"noe" svømmer rundt i karet

Jeg har et 20 liters nanokar. Ikke all verdens til innbyggere i det ennå, da det er ganske nystartet, men jeg har 5 amanoreker, 3 kirsebærreker og 5 små fisk (husker ikke navn nå)

I går da jeg tok et vannbytte så oppdaget jeg små hvite mark i karet. Jeg søkte meg frem til at dette mest trolig er planarier, og dermed ufarlig.

Pga at jeg romsterte endel oppi karet, så var vannet grumsete en stund etterpå, og da det roet seg litt så så jeg mengder av små partikler som fløt rundt. Tenkte da at det bare var rusk i vannet, og at pumpa snart ville ha ryddet opp i det.

Nå i dag så er disse partiklene ennå i vannet, og jeg begynte å se litt nærmere på det. Slo av pumpa litt for å se hvordan de oppførte seg, og oppdager da til min store forskrekkelse at disse partiklene lever...

De er små. En mm eller to. De er lyse, og de ser nesten ut som små mikroyngle. Ser ut som det er en liten hale på de.

Hva i all verden er dette for noe? Er det babymark, eller har jeg fått noe annet oppi der?

Hva kan jeg evt gjøre for å bli kvitt det?
Hei!
Dette er mest sannsynlig Amano larver.
De vil ikke leve mer en ca 5 dager i ferskvann.
For at de skal utvile seg må de overføres til saltvann og fores med spesial mat.
De vil forsvinne av seg selv hvis du ikke gjør noe.
Å, kommer amanoen så langt at det faktisk vises liv? Det ante jeg faktisk ikke. Har tre som har båret på masse egg, så det kan jo stemme.

Jeg har tatt noen bilder av disse ruskene, og jeg må innrømme at det kan se ut som ørsmå reker når jeg zoomer inn. Skal se om jeg finner et bilde som er av ok kvalitet og legge ut her.
Da kommer et heller dårlig bilde, men mener jeg aner en viss rekeform på dem.

legger ved et bilde som også viser hvor små de er i forhold til karet.
Ser på bildet ditt at det tydelig er små reker
Jeg finner det virkelig fascinerende at disse små støvkornene som fyker rundt i karet mitt virkelig er sprell levende små rekebabyer. For ja...det ser ut som støvkorn. Jeg klaget jo min nød over en udugelig pumpe her i formiddag, siden den ikke ryddet opp etter vannskifte...

Og jo...like fascinerede er det jo at pumpen ikke tar knekken på disse mikrorekene.

Kjenner det er litt trist at det er Amanoer, og at det med min kunnskap ikke er liv laga for disse ørsmå skapningene. Det er jo så ubeskrivelig moro at det faktisk skapes liv i karene her. Livets så naturlige, men også fascinerende gang.

Får håpe de andre rekene (som jeg mener er kirsebærreker) også finner det for godt å formere seg etterhvert.

(og siden jeg er inne på det fascinerende, så er det ganske utrolig hva et mobilkamera får frem på et bilde...)

Takk for svar forresten. Jeg var dypt bekymret her en stund for at karet var invadert av mark eller noe annet ekkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap