Skadet fisk
Postet 17.09.13 kl 15:07
Postet 18.09.13 kl 14:26
Postet 18.09.13 kl 14:53
StineMariVeldig fint om du svarer på de spørsmålene som er klistret i den øverste tråden i sykdomsforumet, da er det mye lettere for andre å svare riktig på spørsmål.
Beklager, viste ikke om det, er ny på forumet.
Ancistrus, ca 9mnd, har hatt den i ca 6mnd. Den er i et 280L-kar sammen med 1 jente-ancistrus, 2 sjokolademaller og 6 rubin-guirami.
Sjokolade-mallene kom inn i karet for ca 2mnd siden. Det er første kullet til ancistrusen.
Vannskifte ca 1 gang i uken, da ca 30%.
Det er ingen som sloss så vidt man kan se, eneste er jente-ancistrusen som er veldig opptatt av å gå inn i skifer-hulen hele tiden. Har hatt nattkamera om natten siden jeg trodde det var sjokolademallene, men de er meget fredelige.
Kampfisken er ca 1år gammel, det er ciklider som har bitt av stasen, da de passet yngelet sitt. Men der er vel spm om det vil vokse ut igjen. Nå er kampfisken i reke-karret, og der trives den, lager tom skum i massevis i overflaten.
Postet 18.09.13 kl 15:47
:o)
Kan ikke si at jeg kan svare hva som er årsaken, det kan være skader etter slossing/bitt, eller det kan være begynnende finneråte. Har du testet vannverdiene dine ? Med dråpetester, ikke strips, strips er altfor unøyaktige.
Men når skaden er oppstådd så kan det være lurt å medisinere med Esha 2000 for å hjelpe fiskene til å reparere skadene. Det skader heller ikke med ekstra vannbytter slik at de har renest mulig vann, det minker sjansen for at det går sopp eller infeksjon i sårene. Du kan også bruke Esha Optima i tillegg.
Kan ikke si at jeg kan svare hva som er årsaken, det kan være skader etter slossing/bitt, eller det kan være begynnende finneråte. Har du testet vannverdiene dine ? Med dråpetester, ikke strips, strips er altfor unøyaktige.
Men når skaden er oppstådd så kan det være lurt å medisinere med Esha 2000 for å hjelpe fiskene til å reparere skadene. Det skader heller ikke med ekstra vannbytter slik at de har renest mulig vann, det minker sjansen for at det går sopp eller infeksjon i sårene. Du kan også bruke Esha Optima i tillegg.
Postet 18.09.13 kl 16:36
StineMari:o) Kan ikke si at jeg kan svare hva som er årsaken, det kan være skader etter slossing/bitt, eller det kan være begynnende finneråte. Har du testet vannverdiene dine ? Med dråpetester, ikke strips, strips er altfor unøyaktige. Men når skaden er oppstådd så kan det være lurt å medisinere med Esha 2000 for å hjelpe fiskene til å reparere skadene. Det skader heller ikke med ekstra vannbytter slik at de har renest mulig vann, det minker sjansen for at det går sopp eller infeksjon i sårene. Du kan også bruke Esha Optima i tillegg.
Takk
Jeg har bare strips til å teste vannverdiene.. Er dråpetester veldig mye dyrere?
Jeg skal skrive ned de medisinene, og så håper jeg de leges. Men kommer ikke finneråte gradvis? Dette med ancistrusen skjedde mellom 12 midnatt og 07 om morningen.. Kan det være ancistrus-jenten?
Postet 18.09.13 kl 18:10