Hei! Honninggurami-hannen min har fått en slags hevelse inni kroppen.
Jeg merket det for et par dager siden. Det så først ut som en slags "boble" inni kroppen hans, nærmere buken. Jeg visste ikke hva det var, og der og da virket han ikke brydd, så jeg tenkte bare det var den svømmeblæra ellernoe.
Det så på en måte ut, i formen, som en liten sånn boble på blæretang. Jeg har hatt lyset av i noen dager, og jeg har ikke fått fulgt med så mye pga jobb. Kom hjem fra dobbeltskift inatt og så at han lå helt rolig nede i hjørnet i akvariet. Jeg stakk hånden neddi for å se om han bare hadde en liten hvilepause ala kampfisk - men han var helt apatisk. Klarte ikke svømme vekk fra meg og lot seg fange i håndflaten min. Jeg satte han i akvarie-plastkoppen min (nesten 1 liter) over natten med duk over så han skulle få ro.
Han er litt piggere i rykk og napp - og jeg merket også igår at han har fått mye mer farge. Han er nesten brun på hele overkropen, og nesten svart ned mot buken. Vanligvis er han litt blass i fargen. Vet ikke om dette har noe å si, men det var jo litt merkelig at han skulle "farge ut" og være syk/døende.
Jeg ser ikke noe annet tegn på sykdom hos han, prikker eller intenst pusting, og ingen av de andre fiskene har lignende symptomer eller tegn på sykdom.
Han går i 110 liter med to honninggurami-hunner, en ca 15 vinkeltetra, tre ottoer og 2 eller 3 dvergtannkarper. Ca 30 liter vannbytte hver uke.