Avmagret fisk

Jeg har noen malawi som er ganske avmagret. Alle hunnene har innoverbuk (4 brune og en firefish jeg tror er en hun), og en av hannene (han blir jaget av de to andre hannene). De spiser godt, og jeg mistenker at jeg overforer dem fordi de ser så tynne ut....... Jeg har prøvd å se etter hvit- eller sytråd-aktig avføring flere ganger, men har nesten kke klart å se noe avføring fra dem i det hele tatt. Det lille jeg har sett er tynnere enn det gyppyene produserer i et annet kar. Jeg har hatt fiskene i ca 8 mnd, og de har blitt magrere og magrere (firefish hunnen har vært mager hele tiden). De har ikke fått avkom på denne tiden (i motsetning til golden som får avkom ganske ofte).

Karet: 260l, pH 8, GH 9-10, NO2 0.01-0.1, NO3 12,5. Har mye kalkstein i karet (nesten helt opp til vannoverflaten).

Er dette tegn på innvollsorm, eller er det "bare" manglende trivsel?

Jeg har planer om å renske opp i karet og fjerne mye av kalksteinen fordi det samler seg så mye rusk bak dem som er umulig å fjerne. Forhåpentligvis vil dette hjelpe på vannkvalitet og trivsel. Bør jeg også behandle mot innvollsorm, for sikkerhets skyld?
Jeg hadde dvergciklider sammen med guppier og de ble syke, sluttet etterhvert å spise, la seg ofte på bunnen, ble til slutt avmagret, og døde. Til slutt fant jeg ut at det var Camallanus-ormer, men ormene var kun synlig hos guppiene.. Ville tippet på innvollsorm av noe slag.
Ja, jeg tror jeg skal behandle mot innvollsorm. Bestiller full pakke fra Rocky Mountain med både medisinert fòr og vannbehandling. Håper det hjelper.
Hva slag fisker deler de akvariet med?
Husk at Golden og andre mbunas er tøffere enn aulonocara…

Altså - det kan være mistrivsel (som kan føre til bukvattersott/"malawi bloat"). Dessverre.

Ellers ser jeg at du har fått utslag på nitritt (NO3) og det er ikke bra. Du må bytte vann oftere. Er karet nystartet eller har du nylig gjort noe med filteret?
Jeg mistenker at jeg har gitt fiskene for mye mat i forsøket på å fjerne innover-magene. Det har sikkert gjort utslag på nitrittverdiene. Det pleier å gå 1-2 uker mellom hvert vannskift, og da skifter jeg 1/3 av vannet. Da bør jeg vel prøve med litt oftere vannbytter, da (og mindre mat?).
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap