Syk scalare

Hei jeg var borte i ca 1ogenhalv og pappa mata fisken hver dag for meg men når jeg kom hjem hadde varmekolben varma vannet opp til 30kanksje mer og 2 av scalarene mine flyter bare opp på toppen dem svømmer for hare livet ned så flyter dem sakte opp igjen. kan svømmeblæra ha sprukket??
Har ingen anelse, men ville ha dratt ut varmekolben (som du sikkert har gjort nå) og skiftet en del vann for å kjøle det ned, men husk å ikke gjør det for kjapt. Du skriver 1og en halv.. Er det snakk om dag eller uke? Om det er uke så ville jeg sjekket nitrit med det samme med tanke på overfôring og nitrit forgiftning.

Desverre kan det ta litt tid før de som vet noe svarer da det har vært masse fridager og sånn. Håper iallefall at det ordner seg og om du ser at fisken/fiskene lider må du avlive dem.
1ogenhalv uke. jeg dro ut varmekolben det var et sjukt lag med dritt utapå den. tokk og vaska den skifta 50% av vannet og nå funker den fint den ene scalaren begynner og komme seg mens den andre ligger på siden i overflaten.
tror den lider.men hvordan avliver man den????
Hvis den ene begynner å komme seg, ville jeg gitt den andre et par-tre dager til. Det kan hende den bare trenger litt mer tid enn kameraten.

Når (og hvis) du bestemmer deg for å avlive den, er den beste metoden å slipe en kniv til den blir veldig skarp. Legg deretter fisken på en skjærefjøl, eventuelt en gammel avis, og kapp av hodet, vennlig men bestemt.

Siden skalarer har ganske bred og ubestemmelig "nakke", er et tips å sikte etter gjellelokket.

Jeg har fulgt med på diskusjoner om "beste avlivningsmetode" i mange år, og prøvd mange av dem selv, men "gammelmåten" er og blir den mest humane og den mest effektive, uansett hvor stor eller liten fisken er.

Kast deretter skrotten i søpla, ikke i do.
Det kan jo høres ut som om det er matet alt for mye, iom at det var mye "drit" på varmekolben. Sannsynlig meget dårlig vannkvalitet, har du testet dette?

Jeg ville også sett an. Ta gjerne et nytt vannbytte (pass på temperaturen), og gi det noen dager.
var ikke sånn fiskemat dritt det var mere som gamle døde svevealger. siden jeg hadde det for 2 uker siden. Men nå er alle scalarene friske og svømmer rundt om kring
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap