Regnbueciklider med stygge merker på siden

Heisann! For 3 mnd siden skaffet jeg meg 3 regnbueciklider, en hann og to hunner. Hannen og den mest aggressive hunnen røk litt sammen i starten, og vekslet på å småkrangle og å vise seg fram og forsøke å parre seg.

En dag hadde begge et lite sår på siden, det ser ut som de har bitt hverandre. Det skjedde helt i starten, altså ganske lenge siden. Men merkene blir bare styggere. Er det bakterier eller sopp i dem? Hva kan jeg gjøre?

Hunnen var sky og holdt seg for seg selv i starten, men har nå blitt veldig interessert i mat. Så hun får en del ekstra (frossen ciklidemix, litt flakfor og granulatfor til ciklider). Hannen har blitt mer sedat og er ikke særlig interessert i mat nå (siste dagene). Han står stort sett på samme plass i karet.

Noen som vet hva det er og hva som kan gjøres?

Hvor lenge har akvariet/filteret vært i drift?

Hva er ph og temperatur? (Lav pH bremser veksten av de fleste bakterier.)
Det har vært i drift et halvt år. Har vist bildene til noen venner som har peiling, og de sier det er sopp. Ble anbefalt å behandle med Fungistop eller med salt. Håper det går veien
Ser ut som det har gått infeksjon i sår som dem evt har pådratt seg under krangling. Fikk sår som ser helt likt ut på ene fisken min som fikk seg ett bitt fra en annen fisk. Jeg tok en stort vannbytte 60-70% og behandlet med Esha 2000 og borte ble det. Har ingen erfaring med hverken salt eller fungistop.
Takk for svar! Det så jo ut som et godt produkt! Jeg skal kjøpe det Esha 2000 og Exit.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap