Mbuna med stygg/flisete finne

I går kjøpte jeg en Melanochromis Cyaneorhabdos hann, og to viltfangede hunner. Har ellers en sky klovnepleco i karet fra før, selv om dette skal bli et rent mbuna kar. Det er altså derfor ikke mange fisk i karet enda.

Nå etter et døgn har jeg lagt merke til at venstre brystfinne på hannen er ganske stygg, og jeg er usikker på om den var slik fra butikken også, i og med at brystfinnene er ganske gjennomsiktige og det ikke var lett å få øye på. Han svømmer til tider litt rart, og det virker nesten som han får kramper i blant. Ellers har han oppført seg normalt, og jager litt på hunnene. Det er mange grotter og huler i karet, så de får fint gjemt seg dersom de ønsker det.

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette? Burde jeg kontakte butikken jeg fikk han fra? Vil det gro ut av seg selv? Han er ikke akkurat så flink til å holde seg i ro som han kanskje burde, og jeg har sett at en av hunnene kan nappe litt etter han hvis hun synes han blir for slitsom, og det gjør nok ikke finnen bedre for å si det slik. Har ikke bilder hvor dette synes, da som nevnt lenger opp, er finnen ganske gjennomsiktig, og han bruker den mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap