Har jeg sykdom i akvariet?
I dag fant jeg alle mine tre ancistrus døde. Jeg trodde ikke det var noe galt med dem for de såg helt normale ut. Men det var tydeligvis noe. Det var også en av guppyene mine som døde i går. Jeg merket at den hadde en hvit og stiv finne dagen før den døde. Jeg vet ikke om det var noe den hadde før jeg kjøpte den, men jeg merket i alle fall det ikke før noen dager senere. Den guppyen hadde jeg kjøpt på en dyrebutikk tre dager før.
Jeg lurer på om noen vet hva som kan ha skjedd her, de andre fiskene mine ser normale ut.
Jeg lurer på om noen vet hva som kan ha skjedd her, de andre fiskene mine ser normale ut.
Postet 24.02.14 kl 19:27
Postet 24.02.14 kl 21:06
Endret: 24.02.14 kl 21:07
LoomisHvor store var disse ancistrusene? Hatt de lenge? Har du målt vannverdiene? Hva slags andre fisker har du?
De var ca. 3 cm og jeg har hatt en av de i 4 måneder tror jeg, og de to andre har jeg hatt i noen uker.
Målte vannverdiene i dag og de var helt normale og fine
De andre fiskene jeg har er: guppy, platy og amanoreker
Postet 24.02.14 kl 21:48
Hva målte du? Altså; hvilke vannverdier målte du og hva var verdiene, helt eksakt? Det er det man trenger å vite når man forsøker å nøste opp i problemer med et akvarium. Det hjelper ingenting å si "fine" eller "ok", dessverre.
Facts and precision, please
Hvis du har målt med strips, er det dessverre ingen hjelp i. Vannverdiene måles best og mest eksakt med dråpetester. Har du ikke dråpetester, ville jeg løpt og kjøpt de tre mest nødvendige; Ph, nitritt og nitrat. For nyetablerte kar kan også ammoniakktest vise seg veldig nyttig.
Facts and precision, please
Hvis du har målt med strips, er det dessverre ingen hjelp i. Vannverdiene måles best og mest eksakt med dråpetester. Har du ikke dråpetester, ville jeg løpt og kjøpt de tre mest nødvendige; Ph, nitritt og nitrat. For nyetablerte kar kan også ammoniakktest vise seg veldig nyttig.
Postet 26.02.14 kl 13:24
Endret: 26.02.14 kl 13:26
mona oHva målte du? Altså; hvilke vannverdier målte du og hva var verdiene, helt eksakt? Det er det man trenger å vite når man forsøker å nøste opp i problemer med et akvarium. Det hjelper ingenting å si "fine" eller "ok", dessverre. Facts and precision, please :-) Hvis du har målt med strips, er det dessverre ingen hjelp i. Vannverdiene måles best og mest eksakt med dråpetester. Har du ikke dråpetester, ville jeg løpt og kjøpt de tre mest nødvendige; Ph, nitritt og nitrat. For nyetablerte kar kan også ammoniakktest vise seg veldig nyttig.
Jeg har JBL sine dråpetester: Ph, Gh, Kh, NH4, NO2, NO3
Ph: 7.5
Gh: 4
Kh: 4
NH4: 0.05 - det minste
NO2: 0.01 - det minste
NO3: 0.5 - det minste
Postet 26.02.14 kl 17:42
Postet 01.03.14 kl 17:55