Trenger hjelp til å finne ut hva sykdom eg har i karet mitt?
Hei. Eg har et 1500 l akvarie me diverse malawi og maller i (ca 100 til 130 fisk og krabber) eg har nyligt sett at noen av fiskene har fått ei hinne over det eine øyet og fått kvite flekker (et slags lite hvit slør). I dag så var eg ute for å mate dei, då eg oppdaga at 5 av fiskane hadde tatt kvelden. Fekk tag i 2 fiskane som hadde symptomene og sette dei i eit norges glass. Den eine hadde bluss over øyet og den andre hadde kvite flekker på kroppen. Begge desse fiskene var veldig slakke, og var veldig enkle å fange. I går ga eg fiskene medisin for fungul infections, skin and gill flukes.
Eg byttet ca 700 liter vann sist uke. Har akkurat byttet ca 400 liter vann nå
Kan noen hjelpe meg på rett vei slik eg ikkje drep alle fiskane mine ?
Eg byttet ca 700 liter vann sist uke. Har akkurat byttet ca 400 liter vann nå
Kan noen hjelpe meg på rett vei slik eg ikkje drep alle fiskane mine ?
Postet 07.04.14 kl 09:51
Stian VoldHei. Eg har et 1500 l akvarie me diverse malawi og maller i (ca 100 til 130 fisk og krabber) eg har nyligt sett at noen av fiskene har fått ei hinne over det eine øyet og fått kvite flekker (et slags lite hvit slør). I dag så var eg ute for å mate dei, då eg oppdaga at 5 av fiskane hadde tatt kvelden. Fekk tag i 2 fiskane som hadde symptomene og sette dei i eit norges glass. Den eine hadde bluss over øyet og den andre hadde kvite flekker på kroppen. Begge desse fiskene var veldig slakke, og var veldig enkle å fange. I går ga eg fiskene medisin for fungul infections, skin and gill flukes. Eg byttet ca 700 liter vann sist uke. Har akkurat byttet ca 400 liter vann nå Kan noen hjelpe meg på rett vei slik eg ikkje drep alle fiskane mine ?
Noen av fiskane mangler litt av finnene sine. Tviler på desse har blitt bitt på med tanke på at det er dei største fiskane som har størst symptomer på dette
Postet 07.04.14 kl 10:03
Stian Vold[QUOTE=Stian Vold]Hei. Eg har et 1500 l akvarie me diverse malawi og maller i (ca 100 til 130 fisk og krabber) eg har nyligt sett at noen av fiskene har fått ei hinne over det eine øyet og fått kvite flekker (et slags lite hvit slør). I dag så var eg ute for å mate dei, då eg oppdaga at 5 av fiskane hadde tatt kvelden. Fekk tag i 2 fiskane som hadde symptomene og sette dei i eit norges glass. Den eine hadde bluss over øyet og den andre hadde kvite flekker på kroppen. Begge desse fiskene var veldig slakke, og var veldig enkle å fange. I går ga eg fiskene medisin for fungul infections, skin and gill flukes. Eg byttet ca 700 liter vann sist uke. Har akkurat byttet ca 400 liter vann nå Kan noen hjelpe meg på rett vei slik eg ikkje drep alle fiskane mine ?
Noen av fiskane mangler litt av finnene sine. Tviler på desse har blitt bitt på med tanke på at det er dei største fiskane som har størst symptomer på dette
Her har eg prøvd å ta enda bedre bilder på symptomene. Viser kanskje ikke så bra, men ser heilt klart at øynene til den gule er forskjellige og at den blå/svarte er har noen kvite felt på kroppen
Postet 07.04.14 kl 10:18
Uten at jeg skal si sikkert så høres det nesten ut som pop-eye og finnråte + noe annet. Les mere om dem her inne http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 eller søk på det.
Postet 07.04.14 kl 10:19
Endret: 07.04.14 kl 10:20
Postet 07.04.14 kl 10:28
Eg trur ikke det er pop eye. Denne fisken har sånne utstående øyne frå naturen. Det er den grå hvite hinna over det eine øyet er bekymret for og den andre som er smittet av noe. Tipper dette er samme infeksjonen/bakterien som angriper forskjellige deler av fisken.
Håper noen har kjennskap til desse symptomene og kan tipse meg om medisinering
Håper noen har kjennskap til desse symptomene og kan tipse meg om medisinering
Postet 07.04.14 kl 10:31
Endret: 07.04.14 kl 10:34
Kan være en infeksjon som har satt seg der ved en skade eller ved dårlig vannkvaliteter, vet ikke hvordan vannbytte foregår hos deg, men det kan være lurt å bytte ca 50% temperert vann(altså ikke bruke varmtvann fra springen) hver dag fremover til du finner ut hvordan og med hva du kan behandle det. Prøv å søk her inne og se om noe kommer opp. Kan være andre har noen ideer om hva det kan være og behandlings metoder.
Håper du finner ut av det så lykke til.
Håper du finner ut av det så lykke til.
Postet 07.04.14 kl 10:40