Fisk ligger å spreller med buken opp
Jeg kjøpte et akvarie i går og det fulgte med 9 Delfin ciklider, 2 stk døde under transport. og nå ligger en fisk her på bunn og spreller med buken opp. Er det noe å gjøre for å berge den eller må jeg avlive den? isåfall hvordan avliver jeg?
målte Nitrit vannet de ble fraktet i og det var skyhøyt, så regner med de er ganske svekket alle sammen.
målte Nitrit vannet de ble fraktet i og det var skyhøyt, så regner med de er ganske svekket alle sammen.
Postet 20.04.14 kl 18:26
Postet 20.04.14 kl 18:28
Jeg kunne ikke vente på svar, avlivet den med å kutte av hodet. Tror den led veldig, håper det ikke var noe å gjøre for å redde den.
Jeg sjekket Nitrit og fikk utslag på 0,2 nå. Redd det har vært i meste laget av bakterier i pumpen ellers, så har bakteriene ikke overlevd turen. må igang med bytte vann i allefall
Har nå igjen 6 delfinciklider, aner ikke om de er syke. De er litt blass i fargen og litt svekket tror jeg. Hva kan jeg gjøre for å forhåpentlighvis berge de?
Jeg sjekket Nitrit og fikk utslag på 0,2 nå. Redd det har vært i meste laget av bakterier i pumpen ellers, så har bakteriene ikke overlevd turen. må igang med bytte vann i allefall
Har nå igjen 6 delfinciklider, aner ikke om de er syke. De er litt blass i fargen og litt svekket tror jeg. Hva kan jeg gjøre for å forhåpentlighvis berge de?
Postet 20.04.14 kl 18:49
Vannbytter er vel det eneste som hjelper vil jeg tro. Men sjekket du ph i det vannet de gikk i? Disse ciklidene trives i hardt vann synes jeg å huske og om vannbyttene du alt har gjort har senket ph raskt i tillegg så kan det være en ekstra belastning. Fisk tåler dårlig et fall på mer enn 0.5 i ph pr døgn. Økning tåler de litt bedre.
Bytt en tredel til halvparten av vannet 1-2 ganger om dagen til nitritt er på null og fortsatt og sjekk i dagene fremover til filteret har tatt seg opp igjen.
Bytt en tredel til halvparten av vannet 1-2 ganger om dagen til nitritt er på null og fortsatt og sjekk i dagene fremover til filteret har tatt seg opp igjen.
Postet 20.04.14 kl 18:56
Postet 20.04.14 kl 18:59
Tante AstridVannbytter er vel det eneste som hjelper vil jeg tro. Men sjekket du ph i det vannet de gikk i? Disse ciklidene trives i hardt vann synes jeg å huske og om vannbyttene du alt har gjort har senket ph raskt i tillegg så kan det være en ekstra belastning. Fisk tåler dårlig et fall på mer enn 0.5 i ph pr døgn. Økning tåler de litt bedre. Bytt en tredel til halvparten av vannet 1-2 ganger om dagen til nitritt er på null og fortsatt og sjekk i dagene fremover til filteret har tatt seg opp igjen.
Ja jeg sjekket, vannet gikk i hadde over 8 i ph. Jeg hadde i Natron til vannet hadde ca. 8 i ph før jeg hadde i fiskene. Sikkert ikke helt optimalt at jeg ikke har noe annet en natron å heve ph med..
Jeg har en PH på ca. 6,5 her i springen.. Sanden som er i akvariet skal være med på å heve ph. men hvis jeg skal gjette så er nok ph litt variabel..
Postet 20.04.14 kl 21:55
Postet 20.04.14 kl 21:57
Postet 20.04.14 kl 22:03
Tante AstridNatron er helt ok å heve ph med så det går nok greit. Nå har du gjort det du kan så da er det bare å krysse fingre og fortsette å bytte vann når det er nødvendig frem til filteret tar seg inn igjen. Får håpe det ikke tar så altfor lang tid og at du ikke mister flere. Lykke til!
Takk, Håper også det går seg til.
Postet 20.04.14 kl 22:16
Postet 20.04.14 kl 22:42
Dårlig vannkvalitet kan gi finneråte, men du skifter vann ganske ofte nå så vent å se før du medisinerer. Blir det verre så finnes det gode medisiner, men ofte kan rent vann og gode forhold være nok om de ikke er alvorlig angrepet. Kan også være skader av noe slag. Kjenner ikke så godt til disse ciklidene, men andre kan kanskje svare på om de har det med å knuffe og få småskader. De fleste jeg har lest om som har hatt finneråte har fått det først i hale- og ryggfinne så at dine er frynsete på sidene kan også tyde på en eller annen skade.
Postet 21.04.14 kl 00:30
Tante AstridDårlig vannkvalitet kan gi finneråte, men du skifter vann ganske ofte nå så vent å se før du medisinerer. Blir det verre så finnes det gode medisiner, men ofte kan rent vann og gode forhold være nok om de ikke er alvorlig angrepet. Kan også være skader av noe slag. Kjenner ikke så godt til disse ciklidene, men andre kan kanskje svare på om de har det med å knuffe og få småskader. De fleste jeg har lest om som har hatt finneråte har fått det først i hale- og ryggfinne så at dine er frynsete på sidene kan også tyde på en eller annen skade.
Er kun på sidefinnene på noen av fiskene det er frynsete, kan hende de er blitt skadet. Hale og ryggfinnene er fine.
Bunnen luktet veldig stramt som kloakk når jeg la den i, kan det ha vært mye amonjakk i den? Får fortsette med vannbytte og håper det går seg til.
Postet 21.04.14 kl 08:57
Høres ut som det kunne vært en del avfall som ble brutt ned i bunnen slik du beskriver lukten. Er det sand eller grus? Grus kan du slamsuge, mens sand rengjøres litt anderledes. Fin instruksjonsvideo angående rengjøring av sandbunn finner du her
Postet 21.04.14 kl 10:42
Tante AstridHøres ut som det kunne vært en del avfall som ble brutt ned i bunnen slik du beskriver lukten. Er det sand eller grus? Grus kan du slamsuge, mens sand rengjøres litt anderledes. Fin instruksjonsvideo angående rengjøring av sandbunn finner du [URLBLOCK1] :)
Har sandbunn. Helt sikkert mye avfall i bunnen, har renset mye bort med hov faktisk. Var ekstremt mye rusk i bunnen. Så fin video, smart å fjerne tuppen av slamsugeren for å få større trykk. Det skal jeg gjøre ikveld / morgen når jeg må bytte vann igjen. har ikke turt å rote så mye i bunnen, men det bør jeg sikkert gjøre for å få det raskere rent.
Det lå endel plantenæringsballer også i sanden. Burde jeg ta ut disse og kun ha de der jeg har planter?
Postet 21.04.14 kl 11:50
Ja, de næringsballene kan du ta ut. De løser seg opp etterhvert og om det ikke er planter der til å forbruke næringen så siver de ut i vannet og gir gjødsel til algene dine
Edit: Glemte å si at ikke alle planter behøver, eller forbruker, bunnlagsnæring. Plantebasen har info om hvilke som vil ha og hvilke som ikke trenger det.
Edit: Glemte å si at ikke alle planter behøver, eller forbruker, bunnlagsnæring. Plantebasen har info om hvilke som vil ha og hvilke som ikke trenger det.
Postet 21.04.14 kl 12:12
Endret: 21.04.14 kl 12:15
Tante AstridJa, de næringsballene kan du ta ut. De løser seg opp etterhvert og om det ikke er planter der til å forbruke næringen så siver de ut i vannet og gir gjødsel til algene dine ;) Edit: Glemte å si at ikke alle planter behøver, eller forbruker, bunnlagsnæring. Plantebasen har info om hvilke som vil ha og hvilke som ikke trenger det.
Ok, har plukket ut ca.10-15 sånne baller. Har ikke så mange planter enda. Nå har jeg kun lagt igjen sånne baller under denne type plante. Vet ikke hva slags plante det er.
Postet 21.04.14 kl 12:40
Postet 21.04.14 kl 14:03