Syk/døende l malle?

Kjøpte meg i går 3stk L-183 vf, den ene døde eller var døende rett før jeg hadde den i akvariet. Nå i kveld så jeg en til av de liggende på rygg i akvariet, når den så meg krøp den under pumpen, men nå har den ligget sånn lenge... Ser den rører litt på ene finnen av og til.. Er det noe jeg kan gjøre? Noen tips om hva jeg kan gjøre for å muligens berge de? Kan ikke se at de har spist noe særlig. Tips hva jeg kan fore de med? På dyrebutikken sa hun at de hadde spist dårlig så jeg skulle mate de ofte.. Men aner ikke hva jeg kan lokke de med?
Squash pleier å være populært. Spirulina tabletter. Tabimin. Men hvis de ligger på rygg så kan det være vannkvaliteten Evt tempen som kan være ett problem. Eller om de ble for fort sluppet oppi akvariet?
Den døde.. har bare en igjen nå.

Tenker det må være noe med vannet.. Målte under 0,05 i no2 i dag tidlig, byttet vann i ettermiddag, ca 15-20l.
No3 rundt 10.. Har ikke fått amoniakk test enda.
Ph: rundt 7, kh: 5, Gh:3.
Vasket /skynte en redmoore rot i vann i går og hadde den i akvariet kort tid etter?

Tilvente fiskene til vannet med litt og litt vann fra akvariet. Kan hende jeg var for kjapp... Hvor lang tid bør man bruke?
Får de ikke til å spise noe heller.
Har prøvd med agurk, spirulina algetabeletter og noen andre bunntabletter. Har laget en rekemix med 50%reker og 50 % grøntfor, kan jeg prøve med det?

Han siste jeg har igjen her svømmer rundt som en "sprellemann" nå, overalt i akvariet. Kjenner jeg er litt stresset noe er galt med han?
Temp er forresten på 27grader, er det for høyt?
Om du leser denne http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=221
så skal dem ha ph på mellom 5 og 6,5. Tror ikke det er grunnen til at dem dør så fort.. Er filtret godt innkjørt osv osv?

Da jeg har kjøpt VF fisker fra dyrebutikken så har dem som regel ikke hatt noen karantene der og da har jeg brukt 4-5 timer på tillvenning. Ellers bruket jeg minst 30 min til 1 time på andre fisker fra butikken.
Jeg har nok hatt de oppi akvariet for tidlig isåfall... Jeg var nok litt stresset med å få de uti, siden de hadde ligget i posen i 4-5 timer, ene var helt stiv før jeg hadde hadde de oppi akvariet, og døde kort tid etter..

Nå døde den siste.. Den svømte og sprellet i akvariet til den tilslutt lå stiv på bunnen… Så trist. Værste er å ikke skjønne helt hva jeg har gjort galt. Kanskje for kort tilvenning, feil vannverdier og allerede svekket fisk? Hun sa på dyrebutikken at de spiste dårlig.
Cathy
Om du leser denne http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=221 så skal dem ha ph på mellom 5 og 6,5. Tror ikke det er grunnen til at dem dør så fort.. Er filtret godt innkjørt osv osv? Da jeg har kjøpt VF fisker fra dyrebutikken så har dem som regel ikke hatt noen karantene der og da har jeg brukt 4-5 timer på tillvenning. Ellers bruket jeg minst 30 min til 1 time på andre fisker fra butikken.

Ang. Ph til de så står det ulikt alle steder jeg har lest fra 5 og helt opp til 7,5. Vannet i springen har rundt 6-6,5. men jeg ser så dårlig de ulike grønn nyansene så greier ikke skille helt på dråpetester, Ph strips test gav verdiene mellom 6-7.
Kan være Ph som gjorde utslag om de allerede var svekket?

Brukte filter gugge fra et annet filter. Jeg fikk utslag på no3 så regnet med det er en indikasjon på at filteret er innkjørt? Har testet No2 med strips og dråper en drøss med ganger bare siden i går, men tydeligvis til ingen nytte.
Måtte teste igjen med strips:

No2: 0
No3: mellom 10-25
GH: under 6
Kh: 6
Ph:7,2
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap