Syk maingano

Jeg har en maingano som helt siden jeg fikk den har sett veldig pjuskete og tynn ut. Den spiser med stor appetitt, men legger ikke på seg i det hele tatt. Oppholder seg for det meste langt fremme og oppe i karet, virker som den blir ganske utstøtt fra resten av flokken.

For ca to ukers tid siden oppdaget vi først en svulst/bylle-lignende ting rett bak det ene gjellelokket, og et par dager senere fikk han et hull like foran byllen. Den svømmer for det meste med finnen trykket inntil hullet, og klemmer til tider finnene sammen. Jeg har medisinert mot hullsyke og gjelleparasitter (han virket som en gispet etter luft en periode, i tillegg til finneklemming), og hatt esha Minaroll i vannet i håp om at det skal bedre seg. Har enda ikke sett noen effekt av dette. Det jeg nå lurer på om det er, er enten fisketuberkulose eller Ichthyosporidium hofferi (innvendig sopp). Vurderer nå å avlive ham, men vil gjerne unngå det dersom han kan bli frisk. De andre fiskene virker helt friske.

Har noen tips/råd/erfaringer? Setter stor pris på alle svar.

Bilde 1: Her ser man tydelig at buken går innover

Bilde 2: Hull, det hvite området rett over hullet er byllen/svulsten, var umulig å få det frem på bilder. Her ser man også at finnene er ganske frynsete.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap