Syke fisk? parasitter?

Hei. Håper dere kan hjelpe meg.
Har 6 stk delfinciklider cyrtocara moorii. De har enkelte steder på hodet, munnen og nederst på finnene knøttsmå sorte prikker. Kan dette være parasitter? 2 av fiskene har jeg ikke sett spise de siste gangene jeg har matet de (kanskje 4-5 ganger.. )
Kan de være angrepet av en form for parasitt? Jeg har esha exit og esha 2000 i hus, kan jeg bruke en av disse? Er det noe annet jeg kan se etter, eller bør gjøre?

De går alene i en 250l akvarie, (kun snegler i tillegg) 2 utvendig filter, en luftpumpe, temp. 27, no2=0, no3=10/15, ph=8, kh=9, Gh=3, nh3/nh4=0, bytter 30% vann ukentlig. Har hatt de siden 19. April. Fikk de med akvariet jeg kjøpte, slet med dårlige vannverdier (utslag no2) første 4 dagene, siden ikke utslag i no2. 2 fisker døde under transport hit og en måtte jeg avlive den første dagen. Mistenker det kom av at sanden var svært forurenset.

Afrikanske ciklider kan ha slike flekker, det er ganske vanlig og er arr etter graving eller slåssing. Men hvis fisken virker syk, er det nok parasitter. I så fall kan det være larvestadiet av en leverikte. Hvis fisken er viltfanget, kan dette være tilfellet. Men tror ikke formerings-syklusen til disse vil fungere hvis fiskene har vært lenge i et akvarium, de har nemlig fugler (og snegler) som mellomvert. Dette kan da oppstå hvis man har nyimporterte infiserte snegler i tanken, men vil dø ut av seg selv.
Hmm.. Takk for svar synes ikke det likner parasitter, men nå har jeg aldri sett fisk med parasitter heller, så det ville isåfall ha vært første gang. Det ser ut som sorte prikker med hudforandringer (ikke hul eller utstikkende). Begynte å tenke parasitter siden 2 av fiskene ikke spiser..
Har ikke satt inn noe annet en planter i akvariet som de ikke var med før..
Man ser ikke slike parasitter...de sitter under huden, og det man ser er en hudforandring som følge av parasitten under. Samme sak med hvitprikk...det man ser er ikke parasitten, men en hudforandring som skyldes parasitten.

Er det parasitter, vil de altså dø ut av seg selv. Hold bare øye med flekkene slik at det ikke blir infeksjoner der. Men som sagt er det sannsynligvis bare arr etter graving/slåssing...særlig siden det sitter på hodet og rundt munnen eller i finnene.
Ok, krysser fingrene at de er friske. Har ei syk datter så har ikke fått funnet så mye ut.
Hva kan være årsaken tro til at to av fiskene ikke spiser da?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap