Syk eller skadet kampfisk?

Kampfisken min dukket opp med dette i dag.. Ikke forstår jeg hvor det kommer fra, og ikke at det skal bli så stort over natta.
Han bor med 1 ancistrus og 5 neontetra. I går måtte jeg ta ut en plante som holdt på å dø, så det var mindre "å gjøre" i akvariet, og mindre å gjemme seg i, så kan være han krangler med tetraen?
Han er blitt blass i fargen fra i morgest, så jeg tok han ut av karet og i eget lite isolert kar.

Hva kan dette være? Er han syk eller skadet?

Han spiser og svømmer rundt som normalt.
Er det ingen som kan hjelpe meg? Vet jo ikke om jeg skal få tak i medisiner, eller bare la han være alene i et annet bittelite kar til han er frisk igjen?
Må bare innrømme at ut fra bildet så ser jeg ikke noe galt med fisken. Hva feiler den?
Fra der gjellen begynner og nedover, rundt finnen hans er det et gult område. Det pleier ikke være gult. Og han er blitt blass i fargen.. Så ut som han hadde et hull i huden. (som om han hadde fått ei kvise som det har gått hull på.)

Nå er finnen vekk, den råtnet ikke, men den falt av. han er mindre gul, men nå har han sluttet å spise. Usikker på om han er depressiv fordi han er i isolat, eller om han faktisk er syk. Ingen andre fisker er syke, fra det andre karet.
Mulig han har hatt en byll som det har gått hull på eller lignende. Har ikke vært borti noe slikt på mine fisker.

I det bittelite karet har du filter, varme og dekkglass? Hvis ikke så gir det unødvendig stress for fisken å gå der, i tillegg til belastningen med at den er syk. Det virker jo ikke smittsomt og så lenge han ikke blir mobbet av de andre fiskene så har han det antagelig bedre i hovedkaret. Behandling med feks esha 2000 kan muligens være til hjelp, men vanskelig å få tak i på vanlige butikker så om du ikke har liggende så må det bestilles på nett og det tar gjerne noen dager. Ikke sikkert det vil virke heller når det egentlig er umulig å si årsaken til problemet.

Oftere delvannsbytter til du eventuelt finner ut av hva det er eller får tak i medisin er det eneste råd jeg kan gi deg dessverre. Hadde vært flott om noen med erfaring fra lignende problemer kunne svart deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap