Ancistrusene mine dør :-(

Hei, jeg har et 110 L godt innskjørt akvarium hvor jeg hadde tre ancistrus pluss noen andre fisker. Akvariet har hatt stabile vannverdier hele tiden, men for noen uker siden oppdaget jeg at den ene ancistrus malla mi var svært urolig og fant otocinclusene mine døde. Testet vannverdiene og oppdaget at ph hadde sunket helt ned til 5! Tok test av springvannnet og det viste seg at det hadde blitt surere.. Tok et vannbytte og tilsatte et middel jeg kjøpte på dyrebutikken som hever ph. Ph-en steg de neste dagene til 7. Nå har jeg målt vannverdiene nesten hver dag, i det siste har jeg målt hver dag, og vannverdiene har vært stabile de siste ukene. Allikevel fant jeg hanmalla mi død 17.mai, og den ene hunnmalla døde kort tid etter. Det eneste jeg hadde merket meg var at hanmalla hadde vært ganske aggressiv i det siste og bevoktet for det meste hulen sin. Disse mallene hadde jeg hatt i 2 år og de har aldri vært syke eller hatt problemer, ikke før nå. Nå har jeg bare en ancistrushunn igjen som har virket helt fin frem til i dag. Nå er også hun svært urolig. Har ikke sett noen ytre tegn til sykdom på noen av mallene eller de andre fiskene. Det er også bare mallene som dør, de andre spiser og er sunne og friske. Ser heller ikke at noen av fiskene plager hverandre. De andre fiskene jeg har er kardinaltetra og pansermaller.

Målte vannverdiene senest i dag, og de var de samme som de har vært de siste to-tre ukene:
PH: 7
GH: 4
NO2: 0 (gult)
Bruker Tetra dråpetester

Blir veldig glad om noen vet hva som kan være galt og hvorfor det bare er algeeterene som har problemer, og hva jeg kan gjøre!
Hjelp :-(
Mallen døde til slutt Tok ett vannbytte og ventet noen uker før jeg kjøpte to nye ancistrus. Mallene var helt fine i flere dager før jeg oppdaget i dag at hanmallen begynte å oppføre seg slik den forrige gjorde hunnmallen har jeg ikke sett ennå... Sist gang jeg så den var for to dager siden, da var begge helt fine! Vannverdiene er de samme som jeg har opplyst over. Skjønner ikke dette her! Det er bare ancistrusene som har problemer, corydorasene og kardinaltetraene er friske og fine! Har ikke hatt noen dødsfall på de, bank i bordet! Har aldri hatt problemer med ancistrus før, alternativet er å ikke ha ancistrus i akvariet, men det blir en stor kamp når algene til slutt overtar eller finne andre flinke algeeterene til et 110L akvarium. Uansett, vil veldig gjerne finne ut hvorfor dette bare skjer med ancistrusene, syns de er veldig flinke algeetere og vil gjerne fortsette å ha de som algespisere i akvariet.

Vær så snill å hjelp meg, hilsen en beskymret fiskeeier!
Det første jeg ville mistenke (hvis vannverdiene er i orden) er et eller annet som tilsettes i vannet, noe som ancistrusene tydeligvis ikke tåler. Så hva slags tilsetninger bruker du i vannet ?
Bruker ikke tilfeldigvis noe slags salt vel????
Takk for svar :-)
Bruker ikke noe tilsettninger i vannet... Og ikke noe salt! Skjønner ikke dette!
Flyttet hanmalla oppi 40L sammen med kampfisken og en annen litt større ancistrus som det ikke har vært noe problem med! Den roet seg når den kom oppi der! Hm, må være et eller annet galt med 110L... Får finne hunnmalla som går oppi der og sjekke at hun har det fint, hvis hun ikke har 'forsvunnet' hun også slik den ene hunnmalla mi gjorde... Huff, får bare fortsette å måle vannverdier så får jeg håpe at dette ordner seg!
Biltemasand ? Kan være at du har fått gasslommer i substratet, hvis det ikke blir luftet...
Men det burde egentlig ha påvirket coryene også. Jeg vet ikke om ancistrus er spesielt følsomme for hydrogensulfid og/eller metan-gass.
Hva mater du de med da?? Hvor mye/ofte??
Varierer mellom "Algae wafers" for ancistrusene og "tablet" for corydorasene. Gir dem 2 tabletter annenhver dag. En gang i bland har jeg gitt dem en liten bit agurk som jeg har latt stå over natten (Max 24 timer) før jeg tok den ut igjen, og skiftet vann dagen etter, men kuttet det ut etter at dette skjedde.

Har nå lett i hele akvariet, løftet på røtter, huler etc. og ikke funnet hunnmallen... Får se om hun dukker opp etter hvert, hvis ikke har hun forsvinnet på samme måte som den forrige
Hva er det for NO3-verdier i karet, hvor ofte/mye gjør du vannbytter ?
Har du noe kunstig/plast pynt og sånt i karet ?
Skifter 1/3 annenhver uke. Har ikke NO3 tester dessverre, men om dere anbefaler det skal jeg selvfølgelig skaffe meg det. Har ett par kunstige huler i akvariet, det samme har jeg i 40L og det går helt fint der. Ikke noe plast.
Mente: ikke noe plastplanter i akvariet.
Vet at jeg skrev at jeg ikke tilsatte noe spesielt i akvariet, men kom plutselig på nå at når jeg oppdaget at ph var på 5 for flere uker siden (se første innlegg) økte jeg gradvis ph til 7 med et tilsettningsmiddel som heter pH/KH+. Det er helt sikkert rester etter det siden jeg tilsatte det igjen for noen uker siden da jeg så at ph sank ned til 6, og ønsker å holde den stabil på 7. Vet at det ikke er bra for fiskene at ph er ustabil, derfor mistenker jeg at dette er grunnen, selv om de andre fiskene ikke har tatt skade av dette - leste et sted for noen uker siden at ancistrus er spesielt følsomme ovenfor ustabil ph. Men ph har vært stabil på 7 siden de nye ancistrusene kom, siden dette var noe jeg sørget for før jeg kjøpte nye. De har derfor ikke opplevd ustabil ph i mitt kar, men som sagt er det nok rester etter tilsettningen jeg satte som de kanskje ikke tåler? Bruker ikke dette i 40L, der er ph stabil. Føler at ph blir ustabil i 110L om jeg ikke bruker dette, derfor trenger jeg tips til å holde den stabil uten å tilsette noe, om det er det som er feilen. Skjønner heller ikke hvorfor den er ustabil, filteret er innskjørt og renser det aldri med mindre det blir tett - da renser jeg det kjapt i en bøtte akvarievann, men ikke grundig! Om jeg tenker langt tilbake (i julen) ble mitt forrige akvarium ødelagt og måtte legge alle fiskene i en stor balje mens jeg kjøpte nytt. Brukte samme vann, filter, planter, røtter osv i det nye. Mens fiskene var i baljen mens jeg kjøpte nytt akvarium, var filteret i en bøtte med akvarievann hvor det ble i ca. 1-2 timer. Kan bakteriene ha dødd ut da og at det er derfor jeg opplever ustabil ph i dette karet? Har aldri opplevd det før. Hvis det er filteret som er grunnen, burde ikke jeg også da hatt nitrittproblemer? -noe jeg aldri har hatt, bank i bordet! En annen ting er vel at de andre fiskene også burde da hatt skade av dette, og ikke bare ancistrusene?
Nei, dette har nok ikke filteret skylden for på noen måte. Særlig ikke noe som skjedde for et halvt år siden. Filteret i seg selv senker ikke pH, annet enn at den naturlige nitrogensyklusen/oksydasjonsprosessen senker pH. pH/KH+ har nok heller ingen skyld i dette, da dette produktet bare er "vanlige" karbonatforbindelser og det samme som natron, mer eller mindre.

Men siden du får slike pH-ras, er det sannsynlig at du har veldig KH i springen og/eller karet ditt. pH/KH+ fikser dette, men det kan lønne seg å holde et øye med KH ! Vil også anbefale deg tester for NH3/NH4 og NO3.
Hva slags medier har du i filteret ? Kull ?
Syns dette heller mer og mer mot et eller annet med substratet.

Takk og pris at det ikke er filteret som har skylden! Var redd å måtte starte alt på nytt! Fint at det er trygt å bruke pH/KH+ også Har kjøpt KH test, så skal teste det, både springvann og akvarievann. Det kan nok kanskje stemme at det er substratet som er skylden det hadde jeg ikke tenkt over en gang! Før jul brukte jeg elvegrus, men byttet til sand siden jeg ønsket å ha corydoras. Nå bruker jeg rådasand, husker ikke akkurat hvilken type men den er veldig finkornet! Skal i samme dyrebutikk i morgen hvor jeg kjøpte sanden, så skal se om jeg klarer å finne samme type sand og merke meg hvilken type det er. Bruker samme sand i 40L, men satte opp 40L for ikke så lenge siden, kan være at den ikke har rukket å senke ph-en enda. I tillegg er det jo mye mindre sand i 40L.

Tusen takk for gode svar så langt!
Bruker det innvendige 'bokse' filteret som fulgte med 110L juwel akvariet rekord 800. Ja, det inneholder bland annet et svart kullfilter. Skal kjøpe se om jeg finner de testene du anbefalte meg SilverShaded og holde et øye med KH.
Sanden senker ikke pH. Det jeg tenkte på var at det kan oppstå gasslommer i sanden hvis den ikke har noen lufting. Dette kan være gasser fisken forgiftes av.

MEN, hvis det kullfilteret har sittet i filteret en god stund, er det også mulig at det er det som slipper ut giftstoffer i vannet. Et kullfilter opptar slike stoffer fra vannet, for eksempel når man tilsetter medisin i vannet vil kullfilteret fjerne dette. Men dette kullet kan bare oppta en viss mengde før det blir "mettet". Siden vil det begynne å avgi disse stoffene tilbake til vannet, og altså kunne forgifte fioskene hvis de er ømtålelige. Kullfilter skal derfor ikke brukes i daglig drift, kun når man har spesiellt behov for å fjerne spesielle stoffer fra vannet, som medisinrester. Tar man det ikke bort (eller bytter det ofte), blir det farlig.
Ser at det danner seg luftbobler i sanden pga den er så fin, hvordan lufter jeg sanden? Er det bare å rote litt forsiktig rund og løfte litt på sanden en gang iblant? Når det gjelder kullfilteret er det ca. 2 uker siden jeg skiftet det, men visste ikke at det var meningen å fjerne det helt, men skal prøve det nå.

Takk for gode råd - overraskende hvor mye jeg ikke visste til tross for at jeg leser meg grønn når det gjelder akvarium!
Det er nok ikke luftbobler, men gass....nitrogengass, hydrogensulfid eller metan. Hvis substratet er fin sand, kan det bli kompakt og få gassdannelse. Noen sandsnegler vil hjelpe, eventuelt kan du lufte substratet ved å røre litt i det med en pinne. Dette bør du bare gjøre i forbindelse med at du først slamsuger og så bytter vann.
Takk, da prøver jeg det neste gang jeg skifter vann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap