Hvit dott på dverggurami

I går kveld oppdaget jeg en hvit dott under det ene øyet på min ene dverggurami som ikke har vært der tidligere. Da jeg i dag så nøyere etter hadde den vokst seg større og det ser sårt ut rundt flekken. Det ser ut som tynne tråder vokser ut av dette. Jeg har også oppdaget en mindre flekk som ser lignende ut på halepartiet. Jeg vil anta at dette er sopp, men er veldig usikker da jeg ikke finner noe å sammenligne direkte med. Kan noen hjelpe meg å se hva det er og gi meg råd på hvordan jeg kan gjøre ham frisk igjen?

Da jeg foretok vannbytte i dag fant jeg også en død neontetra som hadde større slike utvekster på store deler av kroppen. Derfor ble jeg enda mer usikker på om det er sopp.

Den "syke" er en dverggurami hannfisk. Den virker litt slapp innimellom og bryr seg ikke like mye om maten som tidligere. Ellers virker han normal.

Han går sammen med fire dverggurami hunner, en kampfisk hann, en gibbiceps, 17 neontetra, 2 guppy og 7 platy i et 180 liters akvarium. Her er det 7 i ph og 26 grader i vannet. Jeg har ikke testet for nitritt på et par uker. Bortsett fra den døde neontetraen virker alle andre sunne og friske og jeg kan ikke se noen dotter på noen av de andre.

Jeg bytter vanligvis 20-30% av vannet en til to ganger i uken, i dag gjorde jeg et større vannbytte, nesten 50%. Vet ikke om jeg lurer meg selv, men det virket som han kviknet litt til etter dette så jeg tenker å ta litt mindre vannbytter hver dag framover siden jeg har sett flere tips her inne om at det anbefales når man har syk fisk.

Filteret er innebygd i akvariet, der blir svampene krystet i akvarievann i en bøtte når den er sterkt redusert.

Ellers vet jeg ikke hvor gammel han er, men de fleste fiskene i dyrebutikken min er ganske unge når de får dem inn. Jeg har hatt han i noen måneder og de siste som ble innsatt i akvariet kom for en uke siden, det er tre blå dverggurami hunner.

Da tror jeg at jeg har fått med det aller meste, så da håper jeg på snarlig svar

Det var litt vrient å få til et skikkelig bilde av han, da han snur rumpa til hver gang han er nær nok, men neontetraen ser man jo bedre.
Har du lest sykdomsartikkelen? Jeg tenkte kanskje det kan være parasitter, slik du beskriver med de trådene? Men jeg er ikke kyndig. Håper noen andre kan hjelpe bedre.
Ville nok også foretatt daglige vannbytter nå så lenge det er sykdom i akvariet.
Ja, jeg har lest det meste tror jeg og det som ligner mest er sopp... Tråder er vel kanskje dårlig forklart, det ligner kanskje litt mer på bomull, ser strie ut, ca 1-2 mm lange og stikker ut over hele dottene. Det ligner ikke på parasitter, men man vet jo aldri
Vannbytter er uansett det beste da Ville bare byttet vann hyppig nå fremover og sett om det går over. Om du har fisk som tåler det ville jeg nok brukt salt i tillegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap