Finneråte, igjen?
Hei!
Jeg har en kampfisk som jeg mistenker har fått finneråte igjen..
Han har vært plaget med finneråte siden jeg fikk han et stykke før jul.
Jeg begynner å bli temmelig lei av at han blir litt frisk, også blir han syk igjen og nå skal jeg snart få flere fisker, som jeg helst vil beholde friske..
For et par uker siden var kampfisken så syk og slapp at jeg måtte ta han ut av akvariumet men han ble fort bedre igjen.. Før han nå er syk, igjen...
Hva kan jeg gjøre?
Er det noe håp i det hele tatt om å få han helt frisk igjen slik at han får tilbake det fine sløret sitt igjen?
Jeg har en kampfisk som jeg mistenker har fått finneråte igjen..
Han har vært plaget med finneråte siden jeg fikk han et stykke før jul.
Jeg begynner å bli temmelig lei av at han blir litt frisk, også blir han syk igjen og nå skal jeg snart få flere fisker, som jeg helst vil beholde friske..
For et par uker siden var kampfisken så syk og slapp at jeg måtte ta han ut av akvariumet men han ble fort bedre igjen.. Før han nå er syk, igjen...
Hva kan jeg gjøre?
Er det noe håp i det hele tatt om å få han helt frisk igjen slik at han får tilbake det fine sløret sitt igjen?
Postet 23.06.14 kl 12:47
Inaktiv bruker
Hva er vannverdiene dine? Hvor ofte skifter du vann og hvor mye hver gang? Hvor stor kar er det snakk om? Hva er temperaturen i vannet og har du toppglass/topp?
Postet 23.06.14 kl 15:21
Hei!
Nå har jeg nettopp flyttet fra Mosjøen og tilbake til Bodø, og vannet er helt annerledes her.. Nå husker jeg ikke vannverdiene og temperaturen jeg hadde i Mosjøen, hvor kampfisken ble syk igjen, men den lå på ca 21-22 grader pga ødelagt varmekolbe.. har nå 25-26 grader med ny varmekolbe og helt greie verdier i følge dyrebutikken..
Pga hektisk tid med mye eksamener og viktige prøver + reise før skoleslutt, så fikk jeg i det siste ikke byttet vann så ofte som jeg burde, men når jeg gjør det er det 5 liter av gangen.
Har et akvarium på 25l med filterpumpe og toppglass
Nå har jeg nettopp flyttet fra Mosjøen og tilbake til Bodø, og vannet er helt annerledes her.. Nå husker jeg ikke vannverdiene og temperaturen jeg hadde i Mosjøen, hvor kampfisken ble syk igjen, men den lå på ca 21-22 grader pga ødelagt varmekolbe.. har nå 25-26 grader med ny varmekolbe og helt greie verdier i følge dyrebutikken..
Pga hektisk tid med mye eksamener og viktige prøver + reise før skoleslutt, så fikk jeg i det siste ikke byttet vann så ofte som jeg burde, men når jeg gjør det er det 5 liter av gangen.
Har et akvarium på 25l med filterpumpe og toppglass
Postet 23.06.14 kl 22:40
Inaktiv bruker
Siden det er noe som kommer tilbake virker det som vannverdiene ikke er helt patent. Siden du akkurat har flyttet kan det være stress hos fisken som slår ut og/eller høye nitrittverdier.
(Jeg regner med at du ikke hadde noe fersk "filterguffe" som kunne kickstarte filteret etter flytting.)
Hvilke tester er gjort av vannet i dyrebutikken?
Prøv å skifte vann litt hyppigere fremover og se hva som skjer.
Håper det ordner seg!
(Jeg regner med at du ikke hadde noe fersk "filterguffe" som kunne kickstarte filteret etter flytting.)
Hvilke tester er gjort av vannet i dyrebutikken?
Prøv å skifte vann litt hyppigere fremover og se hva som skjer.
Håper det ordner seg!
Postet 23.06.14 kl 22:56
Det kan godt hende at det var vannverdiene, siden mange av fiskene jeg kjøpte døde etter en stund.. Jeg er nybegynner, dette er det første akvariumet jeg har på egenhånd, så jeg skulle egentlig hatt et stort et siden det er mye lettere å holde styr på verdiene i et stort enn et lite..
Hadde ikke noe fersk filterguffe, men jeg hadde noen litere med ''gammelt'' vann fra Mosjøen med meg, så håper det går greit..
Jeg vet ikke hvilke tester han tok, men tror det var bare ph, siden vannet i Bodø er veldig bra vann, i dyrebutikken bruker de som regel vann rett fra springen uten å ha noe spesielt i vannet, så verdiene her er veldig bra..
Nå har jeg ikke tatt noe ekstra i vannet, siden jeg allerede har masse forskjellige produkter i det vannet fra Mosjøen, jeg er redd for å ha for mye av noe i vannet, spesielt siden mallen er ganske sensitiv til salt..
Blir det å gå bra å bare ha vann rett fra springen, fram til at jeg har fått ''vasket'' ut alle produktene jeg hadde i vannet i Mosjøen, før jeg begynner å tilsette aquatan og salt?
Jeg skal skifte vannet oftere, men jeg er redd for at han kan smitte de andre fiskene, bør jeg ha han for seg selv til han blir bedre igjen? jeg har et lite akvarium på 8ish liter som jeg kan ha han i..
Hadde ikke noe fersk filterguffe, men jeg hadde noen litere med ''gammelt'' vann fra Mosjøen med meg, så håper det går greit..
Jeg vet ikke hvilke tester han tok, men tror det var bare ph, siden vannet i Bodø er veldig bra vann, i dyrebutikken bruker de som regel vann rett fra springen uten å ha noe spesielt i vannet, så verdiene her er veldig bra..
Nå har jeg ikke tatt noe ekstra i vannet, siden jeg allerede har masse forskjellige produkter i det vannet fra Mosjøen, jeg er redd for å ha for mye av noe i vannet, spesielt siden mallen er ganske sensitiv til salt..
Blir det å gå bra å bare ha vann rett fra springen, fram til at jeg har fått ''vasket'' ut alle produktene jeg hadde i vannet i Mosjøen, før jeg begynner å tilsette aquatan og salt?
Jeg skal skifte vannet oftere, men jeg er redd for at han kan smitte de andre fiskene, bør jeg ha han for seg selv til han blir bedre igjen? jeg har et lite akvarium på 8ish liter som jeg kan ha han i..
Postet 24.06.14 kl 02:58
Vet ikke hva slags filter du har, men det er der de gode bakteriene holder til, ikke i vannet ! Så du har nok fått både ammoniakk og nitritt-topper. Når filteret ikke ble innkjørt, og det var lite vannbytter, er det ikke rart at du mistet fisk. Du bør lære deg litt om vannverdier, og også anskaffe deg JBL dråpetester slik at du kan holde øye med vannverdiene dine selv.. Finneråte er mer et symptom på at noe er galt i akvariet enn en sykdom i seg selv. Å bytte 5 liter i et 25 liters kar er også litt lite...du kan trygt bytte det dobbelte. Og ikke putt alle slags kjemikalier i vannet ditt bare fordi dyrebutikken påstår at du skal, det er stort sett unødvendig. Og salt er for levendefødere, ikke andre fisk....du bør ikke bruke det hvis du har maller i karet, for de tåler det veldig dårlig.
Postet 24.06.14 kl 09:24
Postet 24.06.14 kl 10:41