Akvariet mitt har fungert fint uten døde fisker i månedsvis og ingen sykdom på langt over et år, men nå har alle mine platyer (sju-åtte) dødd i løpet av tre uker. De kom fra tre forskjellige "kull", så det kan ikke være en naturlig grunn til at de dør omtrent samtidig. Platyene hadde ikke andre symptomer enn at noen "mistet balansen" på slutten og det kan se ut som om noen hadde utspilede gjeller. Alle andre arter i akvariet (tre typer tetra, perlegurami, otocinclus, reker og snegler) viser ikke noen tegn til dårlig helse. Og det er det som får meg til å lure på om det kan finnes en sykdom eller spesielle forhold som bare rammer platy/levedefødere (har ingen andre levendefødere i akvariet)?
Alle "vanlige" vannverdier har vært normale i lang tid (pH rett over sju, bløtt vann, ingen kritiske nitrogenverdier) og det har ikke skjedd noen endring bortsett fra temperaturen: Nå i sommervarmen har vanntemperaturen (som lufttemperaturen) på opp mot 28 grader (normalt er det 25), som jo er alt for varmt for platyer, men det bør ikke være nok til å drepe dem?