Svart prikk på gulltetra

Hei
Jeg er relativt ny på alvariumsfronten så må nesten spørre her...
To av mine gulltetraer har en svart prikk på seg... De hadde denne prikken når jeg kjøpte de og den har ikke endret seg noe det jeg kan se... Er dette sykdom?

Har også en guppy på ca 5 1/2 mnd som har fått rar form på buken... Den var god og rund når jeg fikk den for ca 1 mnd siden men buken har endret form... Ellers er den frisk og rask noe jeg bør bekymre meg for?
Jeg klarer ikke se på det uklare bildet av tetraen om det er noe å uroe seg for (parasitt e.l.) men jeg ville gjettet på at det bare er noe fargevariasjon. En føflekk, så og si. Kan ikke garantere det, men jeg tror de færreste parasitter er svarte og sitter sånn. Kjenner heller ikke til noen sykdom som gir svarte prikker. Eneste jeg har hørt om, er noen ciklider som fikk feil fôr (for mye av en viss type alger i grøntfôret) og de fikk svarte prikker og flekker på kroppen av overfôringen. Men tviler på at dette er det du ser på dine fisk, det er jo bare en enkelt prikk.

Guppyer og magemålet deres kan variere, ja. Det avhenger av hvor langt i graviditeten den er kommet. Man kan nesten si det sånn, at hunnguppyer er til enhver tid gravide, så lenge det finnes hann(er) av samme art i akvariet. De føder, blir gravide på nytt igjen med en gang osv. Yngelen kan nok fort ha blitt spist, hvis du har for lite planter så de ikke får gjemt seg. Kjøp stilkplanter som du lar vokse til overflaten og bre seg ut der, så blir det perfekte "reir" for yngelen å gjemme seg i. Guppyer har, som du ser hvis du ser etter, oppovervendt munn ("underbitt"). Dette har de fordi deres naturlige levevis er å suse rundt i overflaten og "suge" til seg småtteri og insekter som faller på vannoverflaten. Yngelen er født med dette instinktet, og cruiser derfor gjerne rundt tett i overflaten på leting etter mat. Dersom du har det helt åpent og ingen planter i overflaten, blir det lett oppdaget av andre fisk, og dermed spist.

Så, mere planter gjør susen. Da vil du nok oppdage yngel hver gang hunnguppyen din blir slank igjen innimellom graviditetene
Takk for svar
Ikke lett å få til ett klart bilde av aktive gulltetraer, så dette var det klareste bildet jeg fikk til
Ang guppyen på bildet så var den bare 4 mnd gammel når jeg fikk den og ca 5 og en halv mnd nå.... Fortsatt ganske liten med andre ord og ikke voksen..... Hvor tidlig blir de kjønnsmodne siden du mener den er gravid?
Jeg har både flyteplanter, mose, gress, kokosnøtt og ymse annet yngel kan gjemme seg i Det vises nok bare ikke på bildene siden det var fisken jeg konsentrerte meg om å fotografere....
Guppyer blir etter min erfaring kjønnsmodne før du vet ordet av det Jeg har hatt noen hundre guppy, og de overrasket meg stadig over hvor små de faktisk var når de kunne prestere å klemme ut sine første kull. 4-5 mnd er gammelt nok. Jeg husker ikke eksakt alder på når mine yngel fikk yngel, umulig å si alder på den enkelte i et kar smekkfullt av guppy, men de var ikke store eller fullvoksne av str da det skjedde iallefall.

Jeg drev oppdrett av mørkeblå guppy, og drev med sortering. Alle guppy som ikke var mørkeblå ble cullet ut, stort sett gitt vekk i bøtter og spann. Beholdt kun de med de fineste mørkeblå fargene. Følte ikke jeg kunne gi vekk FOR små eller unge yngel, så jeg forsøkte å vente til de hadde vokst litt før jeg ga vekk de som f.eks. hadde oransje flekker i halen. Og jeg skal love at det var ikke få ganger de "lurte" meg og sneik seg inn i puberteten og reproduserte seg før jeg rakk å sortere dem vekk som kjønnsmodne og uønsket i den blå bestanden....! :p

Man må være tidlig ute skal man knipe dem før puberteten, lærte jeg

Jeg tror nesten garantert guppyen på bildet, hvis den er 4-6 mnd gammel nå, har vært gravid og kanskje er det igjen allerede (hvis du har en hann i samme kar).

Krysser fingrene for at tetraene dine kun har en "ureglementert" fargeflekk, at det er alt den sorte lille prikken er.
Takk for svar igjen
Ang guppy "knøttet" så er det nok første kull den venter nå... Den har ikke gått opp og ned i vekt mens jeg har hatt den ihvertfall :p Da blir det snart liv og røre i akvariummet skjønner jeg, for utfra mine øyne har jeg da 3 guppyer som er klare til å føde når som helst nå....
Høres ut som du avlet frem noen fantastiske guppier, de blå er jo så vakre

Ja håper bare de to gulltetraene har hver sin skjønnhetsflekk og at det ikke er sykdom... Oppdaget nå i kveld at en av de andre mangler ett øye Den virker frisk og rask alikevel da, så får følge litt med.... Blir den plaget av noen andre eller ser jeg at den misstrives så får jeg utføre ett barmhjertighets drap :s
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap