Malawier som dør...

Hei, håper noen kan se på denne beskrivelsen og gi meg tilbakemelding så jeg får startet behandling.

For en uke siden døde en av de største malawiene mine og det skapte et lite oljebelegg eller hvit belegg på vannet. og nå har demasonien min dødd. Den så bjusk ut og svømte sidelangs, det ene øyet var gråhvitt og finner og skjell så syke ut.

Jeg har nå tre andre malawier som ser ut til å gå samme vei, har mistet farge og de skraper seg noe ekstra mot sandgrunnen om det har noe å si...

Har sjekket GH, PH i dag og det ser greit ut. Har saltet litt da det skal ha positiv effekt på bakterielle sykdommer. (sies det)

Hva kan dette være?
MacPhisto
Hei, håper noen kan se på denne beskrivelsen og gi meg tilbakemelding så jeg får startet behandling. For en uke siden døde en av de største malawiene mine og det skapte et lite oljebelegg eller hvit belegg på vannet. og nå har demasonien min dødd. Den så bjusk ut og svømte sidelangs, det ene øyet var gråhvitt og finner og skjell så syke ut. Jeg har nå tre andre malawier som ser ut til å gå samme vei, har mistet farge og de skraper seg noe ekstra mot sandgrunnen om det har noe å si... Har sjekket GH, PH i dag og det ser greit ut. Har saltet litt da det skal ha positiv effekt på bakterielle sykdommer. (sies det) Hva kan dette være?

buksot er disse meget utsatt for
metronidazol flagyl kurerer dette fås av dyrlege
Takk for svar, det ser ut til å være lignende symtomer som buksot ja, jeg stikker til dyrebutikken og sjekker om de har metronidazol flagyl i morgen tidlig...

Håper det ikke er for sent for de andre!
Inaktiv bruker
Har du sjekket for nitritt?
Nei, men jeg har hyppig skiftet vann siden den første døde (på grunn av belegget) og tror derfor ikke det er årsaken. Mulig jeg tar feil, men jeg har ikke noe å måle nitritt med nå...

NH3 er på 0.010, noe som har ligget stabilt på det i de siste 5 månedene. Jeg har hatt en hurtig PH stigning for 1 måned siden. Jeg vet ikke hva det skyldes, men begge akvariene fikk dette så jeg tror det var med et vannbytte...
Jeg tror ikke at det er bugsot, da dette sjældent smitter så hurtigt.
Det lyder mere som en parasitinfektion.
Har du introduseret noget nyt i akvarierne, fisk eller planter ?
Ja fire unge malawier ble kjøpt for tre uker siden. legger ved en film av en tydelig surrete og stressa malawi så fort den er lastet opp. De har ikke oppsvulmet mage som er et tegn på sotbuk, men det er jo ikke lett å si for de blir jo oppsvulmet av andre sykdommer/stresset også...

Film av stresset malawi

Jeg mener at en av de nye malawiene er en av da som nå er blitt pjuskete og ser dårlig ut...

MacPhisto
Takk for svar, det ser ut til å være lignende symtomer som buksot ja, jeg stikker til dyrebutikken og sjekker om de har metronidazol flagyl i morgen tidlig... Håper det ikke er for sent for de andre!:(

dyre butikker har ikke dette i ren form , kontakt dyrlege får det i pille form 30 stk i pakken 1,5 pille per 100 liter vann låses opp i lunkent vann etter 3-4 dager tar du et vanlig vann bytte ikke mat når du kjører kuren . får du ikke ta i det har jeg dette mvh Thomas
Takk Thomas, se gjerne filmen i min siste melding og se om du kan se noe galt på den lyse jeg følger med kamera.
Inaktiv bruker
Tester du vannet med Strips/sticks?
Jeg hadde ikke tilsatt noe medisin, hvertfall ikke før jeg var 100% sikker på hva det er eller ikke er.. I mine øyne ser ikke dette ut som buksott.
Bruker dråpetest på PH og GH, nitritt har jeg ikke målt, finnes det stips/sticks måling på nitritt?
Som sikkerhet har jeg også probemåling.
Da er nitritt utelukket...

Da er det egentlig bare sopp og eller bakterier igjen?
Da kjører vi sjøhestekur og håper på det beste!
Har du ikke nogle billeder af de syge fisk ? Det ville hjælpe rigtig meget.
Klaus Christiansen
Har du ikke nogle billeder af de syge fisk ? Det ville hjælpe rigtig meget.

http://www.youtube.com/watch?v=0W-xwcB7yHI
Den filmen viser bare en stresset fisk, den ser ellers frisk ut.
Har syke fisk et belegg, eller er de bare bleke ?
Hvordan oppfører de seg, henger de i overflaten, ligger på bunnen, svømmer normalt...? Hvordan utvikler forløpet seg ?
Hva er egentlig vannverdiene dine ?
De to som døde har vært blasse og etter litt tid så begynte de å svømme sidelengs før død. Den siste av de to la seg på siden og ble med i strømingene og det ene øyet ble hvitt, nærmeste sammenligning er slag hos menneske...

Vannverdier pr i dag er.
PH 8.12
GH 4 (lavt til Malawi)
NH2 syrlig gul dråpetest >0.3
NH3 0.010
NH4 12.65
Temp: 27.0

Har økt PH/GH litt fra i går til i dag...
Dette kan ikke være riktige tall ??
Skal "NH2" være NO2 ? I så fall har du jo nitritt likevel.
NH4=12.65 kan umulig være rett...må være NO3 ?
Er dette målt nå nylig med dråpetester ? Du snakket noe om "probemåling", snakker vi Seneye her ? I så fall, er chippen up to date ?
SilverShaded
Dette kan ikke være riktige tall ?? Skal "NH2" være NO2 ? I så fall har du jo nitritt likevel. NH4=12.65 kan umulig være rett...må være NO3 ? Er dette målt nå nylig med dråpetester ? Du snakket noe om "probemåling", snakker vi Seneye her ? I så fall, er chippen up to date ?

Probens chip er innenfor og kalibrert.
NO2 er rett ja, og lysegul som testen indikerer under 0.03. Dråpetest
NH4 står det og verdien er 12.65 Probe
Hvordan får du det til å bli nitritt?
MacPhisto
Probens chip er innenfor og kalibrert. NO2 er rett ja, og lysegul som testen indikerer under 0.03. Dråpetest NH4 står det og verdien er 12.65 Probe Hvordan får du det til å bli nitritt?

Så NH2 skal bety NO2 ? Du skrev "NH2 syrlig gul dråpetest >0.3"...altså større enn 0.3. Enig med deg selv, eller ?

Hvis det er ammonium (NH4)=12.65ppm, er det skyhøyt. Dessuten er det helt urealistisk at du har nesten ingen NH3, men skyhøy NH4 med en pH på over 8. Det burde i så fall vært omvendt (høy NH3 og lav NH4), men da ville i alle fall alle fiskene dine vært døde.
Er verdiene for NH3 og NH4 målt med Seneye ?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap