Parasitter

Jeg har hvite parasitter på rekene mine. Jeg tror i det minste det er parasitter, de er hvite tråder på 1-3 mm, som sitter fast rundt på kroppen til rekene, mest på hodet. Og det ser ut som de rører på seg.
Akvariet er et rent reke og snegle akvarie. Det har vært igang gang siden mai.
Siste måling 2 dager siden var Ph 7,2, Gh 11, No2-0, Nh3/nh4-0, No3 mindre enn 5.
Jeg er nøye med minimum ukentlige vannbytter.
Jeg fikk noen nye reker nå ca. en uke før jeg oppdaget disse parasittene, kan disse parasittene ha kommet med de?
Jeg har medisinert med Esha Exit nå i 3 dager, på noen få av rekene ser jeg fortsatt noen hvite prikker, bør jeg fortsette medisinering til jeg ikke lengre ser noen synlig parasitter? Og hvor lenge bør akvariet være i "karantene" etter endt behandling?

Dette er nok Scutariella japonica, vil jeg tro. Ligner det på dette ? De er ikke så ulike planarier, og har en sugekopp i ene enden som de fester på dyret. Men de kan hoppe av og flytte seg til andre reker.
Vet ikke om Exit er i stand til å ta disse for godt, det blir vel egg fra dem også. Så jeg ville nok fortsette behandlingen noen dager til. Ellers er Paraguard eller Panacur virksomt mot disse, og saltbad i en kopp vann kan også brukes på individuelle reker.
Tusen takk Det høres og ser veldig veldig ut som du har rett. Jeg har cardinia reker i samme akvarie som ikke har hatt noen parasitter på seg, og jeg leste nå at disse stortsett kun "angrep" neocardinia reker.
Jeg er nå på 4 behandlings dag med esha exit, ser de aller fleste rekene er fri for parasitter men en 3-5 stk har 1-2 parasitter enda på seg. Hvis jeg ikke blir kvitt de iløpet av 2 behandlinger til bør jeg da gå over til en av de medisinene du anbefaler ?
Paragard og panacur er det noe man kjøper hos veterinær eller får man det på dyrefortetning også?
Paraguard er et Seachem produkt, og den eneste som har solgt Seachem i Norge er vel Reefshop.

Panacur er et vanlig ormemiddel for hund og katt og hest. Det er et fenbendazol-produkt, og andre produkter med samme virkestoff vil også funke. Men dette er i tablett- eller pasta-form, så litt vanskelig å dosere. For den saks skyld får man Praziquantel over disk på apoteket, nemlig i form av ormemiddelet Drontal.
SilverShaded
For den saks skyld får man Praziquantel over disk på apoteket, nemlig i form av ormemiddelet Drontal.

Hei,

Kjenner du til hva Drontal ellers innheolder, annet enn prazi?
Ja, det inneholder også febantel (beslektet med fenbendazole) og pyrantel.
Siden dette er ment mot innvollsorm, er Drontal bredspektret...praziquantel mot leddorm/bendelorm, febantel mot piskeorm og pyrantel mot hakeorm.
Takk Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre videre, jeg har medisinert med esha exit nå i 4-5 doser(har skrevet ned, husker ikke i farten) . Slik jeg forsto er 6 maks antall doseringer. Jeg greier ikke å se noen synlige parasitter på noen av rekene i dag, men siden det er så mange reker og "gjemmesteder" er det vanskelig å vite om jeg har sett alle.. Så tørr ikke utelukke at det kan være en reke med parasitter enda. Bør jeg fortsette å medisinere til 6 doser? Eller bør jeg avvente å se om de kommer tilbake, og da heller bruke feks.paraguard?

Også lurer jeg på om dette er noe jeg muligens har fått med når jeg kjøpte rekene eller om det er en annen mulighet hvor de kommer fra? Tenker på om jeg burde gi tilbakemelding til selger..
Er nok sannsynlig at parasitten kom med de nye rekene.
Ta 6 doser, det ville jeg gjordt. Så kjører du med kullfilter og gjør et vannbytte.
Skulle de komme tilbake, forsøker du med Paraguard.
Tror ikke parasitten plager rekene nevneverdig...du skal se det ordner seg
Ja da kjører jeg 6 kurer de ser heldigvis fine ut igjen nå.
Ang. Kjøring av kullfilter. Hvor lenge skal jeg ha i kullfilteret? Og kaster jeg kullfilteret etterpå eller kan det brukes igjen? Har biobox filter i dette akvariet.
Kull brukes til å absorbere restene av medisin som er blitt brukt, så la det ligge 3-4 dager etter endt medisinering og så kast det.. Det kan ikke rengjøres..
Kullfiltert tar til seg giftstoffer og blir etterhvert mettet, og da slippes giftstoffene igjen og hele karet blir forgiftet..
Ok, takk Har kull liggende, men aldri brukt det før.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap