Hannmaller som dør

Hei!
Jeg har et problem med at HANNmallene mine dør, har nå 3 L144 (1 gutt, 2 jenter) og 1 (jente) L104 igjen. Hunnene klarer seg fint og alle verdiene i vannet er i orden.
Har ikke sett verken røde gjeller eller andre direkte sykdomstegn.
Det som skjer med hannene er at de blir lite akrive og blasse i fargen (samme farge som vist på bildet). Gjellene stritter litt utover og barten blir slapp, før de til slutt dør.
Først døde en ancistrus, så fikk jeg 4 gurami deretter døde den ene L144 og nå holder en til på å dø ser det ut som.

Hva kan være problemet?

INFO:

Kjøpte 4 gurami for ca 2-3 mnd siden, som da er nyeste tilskuddet til flokken.
Mallene er ca 1 år gammle.
Alle fiskenes atferd er normale, sett bort i fra når hannmallene dør.
Verdiene er i orden. Bytter vann 1 gang i uken, og vasker da filterene (en gang i mnd) i akvarievann.

Har et akvarium på 180L.
Oppi der har jeg :

1 garra rufa
1 l104
3 l44
5-10 sebrafisk
2 scalarer
4 Gurami
4 pansermaller
3 ho kampfisker
7 gullbarber

Inaktiv bruker
Lilly Nilsen
alle verdiene i vannet er i orden. Bytter vann 1 gang i uken, og vasker da filterene i akvarievann.

Du må ikke rense filteret så ofte. Jeg gjetter på Ustablie vannverdier, i form av No2 eller Nh3/4. Hva tester du vannet ditt med?
Det var mange forskjellige fisker i lite kar..
Burde ikke hunnene også dødd da ?
Jeg tester med stics.
Kom dårlig frem i teksten (endret nå), men vasker bare filterene en gang i mnd.
Takk for svar !
Inaktiv bruker
Sticks er verdiløst, du kan like greit putte fingeren i vannet å si hva verdiene er.
Kjøp deg heller skikkelig tester, JBL Dråpe test, eller noe lignende.
En gang i mnd. Er også alt for ofte. Det bør ikke renses før du ser at det er betydelig dårligere strøm gjennom filteret, og da renses kun deler av det.
Takk. Skal gå til anskaffelse av dråpetest.
Men om verdiene hadde vært feil, hvorfor er det bare HANNENE som dør og ikke huene?
Inaktiv bruker
Lykketroll
Hvorfor er det bare HANNENE som dør og ikke huene?

Det vil jeg tro er helt tilfeldig.
Hvis det er noe feil med vannverdiene, ser man ofte at sugemallene er blant de første som lider. At du tilfeldigvis har mistet bare hanner, er nok helt tilfeldig. Vannverdiene er ikke kjønnsdiskriminerende

Som anbefalt ovenfor; sticks eller strips er ikke til å stole på overhodet. Så kjøp deg straks dråpetester fra JBL, og test vannet ditt. Jeg mistenker at noe kan være feil der. Det er mye billigere å kjøpe akvarieutstyr på nettet, i blant halve prisen f.eks. på vannverditester. Kjøp først og fremst ph-test, nitritt-test og nitrat-test. Det er de viktigste å ha i hus.

Hva slags filter har du i denne 180 literen? Det KAN være at du har for lite filterkapasitet ifht literantallet. Det hender, særlig hvis man bruker innvendig filter, da har det lett for å bli for dårlig filterkapasitet og forurensning skjer.
Har du yngel? Det er hannmallen som passer egg og yngel, de tar ikke til seg mat denne tiden. Har du flere hunner i forhold til hanner, klare de ikke å hente seg inn igjen mellom hver yngling. Det beste er da å ta hannen ut av akvariet.
Ingen yngel nei.
Nå har den siste hannen tatt kvelden, desverre.
Inaktiv bruker
Du bør bytte vann, ta delvann bytter frem til du har testene, ca 30-50% hver dag.

Bruker du noe tilsettninger i vannet? Salt eller lignende?
Som mona o. Spør etter, hvilket filter har du?
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell-Arne Haraldsen
Reklame for plussmedlemskap