Er det en sykdom?

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg fikk meg et 60l akvarium for ca to mnd siden. Alt gikk helt fint inntil ca en uke siden. Jeg fant en guppy hann liggende på bunnen i akvariet. Først trodde jeg at den var død, men så så jeg at den "pustet"! Jeg tenkte at den bare hadde hatt en litt uheldig død( den døde etter hvert), helt til for noen dager siden. Da fant jeg en av guppy hunnene liggende på bunnen og "puste". Det var akkurat som om hun ikke kunne bevege halefinnen eller noe sånt, så jeg begynte å lure på om det kanskje er en sykdom? ( en fant jeg bare død i akvariet. Kan det ha vert det samme?).Og isåfall er den kanskje smittsom? Kan det være noen av de andre fiskene jeg har? Jeg har en Sverddrage hann, en malle og nå to guppyhunner( hadde til sammen fem)Hvis det er noen av dere som vet hva jeg kan gjøre for å slippe å se flere guppyer gå bort så plis svar!
Hilsen Ingeborg
Hvilke vannverdier har du, og hvor ofte/mye bytter du vann ?
Inaktiv bruker
Jeg bytter vann en gang i uken, og har testet vannverdiene i en dyrebutikk, og de sa at jeg hadde litt lav ph, men de ga meg et pulver og fortalte hvor mye og hvor mange ganger jeg skulle gjøre det
Inaktiv bruker
Bytter 10l i uken. Er det for lite?
Kjøp deg JBL dråpetester, slik at du kan sjekke vannet selv. Stol ikke for mye på noe av det du blir fortalt i dyrebutikken, sjekk ut ting på egen hånd (eller spør her). Du bør vite dine egne vannverdier, ellers kan du ikke finne riktige fisker til vannet ditt (eller ha riktig vann til de du har).

Du bør bytte ca. 30% ukentlig...dvs. 20 liter, det doble av du nå gjør. Dette er ikke noe akvarister gjør for moro skyld, det er viktig for å bli kvitt oppsamlede avfallsstoffer i vannet.
Inaktiv bruker
Ok! Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap