Guppyene bare dør

Hei Jeg har et veldig nyoppstartet akvarium på 63l med en bioflow super pumpe. I dette akvarium har jeg for øyeblikket bare guppyer og en ancistrus. Ancistrusen klarer seg veldig bra og ser ut til å trives, men guppyene dør en etter en det begynte da jeg hadde satt inn fem nye guppyer, og hadde da elleve guppyer. Den ene guppyen var ikke helt i slag så jeg men la ikke noe mer merke til det. Dagen etter var den død :/ så dagen etter det døde en til og slik har de fortsatt i bølgedaler jeg har prøvd å medisinere med tre forskjellige medisiner( da de på dyrebutikken sa jeg skulle det) men det ser ikke ut til å ha funket.... Nå har jeg igjen fem guppyer men det virker som den ene guppyen henger i en tynn tråd... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, de har vist forskjellige symptomer men nå på slutten har de bare dødd.... Jeg har ikke faktisk sett en av dem dø nå på slutten, men når jeg finner dem ligger de i en bue, de er veldig fargeløse og halen har forsvunnet? Noen som har peiling på hva det kan være?

-Hvordan fisk er det?
Det er Guppyer
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
De siste fiskene kom opp i akvariet for omtrent en måned siden
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
En ancistrus
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Ja, akvariet ble startet i slutten av høstferien altså 12 oktober
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Bruker bioflow super
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph- 7,5
nO2- 0.3mg/l
Bytter vann(40-50%) hver uke
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
I det siste har alle fiskene oppført seg helt normalt. Enkelte fisker har vært litt tilbaketrukken og "stillestående" før de har dødd, men ikke alle.
Hvis akvariet er som du sier "veldig nyoppstartet", blir spørsmålet om karet ble innkjørt før du satte inn fisker ? Hvis ikke, er det garantert ammoniakk- og nitritt-forgiftning som tar livet av dem. Filteret har da ikke de nødvendige bakteriene som skal til for å bryte ned avfallsstoffene i karet, og fiskene dør.

Det eneste som kan hjelpe nå, er store vannbytter. Bytt minst 50% av vannet hver dag, så kanskje noen av fiskene vil overleve. Har du mulighet, så lever tilbake fiskene til butikken mens karet kjøres inn. Du kan lese om innkjøring her, så forstår du bedre hvorfor fiskene dør.

Edit : Ser at du har endret innlegget, og at du har nitritt, som antatt.
Det fikk gå en uke med planter først og hadde oppi bakterieflora, fyren på dyrebutikken sa at det skulle det være trygt å ha fisk oppi. Men jeg skal prøve å bytte mye vann ofte og se om det er det som er problemet. Takk for svar!
Det er ørtende gangen nybegynnere kommer hit og har akkurat samme problem som deg...og nettopp fordi "fyren på durebutkken sa det var greit". Det er IKKE greit, det har du jo nå sett. Å skape en bakterieflora i filteret tar mye mer enn 1 uke, og flaskebakterier er ikke til så mye hjelp. Tvert imot kan millioner av flaskebakterier dø i akvariet fordi de ikke passer der, og dermed forurense akvariet. Ansatte i dyrebutikker har stort sett lite peiling på akvaristikk, desverre...de er selgere og tjner penger på at fiskene dine dør. Da kommer du jo tilbake for å kjøpe flere...

Bytt mye vann, som tidligere sagt...og hold øye med nitritt-nivået. Denne verdien skal være på null.
Kan det være mulig, om jeg får tak i et lite akvarium, å flytte ancistrusen og ene guppyen over dit og la dem bo der til det store akvariumet er innkjørt? Jeg ville isåfall fått vann fra naboen sitt akvarium til det lille akvariumet, men det ville kanskje ikke blitt nok bakterier likevel? Eller vil det kanskje bli for lite for to fisker å skulle bo i til akvariet er innkjørt skikkelig?
Bakteriene er ikke i vannet, de er avhengig av å danne kolonier på et underlag. Derfor finner man dem i filteret, hvor filtermediene har masse tilgjengelig overflaterom for dem. Så å flytte dem til et kar som heller ikke har et fungerende filter vil ha liten hensikt. Sier det igjen : vannbytter er det eneste som hjelper, for det tynner ut giftstoffene i akvariet.
Hvor lang tid vil det ta med vannbytter hver dag, sånn ca? og jeg ble fortalt at det burde være salt i vannet, er det noe som blir sagt bare for å kunne selge mer?

Forresten, tusen takk for hjelpen!
Jeg vil anta, når jeg ser på tidsaspektet for karet, at det vil ta en ukes tid før nitritt er borte og karet er ferdig innkjørt.

Så lenge du kun har guppy (eller andre levendefødere) er det ok med litt salt i vannet. Men siden du har ancistrus, bør du avstå fra salt. Maller er ømfintlige for salt.

Det du burde ha, hvis du ikke har det, er gode dråpetester (gjerne JBL) så du kan holde kontroll på vannverdiene dine. For eksempel er hardhet viktig ved siden av pH.
ja, tror det er en god ide med nye tester. Jeg bruker tetra for øyeblikket, men nO2 testen er ganske vag... Er det mulig å få tak i JBL på dyrebutikker?
Noen dyrebutikker har JBL, men langt fra alle. Ellers er det ofte billigere å kjøpe på nettet.
Da skal jeg se hva jeg finner. Takk for veldig god hjelp
Bare hyggelig...vil at både fisker og akvarister skal trives, vettu
Håper du får orden på nitriten. Det er noe skikkelig drtt. Veldig leit at man ikke får gode nok råd på dyrebutikkene. Men du har fått gode råd i tråden her. Og det er nok bare å bytte bytte bytte vann. Vi driver på her også i et kar.
Heihei, da er jeg tilbake... har skiftet vann hver dag i en uke nå og akvariumet ser mye bedre ut! Ingen fisk har død på en uke! Har bestilt nytt målesett for nitritten og krysser fingrene for at den vil være bedre enn den gamle Det jeg lurte på nå var om nitritten kan ha en dårlig effekt på plantene og? For de så ut til å visne men de har ikke blitt bedre selv etter jeg har byttet vann... Kan det hende de også bare bruker litt tid på å komme seg igjen?

Jeg lurte også på en liten ting; vil det være trygt å sette to nye guppyer oppi? Det ser virkelig ut som det har stabilisert seg og egentlig så ville jeg ikke spurt om jeg ikke følte jeg måtte, men jeg har en guppy som hadde en veldig fin og stor hale men som nå har blitt "mobbeofferet" i tanken min ettersom alle de andre guppyene med store haler har dødd :/ tenkte da at om jeg fikk en eller to til med litt store haler så ville det kanskje ikke vært så intenst på den ene?
Flott at fiskene har greid seg Er nitritt på null nå da ?

Nitritt skader ikke plantene, så hvis plantene ikke trives er det nok andre grunner (lys, næring, CO2). Hva slags planter er det, og har du noen brukbare bilder av dem ? Da kan det være mulig å se hva som feiler dem.

Hvis nitritt er null, kan du nok trygt sette inn et par guppyer til.
Jeg tror nitritt er på null, men siden jeg ikke får tak i noe bedre målesett enn tetra frem til torsdag så er jeg ikke sikker :/

Jeg husker ikke hva de heter, men har noen bilder av dem som er verst rammet.
Syns ikke plantene er så ille, jeg Det fins ikke noe "perfekt" i naturen heller. Ser du har litt grønne alger, men ingen krise. Vallisneria ("den lange, tynne") ser bra ut, men har noen visne blader. ALLE planter mister blader regelmessig....de blir gamle og erstattes av nye. Bare å klippe vekk etter hvert !
Ellers ser det ut som du muligens mangler litt lys ned mot bunnen der det er tett, heller ikke unormalt. Og muligens noe næringsmangel på den rynkete (Hydrocotyle-art ?).
ja ok De vokste mye mer i begynnelsen og, men jeg regner med det er vanlig at de slutter med det og... Om det er næringsmangel på den ene, hvordan går jeg best frem da?
Har du målt Nitrat ? Det er også et slags giftstoff i vannet, et produkt av Nitrit , tror jeg, men mulig jeg husker feil. Nitrat er iallefall avfalstoff som plantene nyttiggjør seg. I et kar med masse planter kan man ha litt utslag på Nitrat uten at det er skadelig. Hos meg bruker det konstant å ligge på ca 12, som er første utslag på Tetra sin dråpetest.

Gjødning til planter fås flytende, og i bunnform, alt etter hvilke planter man har.
Håper det har ordnet seg for deg. Litt rart at Nitritt er fortsatt høy etter en mnd. Fordi også plantene reagerer tipper jeg sterk på at det er også noe med bakterier som ikke passer sammen med de siste nye fisker. Dødsårsak nummer en med nye fisker er at de har og er vant til andre bakterier enn de man har i eget kar. Det er svært sjeldent man leser om dette i Norge, mens det er topp-tema i nesten alle tyske akvarieforum ?? Særlig fisk som blir solgt og oppdrettet i stort antall er utsatt, Guppy, diskus osv. Jeg kjenner problematikken fra mine diskus og også den store oppdretteren Stendker forklarer eksplisitt at hans diskus skal ikke settes sammen med asiatiske pga forskjellige bakteriestammer. Jeg nesten mistet noen nye også, ut av ren idioti... Det går an å sammenføre forskjellige med et ekstra kar og melkesyrebakterier. Ellers kan det godt bli som et lottospill som har flere resultat-muligheter, enten bare de nye fiskene dør, eller bare de som var der fra før, eller alle sammen, eller ingen.... de som forstår tysk kan Google Bakterienunverträglichkeit eller bakterielle Unverträglichkeit.
Har lest på en Guppy-side at det er også et utrolig stort problem der....
Disse bakterier er IKKE et sykdom. Det er heller ikke forhandleren eller oppdretteren som er dårlig. Det er bare de spesifikke bakterier hver fisk har rundt seg... noen går sammen, noen gjør det absolutt ikke og må først vennes til nye omgivelser.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap