Skadet pakistanbotia
Hei. Har en pakistanbotia som er blitt skadet (Tror ikke det er sykdom). Jeg hentet 6stk den 6/12-2014, de er veldig små. Har i akvariumet 4 gurami, 2kampfisker, 3 sea, 5 kuhlii-ål, 3 flekket trådmalle, 1 palettciklid. Har et akvarium på 180L med en utvendig pumpe eheim 2073 + en innvendig pumpe eheim men ukjent modell. Renser filteret ca 1 gang i måneden med vann fra akvariet. Tar ukentlig vannskift ca 1/3 av vannet. Har i litt akvasafe. No2: 0. No3: 0. Gh: 4. Ph: 7,0. Temp: 25grader. Fiskene vil jeg si har normal adferd bortsett fra de 6 nye pakistanbotianerne, sover litt hær å dær, spreller og er morsome og se på. Den som er skadet misstenker jeg har vært nysjerrig på de flekkete trådmallene. De er ikke agressive men tror de har smakt på han. Han virker ikke så redd og prøver ikke å gjemme seg. Noe jeg vil si er unormalt siden de skal være litt sky, og er i et nytt akvarium. Har satt han i en yngleboks, å gitt han mat og litt planter og gjemme seg i. Noe mer jeg bør tenke på? Hvis dere tror det er sykdom så gjærne gi beskjed! Håper han overlever, vil ikke avlive den. Takk for hjelp!
Postet 14.12.14 kl 22:29
Det er ikke så lurt å rense filterene så ofte, det kan skape ubalanse og havari i karet.
Litt rart å ha No3 på null, tester du med strips?
Vet ikke hvor godt har du lest om fiskene før du kjøpte dem? Flekket trådmalle passer dårlig i et selskapskar, da den kan spiser de små fiskene den kommer over, så den kan godt være dem som har nappet på fisken.
Litt rart å ha No3 på null, tester du med strips?
Vet ikke hvor godt har du lest om fiskene før du kjøpte dem? Flekket trådmalle passer dårlig i et selskapskar, da den kan spiser de små fiskene den kommer over, så den kan godt være dem som har nappet på fisken.
Postet 14.12.14 kl 22:46
Endret: 14.12.14 kl 22:48
Har tatt et vannskift tidligere idag sikkert derfor den er på null, bruker dråpetest.
Renser ikke pumpen "nøye" klemmer bittelitt på filteret og fjerner plante/mat rester. Vil ikke si det er så ofte. Stor pumpen rører jeg ikke på noen måneder(glemte å skrive det i innlegget).
Har lest om alle fiskene før jeg har kjøpt de. De flekkete trådmallene mater jeg godt og har hatt mye midre fisker før i karet uten at de har blitt spist. Er kun store fisker nå i karet bortsett fra pakistanbotiaene. er usikker om jeg må koke den:/ begynner å bli veldig slapp. Får se i morgen om han er bedre
Renser ikke pumpen "nøye" klemmer bittelitt på filteret og fjerner plante/mat rester. Vil ikke si det er så ofte. Stor pumpen rører jeg ikke på noen måneder(glemte å skrive det i innlegget).
Har lest om alle fiskene før jeg har kjøpt de. De flekkete trådmallene mater jeg godt og har hatt mye midre fisker før i karet uten at de har blitt spist. Er kun store fisker nå i karet bortsett fra pakistanbotiaene. er usikker om jeg må koke den:/ begynner å bli veldig slapp. Får se i morgen om han er bedre
Postet 14.12.14 kl 23:07
Skinny disease
Hei!
Dette bildet tyder på klassisk botia skinny disease. Innsunket over ryggen og sammenklemte finner. Behandling er flubendazole og oppfølging med Maracyn 1 + 2. Ingen av delene er lovlig tilgjengelig i Norge og må importeres fra utlandet.
Dette bildet tyder på klassisk botia skinny disease. Innsunket over ryggen og sammenklemte finner. Behandling er flubendazole og oppfølging med Maracyn 1 + 2. Ingen av delene er lovlig tilgjengelig i Norge og må importeres fra utlandet.
Postet 15.12.14 kl 03:12
Postet 15.12.14 kl 08:40