Hva er galt med min ancistrus?

Jeg har kjøpt to små ancistrus for to dager siden. Den ene er litt større og har det bra, mens den andre fra begynnelsen var litt mindre livlig og gjemte seg ofte. Idag våknet jeg til at den lille ancistrus sugde seg fast til en plante og vil ikke bevege på seg i det hele tatt helt siden jeg våknet. Jeg prøvde å dytte litt på den og bevege på planten, men den ville forsatt ikke bevege på seg kan det være at den døde, eller sover den bare? jeg sender med et bilde:
jeg sjekte den nærmere og det visste seg at den er død :/ noen som vet hva kan være grunnen til det? Det kan være at den var syk, fordi den hadde en sånn lys flekk øverst ved finnen, mens den andre har samme farge over hele sin lille kropp? alle andre fiskene har det fint ser jeg... og vannverdiene er også ok!
Hva er vannverdiene (NH3/NH4, NO2, pH, GH), da ?
Jeg sjekte NH3 og NH4 med en tetra dråpetest og den visste 0 mg/l NO2 og PH har jeg ikke sjekket da jeg ikke har kjøpt disse testene enda og GH er også grei ifølge dråpetesten. Vannet i akvariet er ikke mer enn 2 uker gammel, så da regner jeg med at PH og NO2 må også være greie, spesielt at alle andre fiskene har det bra og den andre ancistrus ser ut til å være fornøyd også... vannet ble byttet samme dag som jeg fikk de, dvs. 2 dager siden.
Litt forvirring her, vel...en NH3/NH4 test viser jo ikke NO2-verdien.

Litt rart å si at vannverdiene er fine når du ikke har testene. Og det er en seriøs feilvurdering å tro at pH og NO2 må være greie når vannet er to uker gammelt. Tvert imot er ofte disse verdiene (særlig nitritt) ikke bra når karet ikke er innkjørt. Ser det som meget mulig at ancistrusen har dødd som følge av mindre bra vannverdier. Karet burde vært innkjørt før du satte inn fisk.
Ja, jeg forstår nå alt... har byttet ut halvparten av vannet og skal kjøpe disse testene idag. resten av fiskene har det heldigvis bra, håper de holder ut til akvariet blir stabilt og kjørt inn. Ancistrusen som døde var det fra begynnelsen lite liv i, men det kan være at den ikke var helt frisk. Alle andre fiskene er livlige og har det bra. Skal bytte vannet ofte, det er det eneste jeg kan gjøre nå... og jeg håper at resten av fiskene vil ha det bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap