Fiskedød

Hei!
Har et lite selskapskar på ca 50 L. Der går 1 kampfisk, 3 voksne platy og 3 platyyngel. De minste er blitt så store at det har fått gå i fred sammen med de store i flere uker.
Siste uken har vi mistet de 3 små og en av de store platyene. De svømmer og ser helt fin, så plutselig ligger de død. En hver dag.
Er relativt fersk i akvaverden, så nå må jeg høre med dere hva dette kan være.
Ser ingenting på fisken. Nitritt = 0 PH ligger på mellom 7,5-8,0 (har sånn dråpetester og fargen ligger midt i mellom disse verdiene). Tp: 27 grader. PH og temp har ligget stabilt helt siden oppstart av karet i august. Har forsøkt å putte oppi salt uten at det har hatt noen effekt. Tenkte jeg skulle levere en vannprøve til dyrebutikken, men de åpner ikke igjen før på mandag.
Noen tanker om hva det kan vær som dreper fiskene våre??
Hei, jeg er selv ny innen akvarie verden, men har hørt at gutte kampfisken skal oppbevares alene og ikke sammen med andre fisk, da kampfisken er veldig agressiv og ikke liker at noen kommer inn i territoriumet dems.

Jeg tipper dyrebutikken kommer til å si at du har kobber (eller ett annet stoff) i vannet, og si at du må kjøpe noen produkter som skal "fikse" dette. Hvis du tar med vann til dyrebutikken bør du få dem til å skrive opp verdiene...ikke bare si at "det er bra". Legg merke til om de måler med dråpetester eller strips !

Vannprøver er flott...du burde selv ha dråpetester for de mest nødvendige verdiene. Men vanntester viser ikke om det er sykdom i akvariet. Siden pH og temperatur i karet virker okay, lurer jeg på om du har GH i vannet som molly trenger ? Når kom det sist nye fisker i karet ?

@Andey, Kampfisk kan uten videre holdes sammen med andre fisker, untatt andre kampfisker. De er bare aggressive mot hverandre. Andre arter ignorerer de fullstendig. Noen ganger, KAN de gå mot guppy, hvis guppyhannen har utrolig mye slør på finnene, men dette er SVÆRT sjeldent
Men det finnes en del fisk som vil plage og nappe i kampfisken siden den har (som oftest) slør!
Takk for svar!
Tenkte ikke over å få med meg verdiene hjem, men de testet med dråper på dyrebutikken og sa at alt var bra. Vet ikke om de testet GH, men jeg kan prøve å få kjøpt test til den selv. Siste fisk i karet var en kampfisk, ca 1 mnd siden.
Først fikk vi en kampfisk, den så pjusk ut med det samme vi slapp den ut i karet og den døde dagen etter. Fikk ny hos dyrebutikken og denne ser helt frisk og fin ut.
Ingenting å se på de andre fiskene heller.

Nå ser det faktisk ut som at den største eplesneglen har avgått å...har ligget i et hjørne siden i går. Må prøve å fiske tak i den å se...

Norgefee
@Andey, Kampfisk kan uten videre holdes sammen med andre fisker, untatt andre kampfisker. De er bare aggressive mot hverandre. Andre arter ignorerer de fullstendig. Noen ganger, KAN de gå mot guppy, hvis guppyhannen har utrolig mye slør på finnene, men dette er SVÆRT sjeldent :-)

Ok, da lærte jeg noe nytt idag også!
Kampfisk blir ofte plaget av andre arter som napper finner og disse finne napperene er det mange av.
Men kampfisken kan være en bølle selv og spesiellt mot fisker med slør og/eller masse farger som f.eks Endlers guppy.

Info fra NorgeFee er desverre feil.

Det kan ofte lønne seg å søke litt på nettet selv, enn å stole blindt på andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Sandra Reitan
Reklame for plussmedlemskap