Syk eller stresset..?
for 2 dager siden kjøpte jeg to mollyer - en gul, og en dalmatinmolly. Dalmatinmollyen er jeg litt bekymret for, da den mesteparten av tiden flyter bare ved overflaten, og kommer ned i midtsjikt og til bunns bare av og til. Jeg har prøvd å lese på nettet og finne grunnen til det men finner ikke svar, derfor vil jeg spørre om noen råd her.
Jeg leste at problemet kan være vannverdiene, men disse er i orden:
No2: 0
No3: 0
Nh3/Nh4: 0
Ph: 7
KH vil jeg sjekke etter jeg får testen i posten - har dessverre vært uheldig og fått flere tester som var utgått på dato tidligere, håper jeg får en bra test denne gangen. Jeg tror likevel ikke at KH kan være et problem da alle andre fisker trives, også den andre mollyen som jeg kjøpte sammen med dalmatinmolly. Tetraene mine oppfører seg vanlig, og legger egg ofte. Eller kan det være at den ene molly er mer sensitiv en den andre?
En annen ting som kunne være problemet er lite oksygen, men jeg synes ikke at det kan heller være en grunn - akvariet mitt er 112 liter og har en god filterpumpe som skaper bevegelse i overflaten. Jeg har begynt å bruke en luftpumpe også, men det hjelper heller ikke.
Jeg tok også ca. 40% vannbytte i går.
Ellers så ser fisken friskt ut, puster ikke unaturlig eller raskere enn den andre molly, jeg har heller ikke merket noe sår/fysiske skader. Den spiser sammen med andre fisker..
Jeg leste at problemet kan være vannverdiene, men disse er i orden:
No2: 0
No3: 0
Nh3/Nh4: 0
Ph: 7
KH vil jeg sjekke etter jeg får testen i posten - har dessverre vært uheldig og fått flere tester som var utgått på dato tidligere, håper jeg får en bra test denne gangen. Jeg tror likevel ikke at KH kan være et problem da alle andre fisker trives, også den andre mollyen som jeg kjøpte sammen med dalmatinmolly. Tetraene mine oppfører seg vanlig, og legger egg ofte. Eller kan det være at den ene molly er mer sensitiv en den andre?
En annen ting som kunne være problemet er lite oksygen, men jeg synes ikke at det kan heller være en grunn - akvariet mitt er 112 liter og har en god filterpumpe som skaper bevegelse i overflaten. Jeg har begynt å bruke en luftpumpe også, men det hjelper heller ikke.
Jeg tok også ca. 40% vannbytte i går.
Ellers så ser fisken friskt ut, puster ikke unaturlig eller raskere enn den andre molly, jeg har heller ikke merket noe sår/fysiske skader. Den spiser sammen med andre fisker..
Postet 15.01.15 kl 15:25
Tetraer og mollyer passer desverre ikke så godt sammen. Mollyene trenger høyere pH, og høyere GH, ikke minst. Så dersom vannet ditt er for bløtt, kan det være disse tingene som plager fisken. Å øke GH til "molly-verdi" er altså ikke så enkelt heller, siden det vil gi stress for tetraene. Det er altså viktig å få sjekket GH.
Postet 15.01.15 kl 15:49
Endret: 15.01.15 kl 15:49
Postet 15.01.15 kl 20:37
Å la mollyer leve på pH 7 er litt på kanten, og kan bidra til stress.
GH er permanent hardhet og beskriver hvor mange multivalente mineral-ioner det finnes i akvariet. Dette vil i praksis at det er et mål på mengden av kalsium (Ca++) og magnesium (Mg++) ioner i akvariet. Det finnes andre mineraler også, men i mye mindre/ubetydelige mengder.
KH er karbonatharhet, og er et mål på karbonat- og hydrogenkarbonat-ioner i vannet. Skal ikke komme med noen forelesning om dette her...du kan jo lese deg opp på dette selv hvis du er interessert. KH har mindre direkte betydning for fiskene enn GH, men er viktig for bl.a. karets buffer-evne og pH.
Ja, du må ha en egen dråpetest for KH.
GH er permanent hardhet og beskriver hvor mange multivalente mineral-ioner det finnes i akvariet. Dette vil i praksis at det er et mål på mengden av kalsium (Ca++) og magnesium (Mg++) ioner i akvariet. Det finnes andre mineraler også, men i mye mindre/ubetydelige mengder.
KH er karbonatharhet, og er et mål på karbonat- og hydrogenkarbonat-ioner i vannet. Skal ikke komme med noen forelesning om dette her...du kan jo lese deg opp på dette selv hvis du er interessert. KH har mindre direkte betydning for fiskene enn GH, men er viktig for bl.a. karets buffer-evne og pH.
Ja, du må ha en egen dråpetest for KH.
Postet 15.01.15 kl 20:57
Postet 15.01.15 kl 21:15
går det greit om jeg øker gh til 13-15 dh? ifølge fiskebasen bør tetraene mine klare seg i opptil 19 dh. Det minste verdi for mollyene er på 11 dh. jeg tror det bør gå fint med en mellomting der for fiskene? jeg er litt redd med å rote i pH da små endringer i ph kan være dødelige for fiskene, har jeg lest.. og jeg har også lest flere steder på nettet at det er best å la fiskene bli vant til pH selv om det ligger litt utforbi det anbefalte, istedenfor å øke det til deres naturlige miljøets ph. Fiskene kommer ikke fra naturen, men ble oppdrettet i kunstige forhold, og da er de mer tilpasningsdyktige.. correct me if im wrong Ikke forstå meg feil - det er viktig for meg at de har riktige vannverdier og trives bra, men siden jeg er helt ny i akvaristikk vil jeg ikke eksperimentere så mye og jeg vil ikke utsette fiskene for unødvendig død.
Men jeg er fortsatt bekymret for den ene mollyen min. Den andre mollyen oppfører seg helt vanlig, mens den andre henger forsatt i overflaten. Jeg har også merket at den svømmer litt skeivt, dvs. med halen litt ned. Beveger seg saktere enn de andre fiskene kan det være at den er syk? Vil det hjelpe om jeg tilsetter salt i vannet? Isåfall, er 1 teskje for 10 liter vann greit?
Men jeg er fortsatt bekymret for den ene mollyen min. Den andre mollyen oppfører seg helt vanlig, mens den andre henger forsatt i overflaten. Jeg har også merket at den svømmer litt skeivt, dvs. med halen litt ned. Beveger seg saktere enn de andre fiskene kan det være at den er syk? Vil det hjelpe om jeg tilsetter salt i vannet? Isåfall, er 1 teskje for 10 liter vann greit?
Postet 20.01.15 kl 14:20
Jo, fisken er dessverre syk ser ut som om den har svømmeblæreproblem. Nå har den sunket til bunns og ligger på grusen uten bevegelse, men puster fortsatt... Jeg ga fisken saltbad i en bøtte i 20 min, prøvde også å mate den kokte erter men den vil ikke spisse lenger... er det noe annet jeg kan gjøre? bør jeg kanskje bade fisken i salt imorgen også?
Postet 21.01.15 kl 13:37
Det er mange forskjellige årsaker som kan føre til at en fisk blir liggende stille på bunnen. Behøver nødvendigvis ikke være svømmeblæreproblem. Syke fisk havner oftest på bunnen når de ikke har krefter til noe annet.
Uten å vite hva det egentlig er som er galt med fisken er det veldig vanskelig å anbefale noen kur. Å ta fisken ut av akvariet er mye stress for den, så det tapper den for krefter. Tviler kanskje på at saltbad vil hjelpe, men det er en avgjørelse du må ta selv.
Uten å vite hva det egentlig er som er galt med fisken er det veldig vanskelig å anbefale noen kur. Å ta fisken ut av akvariet er mye stress for den, så det tapper den for krefter. Tviler kanskje på at saltbad vil hjelpe, men det er en avgjørelse du må ta selv.
Postet 21.01.15 kl 14:15
Jeg tror at det er svømmeblæren da fisken helt siden jeg fikk den (ca 8 sager siden) svømmer skeivt og nær med vannflaten, så symptomene passer.. Jeg trodde i begynnelsen at det var kanskje pga stress og at det skulle gå over, men det ble bare værre. Hva annet kan det være hvis ikke blæren, og hvordan kan jeg hjelpe fisken? Kanskje det finnes håp og fisken kan reddes. Bør jeg kjøpe en medisin?
Postet 21.01.15 kl 15:37
Postet 21.01.15 kl 15:40