Finråte eller stress?
Hei!
Kjøpte en perle gurami overigår ettersom jeg bare hadde 1 hun og 1 han.
Et par dager senere legger jeg mærke til at kanskje finnene har blitt nappet litt på men etter nærmere undersøkelse ser det ut som noe hvitt også er på finnen.
Har også en Glødebåndstetra og et par andre som er litt mer aggresive og ligner på den. (er ikke helt sikker på hva slags type det er)
Hannen jager Glødebåndstetraene litt rundt og de andre perlene.
Fisken jeg misstenker har finråte ligger for det meste bak en plante og gjemmer seg men kommer ut når det er mat å se.
Det er et 60L akvarie som ligger på rundt 25grader.
Har ikke peiling på PH verdi ettersom jeg er veldig ny til hobbyen. Hjelp med å finne ut hva slags PH verdi jeg har hadde også vært kjempefint (:
En annen ting, er finråte smittsomt til de andre i akvariet eller burde det gå bra?
Kjøpte en perle gurami overigår ettersom jeg bare hadde 1 hun og 1 han.
Et par dager senere legger jeg mærke til at kanskje finnene har blitt nappet litt på men etter nærmere undersøkelse ser det ut som noe hvitt også er på finnen.
Har også en Glødebåndstetra og et par andre som er litt mer aggresive og ligner på den. (er ikke helt sikker på hva slags type det er)
Hannen jager Glødebåndstetraene litt rundt og de andre perlene.
Fisken jeg misstenker har finråte ligger for det meste bak en plante og gjemmer seg men kommer ut når det er mat å se.
Det er et 60L akvarie som ligger på rundt 25grader.
Har ikke peiling på PH verdi ettersom jeg er veldig ny til hobbyen. Hjelp med å finne ut hva slags PH verdi jeg har hadde også vært kjempefint (:
En annen ting, er finråte smittsomt til de andre i akvariet eller burde det gå bra?
Postet 26.01.15 kl 18:31
Simen StenrødHei! Kjøpte en perle gurami overigår ettersom jeg bare hadde 1 hun og 1 han.
Du har tre fisker som krever 120 liter i et 60L akvarie? Da er det nok ikke så rart om det blir napping i finnene....
Les gjerne om arten her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5225
Ellers kan jeg ingenting om finneråte desverre.... Men spør du meg ville jeg utelukket napping og stress først mtp størrelsen på karet ditt....
Postet 26.01.15 kl 18:56
Axeria[QUOTE=Simen Stenrød]Hei! Kjøpte en perle gurami overigår ettersom jeg bare hadde 1 hun og 1 han.
Du har tre fisker som krever 120 liter i et 60L akvarie? Da er det nok ikke så rart om det blir napping i finnene....
Les gjerne om arten her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5225
Ellers kan jeg ingenting om finneråte desverre.... Men spør du meg ville jeg utelukket napping og stress først mtp størrelsen på karet ditt....
Tenkte meg nok det ja.
Har tenkt på større akvarie ganske lenge nå men er ikke så mye av penger for tiden.
Hva ville du anbefalt? Burde jeg bare vente et par måneder til jeg faktisk har råd til et større akvarie eller hva ?
Postet 26.01.15 kl 19:02
Postet 26.01.15 kl 19:05
Axeriamed fare for å høres slem ut så ville jeg solgt de fiskene som er uegnet til 60 liter. Altså perleguramiene. Glødebåndstetraen ligger på 60 liter på fiskedatabasen så de kan du nok beholde, og de vil nok trives MYE bedre når de får litt plass :) Så kan du jo kjøpe nye guramier når du får større kar :)
Vurderer det men hva om den ene faktisk har finnråt og de andre har blitt smittet? Forhåpentligvis kommer det en som har peiling innom og sier hans mening.
Forresten hva syntes du om finn.no? Er det lurt å legge ut der ?
Postet 26.01.15 kl 19:15
Håper du får svar på det da, er jo ikke noe lurt å selge syke fisk.
Jeg har ingenting imot Finn.no personlig, sålenge man ser an de som kjøper og sørger for at de har nødvendig strl. på akvariet sitt så skader det jo ikke å legge inn en annonse, husk du kan jo si nei til de du ikke har en god magefølelse om
Jeg har ingenting imot Finn.no personlig, sålenge man ser an de som kjøper og sørger for at de har nødvendig strl. på akvariet sitt så skader det jo ikke å legge inn en annonse, husk du kan jo si nei til de du ikke har en god magefølelse om
Postet 26.01.15 kl 19:19
AxeriaHåper du får svar på det da, er jo ikke noe lurt å selge syke fisk. Jeg har ingenting imot Finn.no personlig, sålenge man ser an de som kjøper og sørger for at de har nødvendig strl. på akvariet sitt så skader det jo ikke å legge inn en annonse, husk du kan jo si nei til de du ikke har en god magefølelse om :)
Vel tusentakk for all hjelpen.
En nybegynner må vel gjøre feil for å lære haha.
Postet 26.01.15 kl 19:23
Postet 26.01.15 kl 19:38
Postet 26.01.15 kl 23:48
MeløysaltvannSer ut som sopp i sårene. Bytting av vann kan gjøre det bedre. Du kan også medisinere. Og ja, du skulle ventet til du har et større innkjørt kar, men gjort er gjort.
Takk for svar.
Har forhåpentligvis fått skaffet et 180l akvarium til fredag så jeg tror nok de overlever til det. Kommer til å skifte vann i morgen å se om det hjelper. Burde jeg bruke vannforbedrer eller kommer ikke det til å hjelpe?
Postet 26.01.15 kl 23:53
Finneråte og sopp er i mange tilfeller ikke en sykdom, men et symptom på at fiskene er svekket av en eller annen grunn. Bakterier og sopp finnes i alle akvarier, men friske og sterke fisk blir ikke angrepet (på samme måte som vi mennesker lever med masse bakterier i og rundt oss uten å bli syke). Som oftest er det vannverdiene det er noe galt med, i form av forgiftning (av nitritt og/eller ammoniakk) eller feil pH og/eller GH i vannet.
Siden du sier du er helt ny og ikke har peiling på hva pH er for noe, har du nok heller ikke særlig begrep om vannverdier. Så dette bør du lese deg opp på, du kan f.eks. starte her. I tillegg kan jeg tippe på at akvriet ditt er ganske nytt og ikke ble skikkelig innkjørt før du satte inn fisk.
For å måle og kontrollere vannverdiene, trenger du vanntester i form av dråpetester. Så dette bør du skaffe deg ! Imens er det lurt å gjøre delvannsbytter (husk riktig temperatur på vannet). Vanntilberedningsmidler hjelper lite mot sopp og/eller finneråte, de brukes av helt andre grunner. Medisin mot soppinfeksjoner kan hjelpe, hvis man fjerner årsaken til infeksjonen.
Siden du sier du er helt ny og ikke har peiling på hva pH er for noe, har du nok heller ikke særlig begrep om vannverdier. Så dette bør du lese deg opp på, du kan f.eks. starte her. I tillegg kan jeg tippe på at akvriet ditt er ganske nytt og ikke ble skikkelig innkjørt før du satte inn fisk.
For å måle og kontrollere vannverdiene, trenger du vanntester i form av dråpetester. Så dette bør du skaffe deg ! Imens er det lurt å gjøre delvannsbytter (husk riktig temperatur på vannet). Vanntilberedningsmidler hjelper lite mot sopp og/eller finneråte, de brukes av helt andre grunner. Medisin mot soppinfeksjoner kan hjelpe, hvis man fjerner årsaken til infeksjonen.
Postet 27.01.15 kl 01:52
SilverShadedFinneråte og sopp er i mange tilfeller ikke en sykdom, men et symptom på at fiskene er svekket av en eller annen grunn. Bakterier og sopp finnes i alle akvarier, men friske og sterke fisk blir ikke angrepet (på samme måte som vi mennesker lever med masse bakterier i og rundt oss uten å bli syke). Som oftest er det vannverdiene det er noe galt med, i form av forgiftning (av nitritt og/eller ammoniakk) eller feil pH og/eller GH i vannet. Siden du sier du er helt ny og ikke har peiling på hva pH er for noe, har du nok heller ikke særlig begrep om vannverdier. Så dette bør du lese deg opp på, du kan f.eks. starte [URLBLOCK1]. I tillegg kan jeg tippe på at akvriet ditt er ganske nytt og ikke ble skikkelig innkjørt før du satte inn fisk. For å måle og kontrollere vannverdiene, trenger du vanntester i form av dråpetester. Så dette bør du skaffe deg ! Imens er det lurt å gjøre delvannsbytter (husk riktig temperatur på vannet). Vanntilberedningsmidler hjelper lite mot sopp og/eller finneråte, de brukes av helt andre grunner. Medisin mot soppinfeksjoner [I]kan[/I] hjelpe, hvis man fjerner årsaken til infeksjonen.
Wow dette hjelper virkelig! Takk (:
Har hatt akvaret i nesten 1 år snart men det var aldri noe ordentlig liv før et par måneder siden. Hadde en panter krabbe sammen med en del andre fisker som han koste seg litt med. Han er nå i et eget akvarie.
Men på saken, akvariet har vært gående non-stop siden jeg fikk det men det er først nå jeg faktisk begynner å se problemer. Skal ta en tur i butikken å se om jeg finner en vanntester der jeg.
men som jeg nevnte tidligere, skaffer jeg meg antagelig et 180l til fredag. Spørsmålet her er må 180l akvariet stå i et par dager for at alle vannverdiene skal komme igang riktig eller kan jeg bruke 30% av 60l akvarievannet og fylle på etter det?
Tror også det var inkludert endel planter med.
(Inkluderte et bilde av 180l karet itilfelle dette hjelper dere med identifisering)
Postet 27.01.15 kl 02:38
Skal du kjøpe vanntester, ikke la butikken prakke på deg strips-tester (papirstrimler med flere tester på). Tester må kjøpes individuelt, og koster en god del. Du trenger tester for NH3/NH4 (ammoniakk), NO2 (nitritt), pH (surhetsgrad), og GH (totalhardhet) i første omgang. Dyrebutikk-ansatte har ofte lite peiling på akvaristikk, de er selgere...så spør her hvis de prøver å selge def flere ting du "bare må ha".
For å fjerne/omdanne avfallsstoffene i akvariet, trengs det nitrogenspisende bakterier. Disse oppholder seg stort sett i filteret (og noe i bunnlaget), og vi "dyrker" dem frem ved å kjøre inn akvariet. Starter man fra scratch, tar dette rundt 5 uker. Innkjøring kan du lese om f.eks. her.
Siden bakteriene ikke oppholder seg frittsvømmende i vannet (de må ha flater å kolonisere) er det ingen særlig vits i å bruke vann fra det gamle akvariet. Og som du skjønner, er det da ikke nok "å la akvariet stå i et par dager". Spørsmålet er om dette nye karet har et fungerende filter som du får med, og om filterbakteriene kan holdes i live i filteret mens akvariet er tomt. Hvis karet kan tømmes, flyttes og fylles opp samme dag, kan filteret transporteres i en bøtte akvarievann og vil klare seg brukbart. Har derimot akvariet og filteret stått tomt noen dager, må filteret rengjøres og man må starte på nytt.
PS.: Det er ikke nødvendig å sitere hele forrige innlegg for hver gang du svarer Vi går ut fra at du svarer til den eller de som svarte deg sist.
For å fjerne/omdanne avfallsstoffene i akvariet, trengs det nitrogenspisende bakterier. Disse oppholder seg stort sett i filteret (og noe i bunnlaget), og vi "dyrker" dem frem ved å kjøre inn akvariet. Starter man fra scratch, tar dette rundt 5 uker. Innkjøring kan du lese om f.eks. her.
Siden bakteriene ikke oppholder seg frittsvømmende i vannet (de må ha flater å kolonisere) er det ingen særlig vits i å bruke vann fra det gamle akvariet. Og som du skjønner, er det da ikke nok "å la akvariet stå i et par dager". Spørsmålet er om dette nye karet har et fungerende filter som du får med, og om filterbakteriene kan holdes i live i filteret mens akvariet er tomt. Hvis karet kan tømmes, flyttes og fylles opp samme dag, kan filteret transporteres i en bøtte akvarievann og vil klare seg brukbart. Har derimot akvariet og filteret stått tomt noen dager, må filteret rengjøres og man må starte på nytt.
PS.: Det er ikke nødvendig å sitere hele forrige innlegg for hver gang du svarer Vi går ut fra at du svarer til den eller de som svarte deg sist.
Postet 27.01.15 kl 03:09
Tenkte meg nok det.
Da er det nok lurt jeg bare selger/girbort guramiene imens.
Det følger med en pumpe men karet har blit tappet for vann siden desember så da må jeg nok begynne på nytt. Med mindre den faktisk er i bruk i et annet kar selvom det er veldig usansynelig.
Kommer til å kontakte han og spørre om et par spørmsål angående pumpen og det du snakket om.
Men nå begynner jeg å bekymre meg for de plantene han nevnte. Må plantene også ha riktige vannverdier for at dem ikke skal dø som fisker hadde gjort eller hva?
Med mindre det ikke er alt for mange planter kan jeg fikse opp litt i 60L karet og ha de der imens.
Da er det nok lurt jeg bare selger/girbort guramiene imens.
Det følger med en pumpe men karet har blit tappet for vann siden desember så da må jeg nok begynne på nytt. Med mindre den faktisk er i bruk i et annet kar selvom det er veldig usansynelig.
Kommer til å kontakte han og spørre om et par spørmsål angående pumpen og det du snakket om.
Men nå begynner jeg å bekymre meg for de plantene han nevnte. Må plantene også ha riktige vannverdier for at dem ikke skal dø som fisker hadde gjort eller hva?
Med mindre det ikke er alt for mange planter kan jeg fikse opp litt i 60L karet og ha de der imens.
Postet 27.01.15 kl 03:23
Nei, planter forgiftes ikke av ammoniakk og nitritt slik som fisk, så lenge det ikke er i veldig sterke konsentrasjoner. Tvert imot trenger alle planter mye nitrogen (det er det stoffet planter bruker mest av), og dette får de fra nitrogen-forbindelser som ammoniakk, nitritt og nitrat. Derfor anbefales det også å ha mange hurtigvoksende planter i akvariet under innkjøringen, da de hjelper til å fjerne avfallsstoffer. I oppegående akvarier med en del planter trengs det ofte tilsetning av nitrogenforbindelser i form av gjødsel (nitrat), for at plantene skal kunne leve og vokse.
Hvis filteret har stått siden desember, må det som sagt rengjøres og kjøres inn. En måte å kjøre inn filteret på er å la det gå i 4-5 uker i det gamle karet sammen det andre filteret. En annen metode er å ta filtermedier fra det gamle filteret og legge over i det nye, eller å tilføre slam fra det gamle filtert til det nye. Begge disse metodene fører til vesentlig kortere innkjøringstid, da man kickstarter bakteriefloraen ved å overføre bakterier direkte.
Hvis filteret har stått siden desember, må det som sagt rengjøres og kjøres inn. En måte å kjøre inn filteret på er å la det gå i 4-5 uker i det gamle karet sammen det andre filteret. En annen metode er å ta filtermedier fra det gamle filteret og legge over i det nye, eller å tilføre slam fra det gamle filtert til det nye. Begge disse metodene fører til vesentlig kortere innkjøringstid, da man kickstarter bakteriefloraen ved å overføre bakterier direkte.
Postet 27.01.15 kl 03:36
Så det du sier er at jeg kan bytte om filteret fra 60L karet til 180L karet for å få en liten quick-start på innkjøringen?
Unnskyld om dette virker som dumme spørsmål men det er bedre å være på den sikkre siden.
Så også dette i tråden du linket tidligere og lurte selfølgelig på om dette er noe jeg også kan gjøre?
"Hvis jeg har forstått deg riktig, har du noen svært små akvarier, men med filtre?
Summen av de filtrene du har, har til nå, såvidt jeg vet, klart å bryte ned de avfallstoffene som fiskene dine produserer. Problemet du ser er at filteret i det nye karet ikke er innkjørt og du vil gi fiskene dine mer plass.
Forslag: Sett alle fiskene dine inn i det nye karet sammen med alle de små filterne fra de små karene. Ettersom de har klart oppgaven hver for seg, vil de også klare den sammen, såfremt du ikke samtidig øker antall fisk.
Etter et par tre uker, kan du ta ut et filter og etter nye to tre uker et til osv. til det ene store filteret klarer oppgaven på egen hånd.
Ikke øk antall fisk før du har tatt ut alle de små filterne og latt det ene gå et par uker alene. Mål gjerne ammoniakk og nitritt underveis for å unngå eventuelle problemer, men jeg er temmelig sikker på at dette skal gå bra."
Unnskyld om dette virker som dumme spørsmål men det er bedre å være på den sikkre siden.
Så også dette i tråden du linket tidligere og lurte selfølgelig på om dette er noe jeg også kan gjøre?
"Hvis jeg har forstått deg riktig, har du noen svært små akvarier, men med filtre?
Summen av de filtrene du har, har til nå, såvidt jeg vet, klart å bryte ned de avfallstoffene som fiskene dine produserer. Problemet du ser er at filteret i det nye karet ikke er innkjørt og du vil gi fiskene dine mer plass.
Forslag: Sett alle fiskene dine inn i det nye karet sammen med alle de små filterne fra de små karene. Ettersom de har klart oppgaven hver for seg, vil de også klare den sammen, såfremt du ikke samtidig øker antall fisk.
Etter et par tre uker, kan du ta ut et filter og etter nye to tre uker et til osv. til det ene store filteret klarer oppgaven på egen hånd.
Ikke øk antall fisk før du har tatt ut alle de små filterne og latt det ene gå et par uker alene. Mål gjerne ammoniakk og nitritt underveis for å unngå eventuelle problemer, men jeg er temmelig sikker på at dette skal gå bra."
Postet 27.01.15 kl 03:46
Ja, du kan flytte over filteret og sette opp dette sammen med det "nye". Men siden dette filteret kanskje allerede synes å være litt i underkant (det er ofte sånn i små akvarier), så er det viktig at du gjør målinger og daglig og eventuelt gjør vannbytter når det trengs. Både ammoniakk og nitritt skal være på NULL i et fungerende kar !
Postet 27.01.15 kl 09:30
Postet 27.01.15 kl 09:47
Et filter har 2 parametere som bestemmer hvor god filtreringen er. Den første og viktigste er volumet...det vil si hvor mye filtermedier det er plass til. Den andre er pumpekapasiteten...altså hvor mye vann som sirkulerer gjennom filteret pr. time. Filtere i små kar har ofte for lite volum og for stor gjennomstrømning, og dette er den verst mulige kombinasjon. Da er det plass til lite bakterier, og vannet gr så fort gjennom at de bakterier som tross alt finnes ikke har tid til å ha god nok kontakt med vannet. Det ideelle er stort filtervolum og riktig sirkulasjon...det vil si at pumpa drar akvarievannets volum gjennom filtermediene 3-5 ganger pr. time. Innvendige filetre tar opp mye plass og har derfor lite volum, mens utvendige filtere kan ha romslig innvendig volum med plass til mye gode filtermedier.
Du må lese bedre det jeg skriver : Vanntester er ikke EN...de kjøpes indivuduelt for hver parameter. Papirstrips er svært upålitelige og kan IKKE anbefales !
Du må lese bedre det jeg skriver : Vanntester er ikke EN...de kjøpes indivuduelt for hver parameter. Papirstrips er svært upålitelige og kan IKKE anbefales !
Postet 27.01.15 kl 10:06
Ah daså. Er en liten stund siden jeg leste den sist skjønner du. haha.
Det står på finn annonsen at filteret pumper 750l i timen ivartfall.
Men det er "svampen" inni selve filteret som faktisk holder alle bakteriene er det ikke? eller har jeg misforstått helt? Isåfall hvis det faktisk er denne svampen som holder alle bakteriene, kan jeg ikke bare bytte om svampene fra de forkskjellige filtrene om de passer da?
Det står på finn annonsen at filteret pumper 750l i timen ivartfall.
Men det er "svampen" inni selve filteret som faktisk holder alle bakteriene er det ikke? eller har jeg misforstått helt? Isåfall hvis det faktisk er denne svampen som holder alle bakteriene, kan jeg ikke bare bytte om svampene fra de forkskjellige filtrene om de passer da?
Postet 27.01.15 kl 10:19