Syk sommerfuglciklide :( Kan noe gjøres ? Raskt svar !

Idag skulle jeg kjøpe noen damer til hannen min, men så oppdaget jeg at han er blitt syk i løpet av natta Vannverdiene er fine (ingen forandringer de siste månedene iallefall).

Sykdomsbildet:
- Spiser ikke.
- Lett å fange.
- Gjemmer seg.
- Rask pust.

Kan jeg redde fisken med noen form for behandling ? Jeg har Ektozon. Kan det brukes ? Hvis, ja, hvordan ? Hvis, nei, hva da ?

Kan jeg redde fisken, eller vil den stryke med ?

Takker og bukker for alle råd og tips i dene tråden

Klem Maren
Triste greier, da

Et lite delvannbytte med temperert vann og ellers fred og ro, så får du bare håpe. Tror nok ikke Ectozon vil gjøre noe fra eller til, desverre. Jeg har erfaringer selv med at Sommerfugler har lett for å dø uten åpenbare forklaringer.
Det kan være et uttall av sykdommer som kan vise seg på denne måten.
Artikkelen min skulle vel hær være til litt hjelp.

Fram til en mer nøyaktig diagnose er stilt (flere symptomer er nok desverre nødvendig for å gjøre dette) er mitt råd; frem med bøtta, bytt masse vann. Dette skader i hvertfall ikke. Om du vil, kan du også tilsette litt salt i vannet, dette har oftest god effekt. Du finner mer om dette i samme artikkel. Ecrozon er som du sikkert vet mest salt.

Om jeg skulle tippe på sykdom, ville det være bukvannsott. Opplevde dette selv flere ganger på samme type fisk, etter foring med Røde mygglarver.
Hm, du nevnte røde mygglarver, Frank, det er ikke mange dager siden jeg forte fiskene både frossne, røde myggiser og artemia. Da kan det være myggisene !

Får bytte vann da. Høres 20 liter greit ut ? Karet er på 63 liter.

Takker for raske svar gutter !

Klemz Maren
20 liter er passe i dette karret. Du kan godt bytte ei bøtte om dagen fremover, rent vann skader som sagt ikke. Bakreriekulturen trenger du heller ikke være redd for, med mindre du gyver løs på filteret i samme slengen.

Håper at den klarer seg!
Ok, Frank ! Bytter vann for øyeblikket. Jeg har puttet litt salt oppi også, og det skader ikke.

Håper han overlever

Filteret gjorde jeg rent igår.

Klemz Maren
hei maren ossen går det med han da?

Frank: jeg fôrer mine fisker med røde myggisser, er det galt? isåfall hva skal jeg gi dem da? svarte eller artemia?
Hei, Guppy !
Det er kjekt å høre fra deg

Vell, det er ingen forandringer ennå, men Sommerfuglcikliden er heldigvis ikke blitt værre, så jeg håper på det beste.
Nå har jeg byttet 20L vann, og blandet ut litt salt.

Oppdateringer følger.

På gjensyn Klem Maren
Er sommerfuglen gammel? Disse fiskene har et relativt kort liv.

Kanskje det rett og slett kan være alderdom.

Hvordan rengjorde du filteret?
Oppdatering !
Neida, Morten sommerfuglen er ikke gammel. Jeg har bare hatt den i ca. 3 mnd.

Filteret har jeg rengjort på samme måte de 15 årene jeg har vært akvarist. Akvarievann i en bøtte, og filtermaterialet skvist forsiktig sånn at alt skitten ble fjernet. Dette gjøres i flere omganger.

Nå har jeg gjort slik Frank anbefalte meg; byttet 20 liter vann og puttet litt utblandet salt i akvariet. Jeg har også hatt fisken i et saltbad.

Det ser ut for at det går bedre med fisken Den gjemmer seg ikke lengre, og den virker friskere. Kanskje det var saltbadet som hjalp ? Skal gjøre det en gang til, så får jeg se hvordan det står til med fisken i morgen. Håper på en frisk fisk ))

Klemzz Maren
Guppy ;)
hei maren ossen går det med han da? Frank: jeg fôrer mine fisker med røde myggisser, er det galt? isåfall hva skal jeg gi dem da? svarte eller artemia?

Enkelte fisker tåler dårlig røde myggiser, mens andre er mer eller mindre avhengi av slikt snadder! Har mistet flere sommerfugler og paletter etter foring med slike mygglarver. Gikk derfor over til sorte, og mistet ikke en fisk etter dette.
Men det kan sef være tilfeldig.
det er en artikkel på gamle af om dvergcichlider som blandt annet omhandler røde myggiser.

er det mulig å få lagt den inn her tro ?
Det er nå først og fremst en artikkel om apistogrammaer, ikke mikrogeophagus.
Apistoer for dummies tror jeg den het.
Hvis den skal bli lagt inn her må vi få tillatelse av skribenten ihvertfall.
Vell, det er ingenting nytt under solen. Sommerfuglen virker friskere, men den spiser fortsatt ikke, og det er jo ikke bra. Jeg får lage et saltbad til den lille krabaten, i et desperat forsøk nå i formiddag.

Før sommerfuglen ble syk så var han travelt opptatt med å jage vekk alle som kom for nær territoriet hans, særlig Nanochromisene, men nå når han er syk så gir han blaffen i det. Kanskje savnet etter sommerfugldamer er blitt så stort at han har besluttet å utføre en liten hungerstreik ? Det kan jo tenkes. Skal jeg kjøpe 2 damer til ham og se om han blir bedre ? Kanskje det hjelper

Klem Maren )))
Mistrivsel kan gi problemer, men jeg har aldri selv opplevd at dette har fått fisk til å slutte å spise.
Har han vært "enkemann" lenge?
Hei, Frank !
Vell, han har vært enkemann i over 1 mnd. Vil det hjelpe om jeg kjøper noen damer til ham idag ? Er det en mulighet ? Bare en tanke fra meg.

Mvh Maren )
I og med at han har vært uten dame i en måned, burde han for lengst ha kommet over savnet.
Å introdusere nye fiske kan være både òg, er det sykdom, kan nye fisker også smittes\ dra med seg smitte.
Er det bare mistrivsel, kan det hjelpe på med litt flørting.

Imidlertid er det stor sjangs for at nye fisk kan finne på å hakke på fisken din om den er svekket. Dette vil i hvertfall ikke ha noen god effekt på helsa hans

Du må nesten selv vurdere hva du gjør her.
Ok, den er grei Frank!
Sommerfuglen har ingen ytre sykdomstegn, men det eneste som feiler ham er at han ikke vil spise. Nå går han i sitt andre saltbad, og jeg håper at han blir bedre av det Jeg skifter også 10 L av av akvariet idag.

Blir han bedre til i morgen kjøper jeg nok noen damer til ham da

Håper på frisk fisk

Klemz Maren
Jeg har også mistet noen sommerfulg cilkider i det siste. Og jeg har også matet med røde mygglarver. har egentlig ikke skjønt hva som er grunne. Men det koster jo litt penger å kjøpe nye hele tiden, så hadde jo vært fint om de overlevde.

Men hva mater dere vanligvis fisken med? Jeg har også noen kakadueciklider i samme akvarium.
frossen artemia, avskallet artemia, sera granulatfor, hvite og sorte myggiser, rekemix og de mumser på tablettene til bunnfisk når de kommer til
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap