Hjelp! hva feiler discusene mine?!?

Mistet min discus, Disco, i dag. Han lå plutselig og fløt viljesløst i akvariet i går og var blitt helt svart. Han har vært sjefen i akvariet i nesten et år nå, og jeg la ikke merke til at noe var gale før i går. Flyttet ham over til et provosorisk karantenekar så ikke de andre fiskene skulle plage ham. Men nå er Pidge, min andre discus, også begynt å se pjuskete ut. Synes den ser tynnere og mer fargeløs ut enn den gjorde i dag morges. Sliter med lav pH i vannet, men det har jeg gjort egentlig siden oppstart for ett år siden, og scalarene mine trives og vokser godt. Søker og leser på nettet, men føler meg egentlig bare mer forvirret. Er det noen som har en ide og noe tips å komme med? All hjelp mottaes med takk! Kjempetrist å miste disse fiskene
Ingen ekspert på discus, men vet at disse stiller større krav til mat og vannkvalitet.
Derfor vanskeligere å holde, så om du forteller litt om dine rutiner, og hvilke vannverdier du har i karet, så vil det nok bli lettere for de som kan faget discus å hjelpe.
Som sagt, for lav pH, og noe høy NO3 som jeg sakte har fått ned. Ellers ligger vannverdier innenfor i følge det som står om discus i fidkebasen er det ellers innenfor. Forer to ganger for dagen, varierer litt mellom mygglarver og oksehjerte til kvelds, om morgenen får de discusgranulat, og de andre får flakfor, bunnfisktabletter. Slammer en gang i uka, bytter da ca 30% av vannet.
Hva legger du i lav ph? Vanskelig å hjelpe når du ikke oppgir faktiske tall. Tester du med sticks?
Det er vell så viktig å variere fôret til fisk som ditt eget, Fiber, proteiner og vitaminer Er viktig for fiskene.

Du sier ingenting om vannbytte rutiner og filter rens.
Skrev vannbytte en gang i uka, ca 30%, og de får de typene for jeg foreløpig vet de kan få. Spiser også på bunnfisktablettene, to forskjellige typer, så dette blir vel seks forskjellige typer. Så helt ensidig kost er det ikke. Bruker multitest. PH ligger rett under laveste verdien som står oppført, så vet ikke det nøyaktige tallet. La ved bilde utav fisken i håp om at noen kunne kjenne igjen noe symptom eller komme med noen forslag om hva det kan være. Hatt samme rutinene på renhold og vannbytte og hatt ca like verdier (bortsett fra at NO3, som ligger på rundt femti nå, jar hørt det ideelt sett bør ligge rundt 25) siden før sommeren, ca, og de andre fiskene virker helt normale og friske. De har heller ikke vært stygge mot discusene så jeg har sett.
Innvendig filter som plukkes fra hverandre og sjekkes hver uke. Renses ved behov. Har skrudd opp varmekolben for å øke temperaturen i dag. Etter hva jeg har lest tåler discus en del, men ikke for bråe endringer. Derfor forsøker jeg å gjøre alle endringer sakte og forsiktig. Den som er død nå holdt på å dø når jeg tok den hjem, men kviknet til og levde som sagt som sjef over resten i nesten et år. En tøffing. Den som er igjen ser ut som den har en hvit/lys bæsj som henger ut nå, hvis det kan ha noe å si. Ikke sett tegn til hull i hode o.l.
Multitestene er ikke til å stole på, man bør ha dråpetester.
Det er ikke heldig å drive og tukle med filteret hver uke, det bør være mest mulig i fred bortsett fra når det trenger rens. Lurer også på om et innvendig filter er godt nok til et discus-kar (som vel har en viss størrelse). Discus fores jo ganske intenst med høy-oktan mat som meget fort kan gi høye verdier av både fosfor og nitrat, og ammoniakk/nitritt hvis filteret ikke strekker til.

De fleste som holder discus bytter ofte minst like mye vann som du gjør hver dag. Disse fiskene tåler veldig lite når det gjelder vannverdier (ammoniakk, nitritt og nitrat) og vil bli syke over tid i dårlig vann. Nitrat på over 50 er alt for høyt, selv for "vanlige" fisk, den bør ikke overstige 20. For discus, enda lavere. Så det er nok en fordel å gjøre en del endringer hvis du vil holde discus...
Får forsøke å senke NO3 og se om det går bedre med den da. Takk or hjelp!
Bare fint å kunne bidra ! Håper du ikke syns jeg var skarp mot deg, men jeg har en uvane med å si ting slik de er.. Håper virkelig at fisken klarer seg...uansett hvor mange man har, har man ingen å miste
Har du fået nogen nye fisk i akvariet indenfor den sidste tid ?
Scalarer kan godt have sygdomme med der kan smitte til discus.
"for lav ph"? Når jeg søker på discus på nettet, så finner jeg info overalt om at vill fanget discus trives i ph mot 4.5. Jeg brukte også multitest PH, og for meg var "rett under det laveste tallet" for multitest strips en ph 4.5 når jeg fikk dråpetest. Ikke akkurat et problem for meg, siden fiskene trivdes, men... Stripsene måler ingenting utenfor skalaen, og er unøyaktig. For meg måler strips PH alltid feil i kranvannet, forresten...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap