Guppy svømmer rett opp og ned

Kan noen hjelpe? Er nybegynner i akvarie-verden, og har et 100 liters akvarium. Jeg har nå mistet to guppyer som begge svømte med hode opp og halen ned Jeg har søkt over alt på nettet, og det eneste som dukket opp var svømmeblære-problemer. Så jeg ga dem moste erter, og litt salt i vannet, men det hjalp ikke. Tok kontakt med butikken jeg kjøpte fiskene, og forklarte hva som var skjedd. Vi stod og pratet ved akvariet til guppyene, og der var det flere som svømte slik. Hun som jobbet i butikken visste ikke hva som var galt, og sa at de sannsynligvis ville dø (!). Hva kan være galt? Kan det være en svakhet i oppdrettet?
Plussmedlem
Hei.
Trist å høre fiskene er syke.
Årsaken til problemer med svømmeblæra kan være så mangt, alt fra feil mat over tid, stress, ustabile vannverdier til forgiftninger, så det skal jeg ikke begi meg inn på.
Men i og med at fiskene i butikken hadde samme symptomer så er det sikkert vannverdier eller en infeksjonssykdom som forårsaker det. Men uten noen klar diagnose er det veldig vanskelig å gi noen råd.
Eneste jeg har å foreslå er avliving, slik at fiskene ikke lider.

Guppy man kjøper i butikk er ofte svake, da de har blitt ukritisk avlet på for å få frem de fine fargene, og ofte er de innavlet også.
I tillegg holdes de ofte i selskapskar der de kanskje ikke får de vannverdiene de trenger for å holde seg friske.

Hvis du ønsker å ha guppyer, så ville jeg kanskje prøvd å handle hos en privatperson med god erfaring fra akvariehobbyen. Da er fiskene oftere i bedre kondisjon enn hos butikk.

Salt som medisin er ofte bortkastet, med mindre man snakker om soppangrep. Og salt (ofte Ektozon) i ferskvannsakvarie er bare tull etter min mening. Har aldri brukt det i mine akvarier. Og har i løpet av de årene jeg har hatt akvarium kun hatt to sykdomsutbrudd.

Det beste man gjør som akvarist er å forebygge sykdom. Det gjør man med å gi fiskene det stellet de trenger, rikelig med plass, gode vannbytter, riktig og variert mat og stressfrie miljøer der de kan utfolde seg og leve mest mulig naturlig. Da er sjansene gode for at fiskene lever lenge.

Tusen takk for svar Ja, jeg har egentlig funnet ut at det er best og kjøpe fra seriøse privatpersoner. Eller finne nye favorittfisker

Har brukt noe som heter aquasalt i karet (noe de anbefalte i butikken, selvfølgelig). Kan jeg egentlig bare kutte ut saltet helt?

Jeg tror jeg gir riktig og variert mat; litt flak for, røde mygglarver og artemia. Bytter ca 20 % vann en gang i uken. Men jeg har ikke testet vannet! Tror jeg skal få tak i slik teste-utstyr... Hvor ofte tester dere? Hvilke tester tar dere?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap