Syk Tanganyika?

Noen av fiskene har rykninger, mens andre gnir seg mot underlaget.
Kan det være parasitter? I tilfelle, hvordan behandles det? Fiskene er som vanlig ellers, livlige og spiser godt.
Kløe kan komme av flere ting og trenger ikke være parasitter eller sykdom. Hvis du nylig har hatt vannbytte kan endringer i vannverdiene gjøre at fiskens slimhinner klør. Dette går som regel raskt over i så fall.

Hvor lenge har de holdt på sånn, og kan du se noen ytre tegn til sykdom/parasitt? Har du nylig skaffet nye fisker?
Jeg skal ha vannbytter i dag, det er en uke siden sist. Den rykningen så jeg første gang på P. Nigripinnisen i dag. Crassus og marlieri har gjort det en stund. Ikke hver dag, og ikke hele tiden.
Ser ingen ytre tegn på sykdom. Fiskene ser helt fine ut.
Har ikke hatt i ny fisk på noen uker.
Det er desverre svært vanskelig å stille noen konkret diagnose, om det i det hele tatt er noe som er å diagnostisere.
Ut i fra at fiskene ser OK ut, og ikke minst, oppfører seg så godt som normalt, er det ikke annet å gjøre enn å følge godt med. Gode vannbytter er noe jeg alltid anbefaler når man er usikker. Skade gjør dem jo i hvertfall ikke

Du kan jo også lese litt i artikkelen om sykdom
Tusen takk for hjep, Frank og Tone
Den artikkelen var nyttig lesning. Får ta vannbytte, og bare vente og se.
Tilsatte havsalt ved forrige vannbytte, kan dette ha noen innvirkning?
Saltet vil styrke fiskene om det skulle være noen form for smitte i vannet. Så det er jo bra.

Hvor mye salt brukte du? sånn ca i %.
Aquasafe i vannet ved vannbytte vil også styrke (og evt hjelpe og reparere) fiskenes slimhinner slik at kløen blir borte.
Prosentregning er ikke min sterke side, brukte to spiseskjeer. Byttet 80 liter vann. Har ikke brukt havsalt tidligere, så jeg er usikker på hvor mye jeg kan bruke.
Kan jeg bruke aquasafe i Tanganyikakar altså? Da gjør jeg et forsøk med det og.
Aquasafe kan benyttes også i tangnyikavann, så om du har, er det bare å ha en dæsj i.

Saltmengde; liker ikke å bruke over 0,3%, med mindre det er arter som er svært tolerante for salt, ved diagnostisert sykdom.
I ett slikt tilfelle som er noe difust, er 0,1% helt OK.
I ditt kar trenger du faktisk totalt 250g salt for å oppnå denne konsentrasjonen.
Du har tilført ca 0,01% med dine to spiseskjeer , altså en svært lav dose.

Forsøk først med vannbytter\ aquasafe, og om ikke dette hjelper, kan du godt forsøke med litt mere salt.
Da tok jeg ihvertfall ikke for hardt i Skal skifte vann, og tilsette litt salt, så håper jeg alt normaliserer seg. Tusen takk for hjelp
Det virker som om vannbytte og litt ekstra salt gjorde susen i karet. Alt er tilbake til normalt, bortsett fra at begge mine par med Neolamprologus Crassus har ynglet
Grattis med yngel!! Er jo aldri så galt at det ikke er godt for noe, har jeg hørt
Takk takk. Er bare kjempeglad for at det ikke er sykdom i karet likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Espen Engdal
Reklame for plussmedlemskap