Hvilken art + er den syk?

Jeg har hatt min ?Karpe? (usikker på hvilken art det er) i over 2 år, den er opprinnelig fra en dam i nærheten, men trives bra i mitt 120l akvarium. Helt til denne uken så har den begynt å ?blø? på innsiden på visse steder, for eksempel i røttene til finnene også er den helt rød rundt munnen. Jeg tror ikke den er noen av de andre fiskene sin feil jeg har sammen med ?karpen? 2 ancistrus og 3 gullfisk. (jeg legger til bilde av gull fiskene) hvis dere har noen anelse på hva som feiler så setter jeg veldig pris på svar!

mvh Hans
Aner ikke hva som er galt, men, jeg syns den ligner en ung karuss, Carassius carassius, nærmeste slektning til gullfisk.
Kan se ut som en karuss, ja.
Den er definitivt ikke frisk, i tillegg til blødningene ser det ut som den har pop-eye og finne-klemming.
Tipper på at dette er en Aeromonas-infeksjon. Aeromonas er en gruppe bakterier som normalt finnes i fisken og i akvariet, men som ikke forårsaker sykdom før fisken er debilitert (svekket av andre årsaker, som stress og dårlig vannkvalitet). Da blir immunsystemet svekket, og sykdom bryter ut. Virksom behandling er derfor først og fremst rettet mot å bedre de forhold som har stresset fiskens immunsystem, ellers kan det behandles med et oxytetracyclin som f.eks.Terramycin.

Hva slags temperatur holder du disse ved ? Og hvilke rutiner har du for vannbytte og vedlikehold i karet ?
Jeg har akvariet på rundt 26 grader og har dessverre ikke byttet vann grunnet at jeg satt opp akvariet forrige uke og har dermed bare innlagt nytt vann som følger med gull fiskene jeg la oppi litt medesiner til morgen idag , men hva er det jeg kan gjøre for min stakkars Mitsu?
Så fiskene går i et helt nytt kar ? Har du målt ammoniakk og nitritt ? Hva slags medisiner brukte du ?

En temperatur på 26 grader er i meste laget for gullfisk og slørhaler. Dette er fisk som gjerne vil ha litt kaldere vann.
Jeg har ikke målt noe. Men dette er medisinene
Hvis fiskene skal ha det bra hos deg, bør du nok lære deg litt om vannverdier. Alle akvarister bør ha dråptetester for å holde kontroll på at vannet i akvariet ikke inneholder avfallsstoffer som skader/dreper fisken. Dessuten har alle fiskearter visse krav til pH (surhetsgrad) og GH (hardhet) i vannet. Nå er heldigvis gullfisk ganske tolerante på disse to verdiene, mens andre arter har mye mer spesifikke krav.

Hvis karet og filteret er nytt, er det muligens ikke innkjørt, og da blir det garantert avfallsstoffer (ammoniakk og nitritt( i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap