Sjuk kakadueciklide

Hei!

15.05.2015 kjøpte eg tre Kakadueciklider, ein hann og to damer. I begynnelsen såg alt til å gå fint, men etter kvart har hannen begynt å gjømme seg vekk og ligge på bunnen. Innimellom er han ute å svømmer, då ser han heilt frisk ut, men så legg han seg ned igjen.

I dag har han nesten ikkje svømt rundt, men når han er ute å svømmer ser det ut som han blir skremt for han svømmer veldig rolig og så sett han i eit støt og så fortsetter han rolig. Det er ingen lyd i rommet når det skjer... Dei andre fiskane ser ikkje ut til å plage han.

Fisken puster ganske hurtig og ser ut til å puste litt tungt. Den et også veldig lite.

Akvariet er 180 liter og vannverdiane ser normale ut. Temperaturen er ca. 27 grader.

Dette er første gong eg har Kakadueciklide, så eg er ikkje så kjent med oppførselen deira, men syns dette ser unormalt ut.

Er det nokon som veit kva som kan vere problemet?

Fisken ser ikke komfortabel ut, nei.
Er det lenge siden du startet opp karet, og ble det skikkelig innkjørt ?

Ser du bruker strips-tester, som gir upålitelige målinger. Ta en titt på det som står om vanntester her.

Ellers er beste råd å bytte vann...bytt 50% vann (lagret/luftet) og se om det hjelper.
Akvariet blei starta i haust, men bytta filtersystem i januar (kjørte begge filtersystema i eit par månadar samtidig)

Skal sjå litt på dråpetestar.

Skal prøve å bytte vatn, men korleis gjer du det når du skal lufte/temperere 90 liter vatn?
Du kjøper en stor plast-tønne på Jula Det har jeg gjort, og det fungerer aldeles utmerket. Og så putter jeg bare en sirkulasjonspumpe oppi der og lar det stå til lufting og temperering.
Det var ikkje dumt Tenkte du på ei sånn firkanta i svartplast? Samme som på Biltema?
Nei, min er rund...jeg har denne på 75 liter, og denne på 200 liter. Det tar litt plass, selvsagt, men de veier lite og er lette å stue bort. Stort sett bruker jeg bare 75-literen, da mitt største kar er 190 liter...fyller bare noen bøtter ved siden av.
Tusen takk for hjelpa! Den døde desverre i dag, men eg er litt klokare i alle fall...
Leit å høre at du mistet fisken, men forhåpentligvis går det bra med de andre.
En blir aldri ferdig med å lære i denne hobbyen...det holder oss skjerpet og kommer fiskene til gode
Sanden din ser ut som den spisse/skarpe typen som ikke er veldig bra for apistoer. På søken etter mat i sanden spiser de det de finner av mat og siler ut sanden i side gjellene. pH er også sammen med vannverdier en viktig faktor hva gjelde å holde Apistogramma. Holder selv ca 25 arter med Apistogramma og en lærer så lenge en lever. Selv bytter jeg 30-35% vann ukentlig, litt mindre i kar med yngler da jeg kun har kaldt brønnvann i kjelleren.

Jeg driver FB s største Apistogramma gruppe og vil du vite mer om Apistogramma finner du gruppen på denne adressen: https://www.facebook.com/groups/506115422744869/

Jeg har ikke oppdrettsvarianter av Apistogramma og har derfor lavere pH enn hva som strengt tatt er nødvendig for oppdretts variantene. Selv holder jeg en pH på mellom 5 og 5,5. Du dør ha en pH som ikke er høyere enn 6-6,5
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap