Ciklide. utstående øyner og oppblåst kropp

Hva kan det være? Ser vondt ut, de andre ciklidene er helt fine, la først merke til det i går, og i dag har det blitt skikkelig ille. Vannverdiene er helt ok som normalt
Høres ut som bukvannsott, som er mer et symptom enn en sykdom siden det kan oppstå av forskjellige årsaker. Når det er kommet så langt så er nok avliving eneste løsning

Du kan lese mer om bukvannsott ("dropsy" på engelsk om du vil google) i sykdomsartikkelen.
Ånei! Ingenting eg kan gjøre? Takk for svar forresten. De er ca 3.5 år gamle
Nei, det er ingenting du kan gjøre når sykdommen er kommet så langt at fisken er oppsvulmet. Innvendig er alt begynt å bli flytende, og kroppen dens er full av væske.

Human og rask avlivning er eneste utvei nå. Trøst deg ellers med at bukvannssott som regel ikke er smittsomt, og man ser som regel bare et angrep av det. Får man to, er det maks uflaks, og da ville jeg begynt å se nærmere på vannbytterutiner og filtrering. Enkelte "rykter" vil ha det til at bakterieinfeksjonen som bukvannssott er, skyldes skittent vann og dårlig vannkvalitet. Det får man ved for dårlig filterkapasitet (for lite filter, feil filtermedier osv, ifht antall liter akvarievann) eller ved dårlige vannbytterutiner (for sjeldent og for lite pr gang).

Det skader ikke å ta et ekstra vannbytte eller to når man opplever noe sånt.

Men uansett; jeg tror ALLE akvarister har nok opplevd en eller annen gang å få en fisk med denne sykdommen. Jeg har opplevd det en gang, og da i et akvarium som kanskje ikke ble tilgodesett med de aller hyppigste vannbyttene pga vrien plassering i mellom to sofaer... i tillegg var fisken det gjaldt ganske gammel, en Apistogramma, og jeg tror den ble rammet av det pga den var i ferd med å dø av alderdom uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap