Fiskene døde.. hva nå?

Hei Kom hjem fra ferie for en uke siden og oppdaget at koi yngelen på ca 8cm var dekket med et melkehvitt belegg og øynene var uklare og grå.. Jeg medisinerte med en universal medisin mot parasitter. Men i løpet av kvelden døde alle en etter en.. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med akvariet før jeg fyller det med fisk igjen :/ Tror det var Chilodonella eller Oodinium som herjet i karet.. Hørt at hvitprikk parasitten dør etter en tid hvis den ikke har en vert å sitte på.. gjelder det for disse parasittene også??
Oodinium gir gjerne et mørkere belegg, så tviler på at det er grunnen. Men chilodonella er en mulighet, ja. Hva var pH i karet ?

Chilodonella lever stort sett i alle våre akvarier, men fiskene motstår angrep så lenge de er friske og har godt immunsystem. Parasitten trenger altså ingen vert for å overleve. Den blomstrer opp når vannkvaliteten synker og fiskene mister motstandskraft, gjerne fordi det fins mye oppløste organiske forbindelser, altså for lite vannbytter/slamsuging.

Jeg ville sørget for å desinfisere karet og alt utstyret skikkelig, slik at ikke parasittene overlever i vegetativ tilstand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap