Regnbuefisk døde uten sykdomstegn
Jeg kjøpte 5 nye Boesemani regnbuefisk her for litt siden, og tre dager seinere var en død. Uten å ha vist tegn på sykdom. Nå er en til syk tror jeg, for den holder seg i ro med åpen munn og reagerer ikke på mat eller annen fisk. Jeg kan ikke se noe annet tegn på at noe er galt og resten av fiskene ser friske ut.
Jeg målte verdiene i vannet og hadde ph på ca 7,5, 0 ammonium, 0 nitrat (som kanskje er litt bekymringsverdig), og et lite utslag på nitritt. Byttet ca halvparten av vannet etter det.
Hva gjør jeg nå? Jeg har medisiner men jeg aner ikke hva som feiler dem, og kan ikke slenge oppi alle på en gang.
De nye fiskene har vært her under en uke, og før det var det bare to fisk i akvariet. De har det fortsatt bra..
Jeg målte verdiene i vannet og hadde ph på ca 7,5, 0 ammonium, 0 nitrat (som kanskje er litt bekymringsverdig), og et lite utslag på nitritt. Byttet ca halvparten av vannet etter det.
Hva gjør jeg nå? Jeg har medisiner men jeg aner ikke hva som feiler dem, og kan ikke slenge oppi alle på en gang.
De nye fiskene har vært her under en uke, og før det var det bare to fisk i akvariet. De har det fortsatt bra..
Postet 06.08.15 kl 11:29
Postet 06.08.15 kl 12:05
Har utvendig og innvendig filter i akvariet. Renser filteretmaterialet i det utvendige filteret i rennende vann. Innvendig filter renser jeg på samme måte, men ikke så grundig, og bare når det er nødvendig. Lar det helst være igjen litt "skitt" så bakteriekulturen skal klare seg. Jeg har gjennoppstartet filtrene etter flytting og montering av bakgrunn, så jeg tipper selv at de ikke er fullt innkjørt.
Derfor startet jeg med to fisk etter å ha fyllt opp igjen. Lot det stå og gå i 2 uker før jeg puttet fisk i også.. (Hadde bunnslam og vann fra et annet akvarie i) Nå er det 3-4 uker siden jeg fyllte opp. Kanskje det var for tidlig å putte fisk i?
Derfor startet jeg med to fisk etter å ha fyllt opp igjen. Lot det stå og gå i 2 uker før jeg puttet fisk i også.. (Hadde bunnslam og vann fra et annet akvarie i) Nå er det 3-4 uker siden jeg fyllte opp. Kanskje det var for tidlig å putte fisk i?
Postet 06.08.15 kl 12:49
Filteret får best renseresultat på sikrest måte om du renser det i ei bøtte med akvarievann, kun når du merker at det er betydelig dårligere sirkulasjon.
Ja, det kan virke som at karet ikke var klart for belastning.
Det du bør gjøre er å bytte 30-50% vann minimum ut uken. Men, test vannet for sikkerhetsskyld.
Ja, det kan virke som at karet ikke var klart for belastning.
Det du bør gjøre er å bytte 30-50% vann minimum ut uken. Men, test vannet for sikkerhetsskyld.
Postet 06.08.15 kl 13:02
Da mener du 30-50% hver dag ikke sant? Testet igjen nå. Ser ut som jeg fikk et lite utslag på nitrat også, og fortsatt nitrit. Vanskelig å si nøyaktig hvor mye. Bruker dråpetester, men fargen som slår ut er litt sterkere enn på kartet. Jeg tipper at det er 0,25-0,5 på nitritt, og ca 0,5 på nitrat...
Er det noe som kan hjelpe den slappe fisken? Eller er den ferdig tror du?
Er det noe som kan hjelpe den slappe fisken? Eller er den ferdig tror du?
Postet 06.08.15 kl 13:31
Postet 06.08.15 kl 17:17
Postet 08.08.15 kl 18:55
Mistet 4 regnbuefisk og 3 SAE
Jeg har nå testet vannet to dager etter siste vannbytte, og ser egentlig ingen endringer i dråpetesten. Strimmeltesten påstår nå at vannet har ph under 6,5, og 0 kh og gh..... og null nitritt. Så... jeg legger ved foto av dråpetesten i håp om at noen får mer ut av den enn meg.
Jeg har nå testet vannet to dager etter siste vannbytte, og ser egentlig ingen endringer i dråpetesten. Strimmeltesten påstår nå at vannet har ph under 6,5, og 0 kh og gh..... og null nitritt. Så... jeg legger ved foto av dråpetesten i håp om at noen får mer ut av den enn meg.
Postet 19.08.15 kl 17:16
Postet 19.08.15 kl 17:26
Postet 20.08.15 kl 12:34