Hei,
Akvariet mitt består av en sugemalle, to botia, syv røde fantomtetra og 7-8 guppyer. Alle sammen plassert i et 120 liters kar. Karet er ca 9 måneder gammelt, etter ønske om et større kar.
I løpet av det siste året har det blitt færre guppyer, det ble derfor kjøpt inn fem nye i forrige uke, sammen med fantomtetra. Botia og sugemallen ser ut til å trives godt, men guppyene ser ut til at de ikke har det så bra. De nye guppyene har røde gjeller og en av hannene krummer seg fremover og ser ut til å være svak og slapp. En fisk døde tidligere denne uken etter like symptomer. Tidligere har jeg sett at guppyene mine har hatt krokete beinbygning.
Det er aldri trivelig å se at dyrene man har ansvaret for ikke har det bra. Håper derfor at det er noen som kan komme med noen gode råd om hvordan de kan få det bedre.
Jeg har følgende rutiner i karet:
- Mating på kvelden både til mallen og fiskene. Forsøksvis moderat.
- Vannbytte (2/3 av karet) ca annenhver uke, eller etter behov (trenger sikkert oftere nå med flere fisk)
- tilsetter salt ved vannskifte
- renser filter ved vannskifte (selv om det ikke skal gjøres samtidig)
- måler vannverdier med ujevne mellomrom. Har hatt litt utslag på Cl. Har derfor kjøpt aquasafe. Ellers normale verdier.
Så da er spørsmålet: Hva kan jeg gjøre for at guppyene skal få det bra? Er det et tegn på sykdom?
Takker for tilbakemelding.