Kvitprikkar

Hadde kvitprikke i mitt gamle akvarium for rundt 2 år siden, etter det har det lugget i garasjen i rundt 2 år. Har mye utstyr jeg kunne tenkt meg å bruke fra det, hvordan kan jeg bli kvitt kvitprikken for godt?
Du er nok kvitt hvitprikk som var.
Men, fiskene kan bli angrepet på nytt.
Om vannverdiene er feil eller dårlige, og fiskene blir svekket eller stressa, da kan de bli angrepet av hvitprikk igjen.
Jeg tror ikke hvitprikkparasitten tåler to års tørke, så den runden er du nok kvitt for godt. Men som det nevnes over her; hvitprikk kan ramme på nytt og komme inn som smitte fra nye fisk. Litt mistrivsel pga feil fiskekombinasjoner, for liten plass eller feil vannverdier... et eller annet, kan gi nytt utbrudd av sykdommen. Det er den vanligste fiskesykdommen i hobbyen, og den kan oppstå når som helst.
De aller fleste akvariefisker har faktisk en hel del parasitter i seg, som de pga god trivsel og et sunt liv, klarer å holde i sjakk med eget immunforsvar. Vi ser da ikke noe til sykdom. MEN så skjer det noe som stresser fisken, f.eks. nitritt eller dårlige vannverdier, og brått senkes immunforsvaret til fisken og et utbrudd av sykdom oppstår. Typisk ved akkurat slike tilfeller (dårlige vannverdier) er tåkete øyne, soppinfeksjoner eller hvitprikk-utbrudd.

Du kan nok aldri bli kvitt hvitprikkparasitten "for godt", som du sier. MEN det finnes måter å redusere utbruddene på, slik at de iallefall kan gå mange år mellom hver gang du ser det. Det beste du kan gjøre er å ha et såkalt karantene-akvarium i drift. Der setter du inn alle nyinnkjøpte fisk, og har dem der i minst 4 uker. Det gir deg god tid til akklimatisere fiskene til dine vannverdier, og å se om det vil oppstå noen sykdomsutbrudd som følge av stresset ved flytting osv. Etter at de fire ukene er gått, vil det være rimelig trygt å flytte de nye fiskene til hovedakvariet eller det karet der du har andre fisk og har tenkt å ha de nye.

Et annet viktig forebyggende tiltak, er å tenke grundig over fiskesammensetningen sin, slik at fiskene man har, holdes i vannverdier som er bra for dem. Fisk som må "finne seg i" å leve i f.eks. feil ph eller vann med stadige, små nitrittutbrudd, vil ofte bli stresset av dette. Stress er veldig stor utløsningsfaktor for sykdom. Stress i seg selv kan også drepe fisk. Faktisk er stress det som dreper aller mest fisk. Overlever de stresset, kan utbrudd av sykdom som følge av stresset drepe dem istedet.

Sett derfor ikke sammen fisk som liker forskjellige vannverdier. For eksempel kan jeg nevne de to svært vanlige fiskene som ofte settes sammen i helt feil vannverdier; guppy og neontetra. Neontetra liker lav ph og lav kh og lav gh. Motsatt med guppy, de kan gjerne ha ph nærmere 8, og forhøyet gh og kh.

Ta forholdsregler, riktig stell, karantenekar, så vil du sjelden se utbrudd av hvitprikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap