Sykdom eller juling?

Scalaren i 250literen har plutselig fått seg en trøkk, og jeg mistenker at den har fått, bank i løpet av natten, men jeg et ikke sikker. Jeg er ganske sikkert at den var fin på fredag. Jeg har nylig byttet vann og lukket kraftig i akvariet, kanskje det har stressa en av de andre scalarene, men hvem vet.

Ser det ut som om det kan være sykdom? Er det sannsynlig at kan overlever dette eller burde jeg la ham slippe? Jeg har hatt esha2000 i mens jeg finner ut av det og krysser fingrene for det beste.
Det kan veldig godt hende scalarene har slåss seg i mellom. Det skjer. De er ciklider, og ciklider er territoriale, spesielt om de planlegger å formere seg. Dersom det er et par i akvariet, og den ene er leksvillig og den andre ikke, kan den leksvillige finne på å angripe den som ikke er det i sinne over at den ikke vil "bli med på leken". Jeg har hatt mange scalarer, og det har skjedd flere ganger.

Slik scalaren ser ut på bildet, ser det mest ut som noen alvorlige blåmerker, i den grad fisk kan få det. Jeg ville bare passet på å bytte vann jevnlig, oftere enn vanlig (f.eks. 20-30% daglig) i en periode mens det gror. Rent vann hjelper på tilhelingsprosessen når fisk er skadet.

Ville iallfall ikke avlivet den men sett det an, om det gror og hvordan fisken oppfører seg. Spiser den? Hvis den fremdeles vil ta til seg mat, står det ikke så altfor dårlig til med den.
Vær også oppmerksom på at hvis dette er et resultat av en slåsskamp scalarer i mellom, så er det ikke sikkert det er siste gang de slåss..... Det kan hende du må redde ut mobbeofferet etterhvert, og gi den vekk til noen andre som har stor nok plass til scalare.
Takk mona. Dessverre døde scalaren over natta. En venn mente det kunne være mine siamesiske algespisere som hadde "tatt" den. De har vært fredelig i et år, og skal vel ikke være så agressive, så det overrasket meg. Men jeg trenger vel ikke bekymre meg for sykdom, ihvertfal.
Siamesiske algespisere som angriper? Du mener ikke kinesisk algespiser da? De kan være kjent for å angripe andre fisk og suge seg fast i dem og lage et stort rundt sår. Særlig etterhvert som de blir eldre og større. Såret er blodig først, men blir hvitt når fiskens kropp prøver å lege det.

Siamesiske algespisere er noe helt annet. De har forøvrig ikke den sugemunnen som kan lage store sår på andre fisk, og jeg har heller aldri noengang lest at de angriper andre fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap