Reingjøring og smitte ved Neonsyke

Oppdaget til min forskrekkelse i går kveld når jeg slukket lyset at neontetraene i 30litern hadde forrandret seg. 2 av disse hadde mistet "neonfargen" og en av disse igjen var veldig blass over hele seg.
Skrudde lyset på og av noen ganger men med samme resultat. Måtte inn på nettet og lete: Jo det var nok Neonsyken!
Det var heldigvis kun 3 (var 4 men en døde av ukjent årsak for 2 uker siden), så jeg fanget alle opp og de fikk en hurtig død.

I går morgest før jeg oppdaget dette fant jeg ancistrusen død. Den har gått her for å feite seg opp før jeg skulle slippe den over i 250 litern, så den var ganske liten enda.
Kan ancistrus også dø av Neonsyke?

Leste at rasbora er utsatt, og de har i de siste dager gått i behandlingskar. . . er spent på hvordan det går med dem.

Pga dette og den soppinfeksjonen som jeg har hatt har jeg tenkt å ta en reingjøringsRAZZIA.
Fanger alle fiskene, lar dem gå en en farget bøtte med akvarievann og pumpen. Ta en (litt slurvete) vask av inventar og grus. Synes at det er forskrekkelig vanskelig å slamme her pga det er jo så lite.

Går det greit, og er det lurt+

Har 4 neontetra i 250 litern, da de var så vanskelig å fange når jeg flyttet de andre over. Alle disse ser fine ut i fargen, men 2 av disse er tykkere over magen og mye slankere i bakkroppen. Tror det er damer for neonstripa har en bøy på seg.

Er dette det samme, og må jeg fange dem umiddelbart, eller er det normalt for damer. Oppdaget dette for noen dager siden, men begynnte først å lure i går kveld når jeg oppdaget neonsyken i det lille akvariet.

Veldig takknemlig for raskt svar, starter på reingjøringen etter en kaffekopp.
Personlig har jeg alltid trodd at neonsyke kun angriper noen og kardinaler, men tetraer er jo ikke min "greie", så er tar jeg sikkret feil... Men jeg er temmelig sikker på at det ikke var neonsyke som tok Ancistrusen din.

har du sjekket alle vannparametrene? Sikker på at vi ikke snakker om en PH kræsj, eller Nitrit/ammoniak? Var karet skikkelig innkjørt?

Hvis du tar en grundig rengjøring av alt inventar og pumper bør du ikke sette fisk tilbake i karet før det er kjørt inn. DVS, at du har hatt Nitrit i karet, at den er borte og at det har dannet seg Nitrat.

Veldig kort fortalt dette, det er sikkert noen andre som kan komme med en utfyllende beskrivelse av hvordan ting foregår, eller jeg kan finne en link for deg *eller* du kan google på cycling aquarium

edit

Angående smitte av neon syken over til det andre karet - alltid lurt å bruke forskjellige håver for de forskjellige kar feks, ettersom smitte kan komme den veien.
At Tetraene i det største karet er feite er jo bare bra, så lenge ikke skjellene står ut slik at de ser ut som en kongle sett ovenfra.

Bølget stripe = dame tror jeg ikke noe på...
McEve
har du sjekket alle vannparametrene? Sikker på at vi ikke snakker om en PH kræsj, eller Nitrit/ammoniak? Var karet skikkelig innkjørt?

Tok en test, Nitrit 0, Nitrat under10, Ph 6,2 som vanlig, og noe lav GH men det har dette karet hatt hele tiden.

Karet har gått siden januar, men i august (om jeg husker rett) hadde jeg en medisinbehandling. Mener at det skulle være greit no.
Tok 50% vannbytte i går etter funnet av ancistrusen.

McEve
Hvis du tar en grundig rengjøring av alt inventar og pumper bør du ikke sette fisk tilbake i karet før det er kjørt inn. DVS, at du har hatt Nitrit i karet, at den er borte og at det har dannet seg Nitrat.

Har tenkt på dette med å bevare de gode bakteriene. Derfor kun en "kattevask reinkjøring" av grus, men pumpa og filteret skulle være urørt. Dvs slurve litt, men ta litt skikkelig i grusen.
Blir det for mye?

Høres ut som om du har kontroll, men jeg ville likevel behandlet karet som om det var ganske nytt, og ikke satt inn for mange fisker rett etter rengjøringen av sanda. Du mister mye bakteriekultur hvis du rengjør sanda skikkelig.

Men det høres ut som om du har tenkt på dette, så - høres ut som om du har kontroll
Det er ikke så mange igjen pga karantenekar med behandling.
3 platyunger, 3 åler, 1 pleco og kampfiskhannen.
Skal følge med vannverdiene framover.
Takk for innspill.
Neonsyke er nok ikke det som tok livet av ansistrusen, det er kun små tetra som rammes av sykdommen.

Ellers høres det ut som du har full kontroll, som vanlig
Håper bare at du har hatt din kvote av sykdommer nå!
Frank Angell
Neonsyke er nok ikke det som tok livet av ansistrusen, det er kun små tetra som rammes av sykdommen.

Takk, håper selv også at kvoten er full nå.
Vedrørende at kun små tetra som rammes, blir jeg veldig i tvil. leste her at også bla. rasbora er utsatt.
Er faktisk veldig i tvil mht. om at mine 5 kileflekkrasbora kan være smittet, eller om det kun er medisinbadet mot sopp som gjør at kileflekken og hele kroppen er veldig blek i fargen.
Observerer og håper. ; /
Hadde selv kileflekker sammen med neon, for flere år siden. Sef fikk jeg i hus neonsyken, etter kjøp av en del nye neon.
Samtlige neontetra tok kvelden, men ikke en kileflekk ble rammet.
Håper at dine er like "sterke"
Frank Angell
Hadde selv kileflekker sammen med neon, for flere år siden. Sef fikk jeg i hus neonsyken, etter kjøp av en del nye neon. Samtlige neontetra tok kvelden, men ikke en kileflekk ble rammet. Håper at dine er like "sterke" :)

Litt sein tilbakemelding:
De var nok svekket pga soppinfeksjon og de ble også rammet. Først forsvant *kilen* og deretter ble de nesten lyserøde før de ble slappe. En var så slapp at da jeg løftet ham opp for å se nærmere på den døde den umiddelbart. Måtte ta alle 5.
Det var litt rart, de gikk i en plaststamp og fra en dag til neste ble de nesten "usynlige".

Har 2 igjen av den flokken neontetra som er tykke og fine og ikke viser noen tegn til sykdom. Resten strøk med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap