Svart slørhale er syk, men vet ikke hva som feiler den

Hei. Jeg har en svart slørhale og en "vanlig" slørhale som jeg har hatt i ca. et halvt år. Den svarte begynte å legge seg på siden helt oppe i vannet, og så ganske død ut. Etter dette har det bare blitt verre. Den ligger som regel nede i grusen på siden, og når den svømmer, svømmer den opp ned. Under er den begynt å blitt brun/gyllenaktig - og fargen har også spredt seg til øynene. Den puster "tungt" og har en del rykninger... Jeg har fått tips om å heve temperaturen av dyrebutikken, men det har ikke hjulpet. Vet noen hva som er galt, og evt. hva jeg kan gjøre??
Hvilke vannverdier er det i karet...ammoniakk, nitritt, pH, temperatur ?

Dette kan ellers høres ut som en innvendig infeksjon, muligens i mage-tarm kanalen. Dette kan oppstå hvis gullfisk fores omtrent utelukkende med tørrfor.
det er så sykt dårlig informert fra dyrebutikken sin side. Jeg har fått disse slørhalene i gave, og de som kjøpte dem fikk ingen beskjed om hvordan de skulle mates, "oppbevares" eller bli tatt vare på. Jeg har hatt disse slørhalene i en for liten bolle og kun gitt dem flak (tørrfor) og hart en temperatur jeg tenker er rimelig. Jeg har ikke engang hatt en plante til de forsi jeg ikke visste at det var nødvendig. før nå. så når du snakker om vannforholdene aner jeg ikke hva jeg skal si....
Mange dyrebutikker har dessverre alt for lite kunnskap om alle de forskjellige dyrene/artene, så det lureste er å skaffe seg informasjon på egenhånd..

Er selv nybegynner når det gjelder akvarium, og det er masse å lære. Da jeg kjøpte mitt første akvarium for et par mnd siden ante jeg ingenting om vannverdier o.l., men heldigvis oppdaget jeg akvaforum ganske fort.

Du har kanskje vært innom fiskebasen nå og lest om gullfisker? Hvis ikke anbefaler jeg deg å gjøre det

Ut i fra teksten din går jeg ut i fra du har funnet ut at gullfisker egentlig trenger veldig stor plass, så det beste du kan gjøre er enten å skaffe deg noe mye større, eller eventuelt gi de bort/selge de til noen med stor nok plass. Da kan du jo eventuelt gå over til andre fisker som krever mindre plass, riktignok burde du uansett kjøpe noe litt større enn en bolle..

Dessverre vet jeg for lite om gullfisker og sykdommer foreløpig til å hjelpe deg..
Men dersom du får dratt på en dyrebutikk og kjøpt dråpetester (anbefaler JBL) for nitritt, pH og GH osv., vil det være lettere for andre her på forumet å svare deg på hva den feiler og eventuelt hva du kan gjøre. Håper fisken klarer seg! Og lykke til videre som akvarist
Jada, dyrebutikkenes mange rare "gode råd" fører til tap av mange fiskeliv. Du er slett ikke alene om å oppleve slikt...vi ser dette her på forumet regelmessig. De ansatte har oftest ikke kunnskap om fisk eller akvaristikk, de er der kun for å selge.

På den annen side har kanskje ikke du heller gjort nok for å sette deg inn i hva det vil si å holde disse dyrene på en forsvarlig måte ? Litt kunnskap om hva som faktisk skjer i et akvarium bør enhver akvarist ha. Vannet blir jo fullt av avfallsstoffer fra fisk og planter, og biologi/kjemi rundt dette er viktig å ha kunnskap om, så fiskene kan leve i sunt vann som stemmer noenlunde med det de ville hatt i naturen.

Men du har jo havnet her hos oss, tross alt...så da er det alltid håp Jeg foreslår at du søker litt på forumet rundt temaer som "vannverdier", "nitrogensyklusen" og lignende. I Fiskebasen finner du informasjon om hver enkelt arts krav til akvariestørrelse og vannverdier, mat og andre forhold.

Hvis fiskene dine har levd under såpass dårlige forhold, er det ikke så rart at de blir syke. Du ville nok heller ikke hatt så super helse hvis du bodde på 2 kvadratmeter og levde på kokte poteter. Gullfisk trenger god plass. De har dessuten en veldig liten mage men en laaang tarm, og tørrfor har en tendens til å svelle opp og blokkere tarmen slik at det oppstår infeksjoner og forstoppelse. De trenger fiber i form av plantekost for å holde fordøyelsen i orden...i så måte ligner de mer på en hest som konstant beiter fiberrik mat, enn på en ulv som eter kjøtt i store enkeltporsjoner med lange mellomrom. Skjønner ? Og fiskene har ikke vett på hva som er bra for dem, de stapper i seg det som serveres uansett om det er bra for dem eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap