Syk kardinaltetra...

Har 6 kardinaltetra. Den ene svømmer mest alene og er blek i rødfargen. Ser rufsete ut I skjellene på en måte... Noen som vet hva d kan være? Tenker å avlive den, men tenkte å spørre her først om d er mulig å redde den. Har ikke avfallstoffer I vannet. PH og sånt vet jeg ikke. Karet er 50l og inneholder 6 kardinaltetra, 4 platy og 1 pleco. Fikk ikke til å ta bilder.
Du må nesten ha vann verdi tester liggende når du driver med fisk. Kjekt å ha godt mulig at den er utstøtt av flokken. Men er den syk så smitter det.. Har selv tapt mange fisker oppigjennom da jeg tenker at jeg skal redde den ene.. Jeg ville nok avlivet den, hvertfall skilt den vekk. Et glass eller noe til du får lagt ut et bilde av den..
Platy og kardinaltetra krever helt forskjellig GH og pH (se i fiskebasen). En av artene går da i feil vannverdier som kan føre til mistrivsel og sykdom. Du bør skaffe dråpetester for pH og GH (KH kan også være lurt).

Du sier at du ikke har avfallstoffer i vannet. Mener du da at du har 0 nitritt og 0 amoniakk? Har du målt?

Vil også nevne at plecoen vil gro ut av karet ganske snart. 50l til en fisk som kan bli opptil 50cm er altfor, altfor lite.
Målte på dyrebutikken for 2 dager siden. 0 og 0.
Prøver å legge ved bilder.
Hva brukte dyrebutikken til å måle med?

Vet ikke. Virker som alt her inne går på å få alle til å teste vannet og d er greit d, men nå lurer jeg på hva som kan feile fisken min. Viss svaret er at d ikke går an å vite uten å måle ph, gh osv så er d bare å si d. Jeg har ingenting å måle med akkurat nå, har fått med meg at d er anbefalt å ha.

Er d noen som vet hva som feiler fisken min? Er d best å bare avlive den så ikke di andre blir smitta?
Nok et standard-spørsmål: Var filteret skikkelig innkjørt før du hadde i fisk?

Edit: De spørsmålene som stilles her er jo helt vesentlige for evt. å kunne stille en diagnose. Med så diffuse symptomer er det helt naturlig å starte med vannverdiene.
Her er litt om sykdommer, ihvertfall.
Takk tror vi gjør kort prosess... ser ut som neonsyke eller falsk neonsyke e.l.
Skjønner d, men jeg har ingenting å måle med. Spurte på dyrebutikken men ho meinte d var heilt unødvendig... ikke så lett å være nybegynner...
Vi spør ikke om vannverdier for å være vanskelige. Faktum er at vannverdier kan ha en avgjørende betydning for fiskenes helse. Hver art er skapt for å leve i en biotop med visse vannverdier...hvis fiskene holdes i vann som ikke passer for dem, går det ut over deres trives og immunsystem. Dette igjen gjør dem mottagelige for sykdom.
I karet ditt, f.eks., er det to arter som skal ha helt diametralt motsatte vannverdier, så sjansen er stor for at minst en av artene går i feil vannverdier.

Nei, det er kanskje ikke lett å være nybegynner, men en nybegynner bør også ha såpass interesse for hobbyen og omsorg for dyrene at han/hun har både kunnskap og utstyr til å holde dem på en forsvarlig måte.

Hverken din beskrivelse eller bildene gir noe godt inntrykk av hva som feiler fisken din. Og vi er ikke synske her på AF, desverre. Derfor spør vi om hvilke forhold fisken lever under. Når du blir syk, måler du temperaturen og går til legen, som tar flere tester og prøver. På samme måte er vannverdier det første vi spør etter når folk rapporterer syke fisk.
Vel, d er ikke lett å lære heller når man får motstridende opplysninger! Er veldig opptatt av fiskene, viss ikke hadde jeg vel ikke brukt timevis på googling for å finne ut hva som er galt? Sånn ovenfra og ned holdning lokker ikke folk til et forum, så gir man heller opp. Tips til dere veteraner...
Du mener det er ovenfra-og-nedad-holdning når alle prøver å informere deg så godt de kan ? Burde vi heller ha latt være å svare deg i det hele tatt, da ?
Alle her har vært nybegynnere en gang, og alle her vet viktigheten av både vannverdier og kunnskap. Vi lokker ikke folk hit...men folk kommer hit og blir her, nettopp fordi de lærer en masse og får hjelp når de trenger det. Og snart nok er de også med og hjelper andre !

Som sagt er det liten vits i å gjette på hva som er feil med fisken, og litt bakgrunn må man faktisk ha for å kunne stille noen som helt diagnose med en viss grad av sikkerhet.
"Nei, det er kanskje ikke lett å være nybegynner, men en nybegynner bør også ha såpass interesse for hobbyen og omsorg for dyrene at han/hun har både kunnskap og utstyr til å holde dem på en forsvarlig måte."

Fullstendig unødvendig. Hva vet du om hva jeg har gjort for å sette meg inn I ting? Problemet er vel d at jeg har stolt på råd fra noen som ikke viste hva di drev med. Blir for dumt å klandre meg for d. D jeg mente med ovenfra og ned holdning. Prøv å ta imot et råd, ser d er flere enn meg som reagerer på lignende ting I forumet, for ja, jeg har faktisk lest veldig mye her. Men nå er diskusjonen over for min del.

Fisken er avliva og imorgen reiser jeg til dyrebutikken for å høre hva di tror.... DI har vel ikke snøring regner jeg med...
syns det er bra du spør å står på for å finne ut hva som feiler fisken din! betyr at du bryr deg jeg har drevet med fisker i 12år, og det er mange her med langt mere erfaring/kunskap en meg! aller har vært ny en gang og det vi tar som en selvfølge som grunnleggende kunskap er gjerne ikke det.. når du er på dyrebutikken så vil jeg anbefale deg å kjøpe dråpe tester. de selger sett som er ganske greie! selv bruker jeg tetra dråpe tester. er også greit å ha esha 2000 liggende da det er en billig medisin som virker mot mange vanlige fiske sykdommer. stå på videre=)
Takk Ikke meninga å virke sur og tverr, men jeg er bekymra for fiskene og ganske irritert på dyrebutikken som ikke har gitt meg riktige opplysninger. Man stoler jo på at di vet hva di gjør når man ikke vet bedre selv. Skal begynne å teste vannet, så er d bare å krysse fingre for at ikke flere fisker blir syke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap