Mystisk mallesykdom
Hei!
I mitt 240l som har stått i nærmere ett år nå, begynner det plutselig å gå galt. I løpet av 1 måned, har 5 C. sterbai, 1 farlowella acus og tre ancistrus strøket med. Uten symptomer trodde jeg, frem til i dag. Noe som først virket som noe ubetydelig på de første fiskene, var at de manglet skjell på noen områder.
På de første var det ikke så lett å se, for de lå gjerne en stund før jeg fant dem. Men nå i dag så jeg en ancistrus ligge på ryggen og sprelle i 2 sekunder, før det var over. På den så jeg tydelig at den hadde noen hvite områder uten skjell.
Er det noen som utifra en enkelt opplysning kan finne ut hva det er som skjer?
På forhånd takk!
Mvh Eirik
I mitt 240l som har stått i nærmere ett år nå, begynner det plutselig å gå galt. I løpet av 1 måned, har 5 C. sterbai, 1 farlowella acus og tre ancistrus strøket med. Uten symptomer trodde jeg, frem til i dag. Noe som først virket som noe ubetydelig på de første fiskene, var at de manglet skjell på noen områder.
På de første var det ikke så lett å se, for de lå gjerne en stund før jeg fant dem. Men nå i dag så jeg en ancistrus ligge på ryggen og sprelle i 2 sekunder, før det var over. På den så jeg tydelig at den hadde noen hvite områder uten skjell.
Er det noen som utifra en enkelt opplysning kan finne ut hva det er som skjer?
På forhånd takk!
Mvh Eirik
Postet 08.11.05 kl 21:00
Maller har ikke skjell, så det er nok noe annet. Var flekkene mer som åpne sår, eller som "lo-dotter"?
Om du leser artikkelen min, finner du kanskje ut hva det er som er på gang.
Denne siden inneholder også en del info, samt en del bilder.
Om du leser artikkelen min, finner du kanskje ut hva det er som er på gang.
Denne siden inneholder også en del info, samt en del bilder.
Postet 08.11.05 kl 22:10
Får bare beklage min uvitenhet om maller
Men når jeg strøk fingeren langs fisken, var området med såret helt glatt, i motsetning til andre områder.
Nei, det er ikke en "lodott" (regner med at du sikter til sopp?)
Takker for svaret, jeg får vel lese litt i Akvariets leksikon og se hva jeg finner. Har et par mistenkte etter å ha lest artikkelen din.
Takk for svar!
Mvh Eirik
Men når jeg strøk fingeren langs fisken, var området med såret helt glatt, i motsetning til andre områder.
Nei, det er ikke en "lodott" (regner med at du sikter til sopp?)
Takker for svaret, jeg får vel lese litt i Akvariets leksikon og se hva jeg finner. Har et par mistenkte etter å ha lest artikkelen din.
Takk for svar!
Mvh Eirik
Postet 08.11.05 kl 22:45
Postet 09.11.05 kl 19:40
Mulig at noen fisker har tygget på dem. Nå forsvant også en sommerfuglciklide. Helt hvit, utenom en svart flekk på kinnet som fremdeles holdt stand. Etter min lesing i går tenkte jeg naturlig nok f-f-fisketuberkulose, men tror ikke det er det. Mine alternativer er:
Chilodonella
Costia
Og noen andre. Dessverre har jeg aldri sett disse sykdommene, og kan ikke si noe mer om det. Men hvis det er som du sier,(hvilket er meget sannsynlig) at noen har tygget på dem, står jeg igjen med null symptomer, bare død fisk og fin vannkvalitet. Det kan nevnes at finneklemming var fraværende, og fisken var fin til ca 5 timer før dødfallet, da den begynte å hyperventilere.
De siste dagene har jeg byttet vann for å se etter en forskjell, men dagens dødsfall tyder på det motsatte.
Men hvis jeg skal kjøpe medisin, hvilken bør jeg da satse på?
Chilodonella
Costia
Og noen andre. Dessverre har jeg aldri sett disse sykdommene, og kan ikke si noe mer om det. Men hvis det er som du sier,(hvilket er meget sannsynlig) at noen har tygget på dem, står jeg igjen med null symptomer, bare død fisk og fin vannkvalitet. Det kan nevnes at finneklemming var fraværende, og fisken var fin til ca 5 timer før dødfallet, da den begynte å hyperventilere.
De siste dagene har jeg byttet vann for å se etter en forskjell, men dagens dødsfall tyder på det motsatte.
Men hvis jeg skal kjøpe medisin, hvilken bør jeg da satse på?
Postet 09.11.05 kl 22:07
Det er svært vanskelig å gi noe eksakt svar på hvilken medisin som ville vært å anbefale, da de ulike medisinene kurerer ulike sykdomer.
Kan fort bli som å gi hostesaft mot smerter i beinet
JBL har dog noen medisiner som skal være virksomme mot det meste, skal du prøve noe, vil jeg si at det beste alternativet er JBL Ektolfluid. Denne virker lovende etter hva som sies om den, men har selv aldri prøv den (eller hatt behov)
Forresten, denne siden til Webzoo forteller en god del om de ulike JBL medisinene
Kan fort bli som å gi hostesaft mot smerter i beinet
JBL har dog noen medisiner som skal være virksomme mot det meste, skal du prøve noe, vil jeg si at det beste alternativet er JBL Ektolfluid. Denne virker lovende etter hva som sies om den, men har selv aldri prøv den (eller hatt behov)
Forresten, denne siden til Webzoo forteller en god del om de ulike JBL medisinene
Postet 09.11.05 kl 23:04
Postet 10.11.05 kl 16:05
Endret: 10.11.05 kl 16:06
Postet 10.11.05 kl 22:44