Sykdom / vanntrøbbel i sør amerikansk akvarium

Skal prøve å beskrive dette godt, da det er relativt frustrerende:

Akvarium: Juwel 180 L med innvendig filtrering, godt beplantet
Vannbytter: : 15-20% ukentlig.
Fisker: 7 Kardinaltetra, 6 smykketetra, 1 Sommerfuglcichlide, 4 ottocinclus maller.
Foring: 1 gang daglig. Flak, mygglarver, plecotablett. Varierer.

Vannverdier: Har målt dette ukentlig. Senest i dag.
Ammoniak: ca 0
Nitritt: under. 0.3
Nitrat: 0-10
PH: 7-7,5

Problembilde:

Kjørte inn akvariet med salmiakkmetoden, og fikk nullverdier på NO2 NO3 og Ammoniak etter ca.5 uker. Etter dette har jeg målt verdier jevnlig.

Skaffet etter innkjøring først 8 kardinaltetra.

1 uke etter kjøper 3 stk. ottocinclus (1 døde etter få dager, noe jeg har hørt ikke er uvanlig med ottoer)

1 uke etter kjøper 6 stk. smykketetra.

Noen dager etter kjøper 3stk Sommerfuglcichlide.
Etter 2 dager får den ene av Cichlidene eggleder, men legger eggene uten at det blir noe. Antagelig oppspist.

Den ene av Sommerfugl hunnene blir jaget, og begynner etterhvert å vise sykdomstegn- SPiser ikke. Gisper etter luft, og gjemmer seg. Er syk i noen dager, og dør.

5 dager etter. kjøper 3. stk ottocinclus.

Deretter:
1 dag etter, dør den andre hunnen av sommerfuglc. Etter å vist samme sykdomstegn. Gisper etter luft, mister farge, og ligger den siste dagen nesten helt rolig på bunnen.

Samme dag:
Så dør 1 stk. ottocinclus uten å ha vist sykdomstegn. Svømmer svært underlig (i ringer, og oppned). Dør deretter raskt.

Dagen etter: 1.stk kardinaltetra dør. Etter å pustet tungt/raskt og stått stille ca. midt i karet ca. 1 døgn.

I dag: Den siste sommerfuglcichliden puster tungt/raskt, og har gjort det i ca. 4 dager. Står nesten helt urørlig på bunnen. Antar denne dør i morgen.

En av smykketetraene viser også sykdomstegn. Tung hurtig pust.

Jeg vet ikke hva som kan gjøres. Jeg er nesten 100% sikker på at vannverdier er OK. Det eneste jeg kan forstå at dette er en eller annen sykdom?

Råd mottas med takk!

Vennlig hilsen "i villrede"

Velkommen til forumet !
Fint med god beskrivelse av problemet. Måler du dråpetester...Tetra sine ?

pH er kanskje en anelse høy, men burde ikke føre til slike dødsfall. Pusteproblematikken kan tyde på oksygen-mangel. Dette kan enten skyldes nitritt, eller lavt oksygen-innhold i vannet. Har du god bevegelse i overflaten ? Tett lokk på karet ?

Vannbytter på 15-20% er litt i minste laget...det bør byttes minst 30%. Med en gang problemer oppstår, gjør du et stort vannbytte...minst 50%. Hvis overhode mulig, luft byttevannet over natten med en brusestein eller sirkulasjonspumpe. Bruk også et vanntilberedningsmiddel, siden det kan lønne seg å gardere mot tungmetaller i vannet (siden du har mystiske dødsfall). Aquasafe kan brukes, enda bedre er Seachem Prime.

Det er få sykdommer som dreper såpass raskt og uten utvendige fysiske tegn på sykdom (belegg, kuler, sår, prikker osv.). Du har ikke sett noen tegn til at angrepne fisk har noe av dette ?
Hei

Takk for godt svar.

Bruker dråpetester ja. NO2 bruker jeg tetra sin. NH4 og NO3 er JBL dråpetester.

I løpet av den siste uken har jeg skiftet 20%vann to ganger, da jeg også har mistenkt ting som feks. tungmetaller .

Utvendige tegn ved sykdom:
Det har desverre bare vært disse tegnene jeg har nevnt. Ingen sår/skader/prikker/sopp osv. Kun at de mister fargen, og puster raskt. Ligger stille.

Sirkulasjon / O2:
DEt er ganske tett lokk på disse karene ja, men jeg synes det er underlig hvis det skulle være O2 mangel, da de fleste fiskene har overlevd i 3-4 uker uten problemer.
Har satt pumpeutgangen slik at den "rører opp" overflaten og skaper en del luftbobler/bevegelse i overflaten

Tilleggsinfo:
Jeg bruker Easycarbo CO2 tilsetning. ca. 1ml. daglig for plantene, men tror ikke dette har noe betydning.

Tar et vannskifte i kveld, og undersøker Seachem Prime.
SKal også kjøpe JBL sin NO2 test, da jeg har hørt den er mer nøyaktig.

Nei, 1 ml carbo skal ikke skade fisk i det hele tatt. Det er nesten ingenting hvis vi snakker om karbo-tilsetning, ikke i nærheten av "normal" dose

JBL sin dråpetest har større oppløsning, ja. Den er absolutt å foretrekke.

Du skal ikke ha "opprørt" (rotete) overflate i karet, men et tog av små krusninger bortover vannflaten. Prøv å legge noe imellim sånn at du får en liten glippe mellom lokket og karet, det vil bedre luftsirkulasjonen til overflaten.

Jeg kan nesten ikke anbefale deg noen spesifikk medisin heller...fiskene har ganske diffuse symptomer, og jeg er sterkt imot å medisinere når man ikke har noen diagnose. Kan gjøre vondt verre, dessuten. Men symptomene tyder på stress-relatert oksygenmangel. Hva stresset skyldes, er vanskelig å avstandsbedømme.
Hmm, inntil tetraene begynte å dø var jeg nær ved å bare tro at dette var "dårlig oppdrettet" fisk, kombinert med en sensitiv fisktype som både sommerfuglc. og ottoer sies å være.

Jeg tar et stort vannbytte, kjøper en brusestein og håper at ting bedrer seg. JEg regner jo nesten med det, når ting har vært ok en lengre periode før ting begynte å gå skeis.

Som du sier virker det på meg som at symptomene jeg ser kan ha en hel mengde forskjellige årsaker. Alt fra en slags mikroskopisk orm som angriper gjellene, lite O2, nitrittforgiftning, tungmetallforgiftning og stress av ukjent grunn.

Som du nevner, er både sommefuglene og ottoene ganske følsomme, først og fremst for svingende vannverdier.
Noe du burde se på, er å få ned ph...den er på kanten høy for alle artene du har, særlig for kardinalene (som gjerne vil ha under 6). Hva slags GH har du ?

En forklaring kan være at karet ikke var nitritt-fritt da fisker ble satt inn. Dette kan gi langtidsskader som ikke viser seg umiddelbart. Og noen arter er mer ømfintlige for slike skader, særlig hvis de er under stress. 3 sommerfugler vil nok skape en del stress pga. hverandre, f.eks. Og egentlig burde hverken sommerfugler eller ottoer settes inn i et helt "ferskt" akvarium.

Jeg anbefaler altså først et 50% vannbytte asap, og så 25-30 % daglig i en periode, me luftet og behandlet vann. Uansett hva som forårsaker død, er det omtrent aldri feil å gjøre noen gode vannbytter !

Hvis du tror på parasitter, er det egentlig ingenting i veien for forsøke en kur, dersom forholdene ikke bedrer seg. Skulle fler fisk dø, fjern gjellelokket og ta en titt på gjellene gjennom et godt forstørrelsesglass (kjekt å ha).
Hei

Oppdatering på denne:

Kan melde om at den siste sommerfugcichliden tok kvelden som ventet, men etter det har det ikke vært flere tap i dette akvariet.

Jeg tok et vannbytte på ca. 50% den samme kvelden som siste innlegg, men har vanskelig for å tro at dette var bakgrunnen for fiskedøden, da alle målte verdier (Nitritt, nitrat, ammoniakk, ph) var innenfor grensene, og vannbytte hadde blitt utført regelmessig hver uke i forkant.

Jeg har mest lyst til å skylde på innkjøp av fisk som enten ikke hadde maksimale forhold i akvariet, eller var syke/stresset allerede ved innkjøp.
Leit med fisker som dør. Jeg har hatt sommerfuglciklider for leeeenge siden, og ut fra det jeg har lest, så er de ikke de letteste å holde.

Hva med å prøve noe annet som kan passe med fiskene som du allerede har? Selv har jeg hatt Nannacara anomala. Liten fisk, men med masse attitude. Ellers så finnes det mye annet også. Jeg ser også at det anbefales å enten satse på dvergciklider eller corydoras.

Kanskje er det lurt å skynde seg langsomt? Hvis akvariet blir mer gjengrodd av planter, og tiden får gå, så kan det hende at at det vil bli mindre sjanse for ny runde med sykdom når du setter inn fisk igjen…? Halve moroa er jo å søke rundt, og planlegge oppsettet?

Og ettersom dette akvariet er relativt nystartet, så kan det kanskje hjelpe litt at tiden går også (gitt at sykdom avtar, og at det ikke er noe problem med parasitter)… Dersom du har en liten flokk med kardinaltetra, smykketetra og noen ottoer så kan det kanskje være lurt å fore sparsomt og gi de ro? Og kanskje legge deg på ukentlig bytte av 1/3 av vannet?

Uansett, lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap