Død ancistrus og guppyhoe som ikke er i form
Hei! Våkna til ett trist syn i karet i dag..første jeg så når jeg skrudde på lyset var en av Ancistrusene (oppdr.variant) som lå med sporen opp, helt livløs. Denne har ettersom jeg har sett hatt normal adferd fram til i går. Denne var ca 4 cm lang, og jeg fikk den av en kollega i juni. Viste ikke barter på den enda, men vet ikke om det vises mår de er så unge. Karet har hatt stabilt med fisk siden i sommer, men for tre uker siden introduserte jeg ei play hoe og en guppy hanne. Det har også kommet til noen platy yngel 4 stk på 2,5 mnd og 5 stk på 1,5 mnd. Jeg bytter vann ca 1 gang i uka, og bytta lørdag. Da skifta jeg og halvparten av filteret i pumpa. Bytta vann igjen i går, da det er ei guppy hoe og som tydelig ikke er i form. Hun gjemmer seg hele tida, og når hun er synlig så er det bare såvidt hun svømmer. Har ikke stor buk, så tror ikke det er yngel. Denne fikk jeg som yngel i sommer, og den har en ganske stor deformitet på ryggraden rett bak buken.
De går sammen med nå 4 Ancistrus (3 under 5 cm og 1 Hanne på ca 8cm), 6 voksne platy + yngelen, nå to guppy (en han og en hun) og 3 sebrafisk. Disse viser normal adferd, ingen stress-svømmingHar dessverre ikke dråpetester for vannverdier, og dette må bestilles på nett (bor i huttiheita)
De går sammen med nå 4 Ancistrus (3 under 5 cm og 1 Hanne på ca 8cm), 6 voksne platy + yngelen, nå to guppy (en han og en hun) og 3 sebrafisk. Disse viser normal adferd, ingen stress-svømmingHar dessverre ikke dråpetester for vannverdier, og dette må bestilles på nett (bor i huttiheita)
Postet 30.10.15 kl 07:43
Hvis dette er karet p[ 60 liter med et lite Trixie/filter og nå ganske mye fisk, er det slett ikke umulig at dette er et tilfelle av ammoniakk- og/eller nitritt-forgiftning. Men det er umulig å si ut fra beskrivelsen. Du skulle jo bestille dråpetester i begynnelsen av juli ?? En del av disse fiskene kan også ha langtidsskader fra nitritt, siden de gjennomlevde en god del i starten sin hos deg.
Bytt minst 30% vann daglig en stund fremover, slamsug skånsomt avfallet på bunnen og bestill testene.
Bytt minst 30% vann daglig en stund fremover, slamsug skånsomt avfallet på bunnen og bestill testene.
Postet 30.10.15 kl 09:34
Mari SkareJeg bytter vann ca 1 gang i uka, og bytta lørdag. Da skifta jeg og halvparten av filteret i pumpa.
Oj... fjernet du virkelig halvparten av innholdet i filteret og satte inn nytt? Har du hørt om filterbakterier overhodet, og hvordan et akvarium holdes rent og giftfritt? Der er jeg redd du gjorde en stor tabbe som ødela filteret nesten.
(Det virker ikke som du kan noe om dette? Anbefaler at du leser denne tråden.)
Ved å fjerne halvparten av det innkjørte filtermaterialet, har du svekket filtreringsbakterie-kolonien så mye at du nå sannsynligvis har nitritt- og/eller ammoniakkforgiftning. SKIFT VANN. Halvparten av vannet hver dag inntil du får dråpetester i posten, slik at du kan teste vannet og få klare svar på hva som er galt.
Fisk dør av nitrittforgiftning, så dette er sannsyligvis årsaken til fiskedødsfallet du nå ser. Skal du unngå at flere dør, skift vann. 40-50% av vannet.
Et filtermedie (svamper eller kuler) skal ikke skiftes. De er nærmest evigvarende. Fjerner du og kaster det, fjerner du samtidig de gode filterbakteriene som renser vannet biologisk og fjerner giftstoffer som nitritt og ammoniakk. Svampene i filteret er kolonisert av gode filterbakterier. Å fjerne dem er dødelig for fiskene dine. Det eneste man skal skifte i et filter, er om man eventuelt har hvit filtervatt i det som siste finpartikkelfiltrering. Den kanb byttes. Ingen svamper skal fjernes eller skiftes ut, for der sitter filterbakteriene.
Det eneste vedlikeholdet man skal gjøre med filtersvampene, er å vente til man ser at filterutblåset begynner å bli svakere og det tyder på at svampene er fulle av slam. Dette tar typisk noen uker f.eks.(varierer). Når man ser at filteret holder på å gå tett, først da tar man en bøtte akvarievann, og så klemmer og skviser man svampene litt nedi vannet til de blir sånn omtrentlig rene. De trenger ikke være gullende rene, det skal være litt skitt i et filter. Etter skvisingen og den forsiktige rensingen, settes de tilbake i filteret og startes igjen så raskt som mulig. Det skitne vannet i bøtta tømmes i do (og nytt vann fylles i akvariet for å erstatte det man tok ut, så klart)
Mari SkareHar dessverre ikke dråpetester for vannverdier, og dette må bestilles på nett (bor i huttiheita)
Da bestiller du det ganske enkelt i dag. Det er noe du må ha som akvarist.
Anbefaler f.eks. JBL vanntester hos Aquamanias, eller her hos Webzoo. Begge er rimelige på priser.
De testene du trenger er : PH, GH, ammoniakk, nitritt og nitrat.
Husk å bytte vann daglig til du får vanntester i hus. Da tester du vannet, skriver inn resultatene her i denne tråden. Er det noe du ikke får til eller ikke skjønner ved vanntesterne, spør her.
Må også spørre deg om noe; når du skifter vann i akvariet ditt, som du skriver du gjorde på lørdag, hva slags bøtte bruker du til dette? Bruker du husets rengjøringsbøtte til akvariebruk også?
Postet 30.10.15 kl 14:43
Endret: 30.10.15 kl 14:52