Fisker dør - tilsynelatende uten skader, og med trygge vannverdier - kan det være klor?

Jeg har nå hatt karet gående i 2,5 måneder, og etter en trøblete start (egen tråd) har det vært giftfritt i karet i noen uker.

Satte inn for mange nye fisk for en ukes tid siden, belastningen ble for stor for nytt filter, med påfølgende massedød. Siste halvannen uka har jeg mistet 9 av 11 guppy, 1 av 9 platy og 1 av 2 ancistruser (den andre ser jeg ikke - mulig den også er død), samt en betta splendens, som nok døde av stress med nye fisk - noe som også tok de første 3-4 guppyene.

Har byttet og byttet vann, daglig - etter hvert hver 2. / 3. dag - 40-50 av 125 liter. Etter å ha hatt noen dager uten fiskedød, og med NH3/4 / NO2-verdier på 0, har det nå dødd 4 fisk siste to dager. NO2 har vært knapt målbare (0,025 eller under like etter at 2 døde og ble liggende et par dager da jeg var bortreist), og ingen NH3/4.

Det jeg lurer på er om det kan være klor fra vannskiftene som blir for tøffe? Jeg har ikke utstyr for lufting av vann, og siste halvannen uke har jeg tappet vann direkte, og tilsatt Dogman Aqua Clean. Tilsatte også GH+ og blomstergjødsel ved siste vannskifte på fredag - i dag er altså 2 nye fisk døde. Hva gjør jeg galt?

ph 7
GH 7
NO2 0-0,025
NH3 0
NO3 5
Fe 0,1
Temp 24 grader

Plussmedlem
Kan jo være at fiskene allerede var svekket etter vannproblemene tidligere.
Helt klart. Men både nye og "gamle" fisk dør. En av hver fredag, en av hver i dag. Syns bare det er rart.
Jeg skyter inn i tråden din, for jeg har lignende problemer, og med tilsvarende verdier. Mine guppyer har levd fredelig og greit i ca 2 mnd, men den siste uken har den ene hengt mye i overlaten, etter 4-5 dager fant jeg den død. 2 dager senere (idag) har en annen guppy begynt med samme adferd. Henter mat, men er ikke aktiv som de andre, søker mot vannskorpen og ligger der stille...

Håper du får svar på spm dine. Kanskje jeg kan lære noe av det samme svaret

Parallellene er der, ja...begge har satt inn fisk i akvarium som ikke var innkjørt. Christopher Kvalvåg gikk til og med ut og kjøpte enda flere fisker i en slik situasjon. Som sagt tidligere, fisk får skader av å være utsatt for nitritt-forgiftning over lengre tid. Blandt annet blir immunsystemet svekket, slik at de blir syke av bakterier i akvariet som normalt ikke er noe problem. Hvis slike(ofte gramnegative) bakterier først får tak, kan de føre til indre og eksterne infeksjoner, og forøker seg nok til at også friske fisk som settes inn ikke klarer å stå imot.
Er nok gjerne det ja, Silvershaded. Mye jeg gjerne skulle hatt ugjort.
Nå er det heldigvis noen dager siden siste fiskedød, men venter på ancistrusen... Ellers er det 8 platy i karet nå som kom for to uker siden, 1 som har vært med fra starten. To guppy også som kom for 2 uker siden - alle de andre er døde.

Jeg kommer ikke til å sette nye fisk i karet før over jul. Vil eventuelle slike bakterier ha gått tilbake igjen til da Silvershaded? Altså om jeg ikke mister flere før den tid, kan jeg stole på at det er greit med ny fisk?

Det er egentlig fint i karet som det er, med 9 platy i fine farger.

Men jeg ønsker meg noen ancistruser, det gror godt oppi der nå som de to "arbeidsjerna" mine er ute av drift.
Så har jeg også det hensynet å ta at en av jentene mine har mistet nesten alle sine fisk (guppyene), mens den andre har alle sine (platyene). Nå skal ikke det være avgjørende for kjøp av fisk, og er det ikke forsvarlig, kommer det ikke flere i karet.
Samtidig bør vel en 125 liter kunne bære noe fler enn 9 platy og 2-3 ancistruser? (er fortsatt på jakt etter fisketyper - men det er en annen tråd).

Jeg kan jo fortsatt ikke være sikker på hva som tok alle guppyene, men tror også det var for kort tilvenning til nytt akvarievann (ref. annen tråd), samt noe hardhendt overflytting i hov (flere samtidig), samt mye stress med kampfisk i karet da de kom. Tre av guppyene var jo helt kvestet.

Denne tråden var egentlig mest for å undersøke om klor kunne være et problem, men jeg skjønner at det er usannsynlig. Takk for innspill!
Ville anbefale deg å ringe vannverket ditt, Sissan...spør dem om de under normale forhold bruker klor. Det er det sikreste svaret du kan få. Som jeg har sagt mange ganger, går noe skeis på vannverket bruker de klor i et knipetak...og de varsler ikke. God lufting av byttevann er fin forsikring mot dette.

Jeg ville se det an noen uker fremover, med normale målinger og vannbytter. Hvis ingen flere fisker dør, kan du ta en antibakteriell kur for sikkerhets skyld. Normalt er jeg ikke tilhenger av å medisinere sånn litt på måfå, men i dette tilfellet ville jeg gjort det. Over nyttår burde det da være trygt å sette inn noen flere fisker...i små porsjoner.. Du har absolutt plass til noen flere enn de du har

Takk Silvershaded, det skal jeg gjøre. Både ringe og kjøre antibakteriell kur. Kan du anbefale en der, eller er alle gode?

Her kommer det max 4-5 fisker av gangen, med flere uker uten dødsfall mellom innkjøpene. Så får det heller bli mye kjøring. En gang må vel selv jeg lære...
Til og med 4-5 fisker kan være i meste laget, særlig med et relativt svakt innvendig filter. Jeg ville si at 2-3 av gangen er nok.

Kan komme tilbake til medisin...må se litt mer på hva som er mest effektivt mot gram-negative bakterier. Ok ?
OK, takk. Da blir det 2-3 stykk.

Jeg venter på deg vet du . Reiser fra akvariet en uke igjen nå, så får uansett ikke gjort noe før rundt 20. november (annet enn vannbytte nå og når jeg kommer hjem selvsagt)

Har ellers et lite knøtt oppi der - en yngel jeg har ventet på at skal dø, men som overraskende holder stand. Er nå 1 cm lang, og sort ytterst på halen. Tør ikke håpe på at den vokser opp, men det er en liten trøst i alt det triste.
Så moro med et knøtt, da...håper virkelig den overlever
Sett bort fra Silver sin ovenfra og ned holdning så er det jo greit å følge med på rådene her.

Spm fra meg nå er: Dersom det er nifse bakterier i vannet, vil de daue ut ved vannbytter eller må man tilsette kjemikalier for å få bukt med de? Evt. er det noen måte å teste bakteriekulturen i vannet? :P
Christopher : Nå var det du selv som dro sammenligningen, og det har ikke noe med ovenfra og ned at det svares på årsaker/feil som fører til problemer.

Potensielt skadelige bakterier fins i alle akvarium. Disse kan holdes på et "rimelig" nivå vha. vannbytter, og de vil ikke skade fisk som er friske. Det er når fisk er debilitert at slike bakterier får tak i dem.
SilverShaded
Christopher Kvalvåg gikk til og med ut og kjøpte enda flere fisker i en slik situasjon.

En helt enkel og helt unødvendig setning Lager ikke mer fuzz av det, du som er erfaren moderator tar nok hintet til neste gang

Hehe.. visste ikke at fisker kunne bli mentalt retardert, men forstår hva du mener. Hadde nok ikke vært helt dumt å kjøre en liten medisinkur, om det finnes en "generel" kur som kan funke. Blir interessant å høre hvordan det står til med Sissan sine små ved neste oppdatering.
Christopher Kvalvåg
Hehe.. visste ikke at fisker kunne bli mentalt retardert, men forstår hva du mener. Hadde nok ikke vært helt dumt å kjøre en liten medisinkur, om det finnes en "generel" kur som kan funke. Blir interessant å høre hvordan det står til med Sissan sine små ved neste oppdatering.

Skjønte ikke helt det der med mentalt retardert...debilitert og mentalt retardert er to vidt forskjellige ting. Med mindre det var en spøk fra din side, da...
Å medisinere uten noen synlig sykdom å medisinere for, det er som sagt vanligvis ikke en god ide. Dersom fisker stadig dør uten påvislig grunn i et kar med gode vannverdier over lang tid, kan man mistenke en unormalt stor mengde patogene bakterier. I så fall kan en bakterie-kur være aktuelt, men da må de være valgt på minst riktig bakterie-gruppe (gram-positive eller gram-negative). I ferskvann er den mest sannsynlige bakterie-typen Aeromonas-arter, som er gram-negative bakterier.
Uansett er den beste kuren som alltid forebyggelse, altså sørge for at fiskene ikke havner i en debilitert status.
Jeg er ikke veldig god på fremmedord, så jeg måtte ta et kjapt søk på debilitet :P fikk da svar på store norske som skrev: debilitet: Den letteste graden av intelligensforstyrrelse, utviklingshemning eller letteste graden av mental retardasjon med intelligenskvotient (IQ) 50-55 til 70. Derav den mentale retardasjonen :P

Oki. Såfremt det ikke blir noen flere døde fisk hos meg, nå har heldigvis den fisken som var litt kjip i formen begynt å leke igjen med de andre, så gjør jeg ikke noen endringer. Evt. kur får komme etterhvert om det kommer klare tegn på sykdom. Kjipt å handle på måfå og gjøre ting verre for dyra... Men skal passe på å gjøre gode vannbytter og fortsette å måle verdier ukentlig =)
I medisinsk sammenheng brukes debilitert om alle former for nedsatte systemfunksjoner...eller et bedre ord er det engelske 'compromised' (som jeg ihvertfall ikke tør oversette til kompromittert pga. fare for misfortsåelser, hehe).

Du har en god plan, og følger du den går nok allting som det skal
Statusoppdatering
Etter nok en uke på egenhånd har ting skjedd i karet.

En guppy til er død. Den var ikke synlig syk da jeg reiste. Hadde "grodd bomull" på, den lå ved innsuget til filteret

4 baby platyer er blitt store nok til å svømme fritt uten å bli spist (jippi).

Syk malle friskmeldt

Endel platy ligger høyt og "puster luft"

Det gror noe veldig rart og ekkelt på plantene mine. I tillegg vokser plantene noe helt voldsomt, mange av dem vokser opp av vannet og svir seg på lysrørene. Hva skjer??

Skal kjøre 40liters vannbytte og teste alle verdier nå i kveld. Se på bildet - noen som vet hva dette ER???
Det ser ut som om du dessverre har hatt en del plager. Men tror du at det kan hende at du forer for mye? Det er ofte forbausende hvor lite mat som fiskene klarer seg med. Så det kan være lurt å kanskje trappe ned på foringen, DERSOM det kan være en del av grunnen. Fiskefor er meget konsentrert næring, de trenger ikke så veldig mye...

Ellers må jeg si at jeg hadde en runde med guppy for litt over et år siden, mest pga min datters ønske. Og jeg trodde at jeg hadde gjort ting riktig, og var nøye med vannbytter og innkjøring. Likevel så døde guppyer nå og da. Og kanskje har det noe med at flotte guppyer rett og slett er lite hardføre. Jeg har ikke hatt tilsvarende problemer med andre arter.

Et problem når det gjelder sykdom som bakterieinfeksjoner (og forøvrig smittsomme sykdommer generelt) er at når sykdom brer om seg, slik som med guppyene, så vil jo en syk guppy være en smittefabrikk. Dersom motstandskraften til de andre fiskene ikke er for god, så er sjansen stor for at smitten sprer seg videre. .. Så er det spørsmål om hvor lenge det vil fortsette fram til de syke/svekkede fiskene er borte, og sykdommen "dør ut!". For mindre hardføre fisk er flytting til nytt akvarie en belastning. Yngel som blir født i akvariet slipper dette, og kan ha bedre overlevelse.

Om planter vokser, og det i tillegg vokser en god del alger - dette er helt vanlig. Ingenting å bekymre seg for. Men mye algevekst kan indikere at du har godt med lys, og kanskje litt rundhåndet foring (?)...
Takk for svar
Jeg trodd jeg la denne i "dum nybegynner tråden min", men bommet visst litt. Jepp - har hatt big time trouble ved oppstart takket være idiotiske råd i fiskebutikker, og takket være meg som ikke har satt meg godt nok inn i ting i forkant.
Algeproblemer er i grunnen bare peanøtter.

Kan nok være at jeg forer for mye ja - så matrester i morges etter foring i går og sånn skal det jo ikke være. Har yngel i karet og vært litt redd for dem. I dag har jeg ikke foret i det hele tatt og de neste dagene skal jeg fore det jeg ser at de spiser og ikke mer.
Har skrudd ned lystiden også - fra 8 til 6 timer. Så får vi se. Karet er ganske nytt, så dette er de første algene mine - litt sjokka. Men det er jo sånn i sjøen også - ikke klinisk rent

Vi har mistet 9 av 10 nye guppy i en periode med knapt målbare nitritt-verdier i karet (dog ikke helt 0) - ingen av platyene som kom samtidig har dødd. Så jeg heller til at det er noe med guppyen - mer følsom/større overgang/evt. sykdom som har tatt dem. Har en igjen nå - av 13 kjøpte over tid. Blir ikke mer guppy på en stund, for å si det slik - de er pene, men det hjelper ikke om de er svake.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap