Hvite øyne og veldig slapp
Postet 08.11.15 kl 10:08
Postet 08.11.15 kl 10:22
Postet 08.11.15 kl 10:28
Endret: 08.11.15 kl 10:30
Postet 08.11.15 kl 13:13
Postet 08.11.15 kl 13:23
Sp.målet er om det finnes en kur mot sykdommen. Hva har skjedd med øynede- bortsett fra at jeg ser at den er hvite i pupillene? Har i grunn fått med meg nå at salt ikke var så lurt. Det er i såfall noe de plutselig ikke tåler. Rart det har gått så bra så lenge. Har i ca. 10 gram salt pr. 100 liter. Så konsentrasjonen er lav. Fikk anbefalt dette pga at det økte mineralopptaket i fiskene reduserer faren for sykdom...
Postet 08.11.15 kl 13:58
Før man kan svare på om det fins noen kur, må man jo vite hva sykdommen kommer av. Tips her.
Postet 08.11.15 kl 14:10
Det stemmer ikke at salt "øker mineralopptaket". I enkelte tilfeller, hvis er stresset og/eller har problemer med gjeller/pust, kan salt gjøre det lettere for fisken å opprettholde sin osmotiske balanse (kvitte seg med avfallsstoffer gjennom blodet/pusten). Men dette er langfra tilfelle for alle arter, og det har ikke noen generell "virkning mot sykdom". Ferskvannsfisk er skapt for...nettopp, ferskvann. Og så mye salt i vannet i vannet øker klorid-innholdet i vannet, og skaper en feil balanse i vannets TDS (total dissolved solids).
En advarsel mot å høre for mye på folk i dyrebutikker...de er selgere først og fremst, og har ofte svært dårlige kunnskaper om akvaristikk. De selger deg selvsagt gjerne akvariesalt, og andre ting du "bare må ha". Og hvem tjener på at fiskene dine dør ?
En advarsel mot å høre for mye på folk i dyrebutikker...de er selgere først og fremst, og har ofte svært dårlige kunnskaper om akvaristikk. De selger deg selvsagt gjerne akvariesalt, og andre ting du "bare må ha". Og hvem tjener på at fiskene dine dør ?
Postet 08.11.15 kl 14:11
Når det gjelder øyeproblemer som dette, kan årsakene være flere. I langt de fleste tilfeller skyldes det dårlig vannkvalitet, som følge av feil vannverdier, og/eller for dårlig vedlikehold. Dette fører etterhvert til stress og nedsatt immunsystem, noe som gjør at alle slags infeksjoner kan få innpass.
Hvis du måler med strips, er vannverdiene høyst usikre. Og hva som er "fint" for en art, kan være svært lite fint for en annen art. Hvilke faktiske verdier viser disse målingene, da ?
Jeg håper ikke du holder disse i et 40-liters kar ?
Hvis du måler med strips, er vannverdiene høyst usikre. Og hva som er "fint" for en art, kan være svært lite fint for en annen art. Hvilke faktiske verdier viser disse målingene, da ?
Jeg håper ikke du holder disse i et 40-liters kar ?
Postet 08.11.15 kl 14:21
Karet er på 250 liter. Saltinnhold ca 0.1 promille (10g pr. 100 liter). Sjøvann har 350 ganger mer salt - som referanse. Kan hende det har vært dårlig vannkvalitet også. Det var noe mer alger enn det pleier ved dette vannskiftet. Pleier å være fritt for alger pga. mallene.
Får litt hjelp av jentungen til å mate dem uten tilsyn - hun tar det når hun kommer hjem fra skolen. Hun har muligens hatt litt mye oppi der? Selv om jeg kjører to pumper som er beregnet inntil 200 liter hver greier de sikkert ikke å være effektive nok.
Får litt hjelp av jentungen til å mate dem uten tilsyn - hun tar det når hun kommer hjem fra skolen. Hun har muligens hatt litt mye oppi der? Selv om jeg kjører to pumper som er beregnet inntil 200 liter hver greier de sikkert ikke å være effektive nok.
Postet 08.11.15 kl 19:28