Corydoras har fått hvitaktige flipper

Min ene av 5 Corydoras aenus har fått noen hvite store
flipper under magen og andre steder
Hva er dette?
Vanskelig å se noe særlig på bildene, henger de liksom litt ut fra kroppen ? Det kan se ut som parasitter, muligens ankerorm (Lernaeae). Driver fisken og gnir/klør seg mot underlag og andre gjenstander i karet ? Den ser litt redusert ut, med antydning til finneråte også.

Hva slags vannverdier og vedlikeholdsrutiner (vannbytter, slamsuging) har du ? Har du nylig satt inn disse coryene, eller andre fisk ?
SilverShaded
Vanskelig å se noe særlig på bildene, henger de liksom litt ut fra kroppen ? Det kan se ut som parasitter, muligens ankerorm (Lernaeae). Driver fisken og gnir/klør seg mot underlag og andre gjenstander i karet ? Den ser litt redusert ut, med antydning til finneråte også. Hva slags vannverdier og vedlikeholdsrutiner (vannbytter, slamsuging) har du ? Har du nylig satt inn disse coryene, eller andre fisk ?

Det står ut fra kroppen og det ser ut som det er litt *pels* på dem.
Coryen klør litt men adferden ellers virker normal.
Har hatt disse i snart 2 år nå.
Men for ca 2 uker siden så døde alle mallene mine vanlig sp.
Så jeg byttet 80% av vannet.
Hvis dette er ankerorm, kan de føre til mye problemer. De begraver hodene i fiskens muskulator og vokser der i opptil flere måneder. Når de slipper taket blir det store hull etter dem, og de blir gjerne infisert. Det beste er å behandle med kaliumpermanganat, da disse ekle dyrene er vanskelige å få bort.

Jeg mente hvor ofte/mye du bytter vann, og måler vannverdiene ? Og hva døde ancistrusene dine av ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap